Welke laptop voor Cubase 9.5

Da's een goeie, ik raad je wat dat betreft HP af en Lenovo gaat wel.
Dus volgens jou is een 400 euro Lenovo beter dan een 3000 euro HP Elitebook?
Zoals ik hierboven zei; modellen zijn veel veelzeggender dan merken.

Ik werk met Ableton en dan is zelfs 17 inch een regelrechte kwelling zo klein als dat is.
Ik overweeg een aparte monitor maar hoe het zit met cubase dat kunnen anderen wel vertellen.
"klein" is afhankelijk van DPI en schaalbaarheid, niet van de diagonaal van het beeldscherm.
Waarom vermeld je de resolutie van dat 17 inch scherm niet?

Een woordje uitleg over DPI, aan de hand van 2 extreme voorbeelden:
(uitgangspunt: je zit op dezelfde afstand van ondestaande schermen)
- 1920 x 1080 op een 15" scherm: = hoge DPI --- heel scherp, moeilijk om individuele pixels te differentiëren (omdat ze zo klein zijn), niet schaalbare elementen met een lage resolutie zijn heel klein. Een plugin met een interface van 200x50 pixels zal dus heel klein zijn want elke pixel is zo klein.
- 1920 x 1080 op een 50" scherm: = lage DPI --- niet scherp, gigantische pixels. Maar alles is wel meer dan groot genoeg om aangenaam te bedienen.

Lenovo (...) HP
De laptop zal veel op reis gaan, begrijp ik uit het verhaal? Ik heb wat ervaring met laptops die werden gebruikt door vertegenwoordigers van een bedrijf waar ik toen werkte. We hadden verschillende merken, die van HP waren het beste qua stevigheid en hoe ze zich hielden na langdurige mishandeling door die vertegenwoordigers op de weg. Ik heb geen ervaring met Lenovo, misschien kan iemand dat vertellen. Maar dit lijkt me wel een punt om in overweging te nemen bij de keuze, als je nu al weet dat je de laptop veel gaat vervoeren.

Dus volgens jou is een 400 euro Lenovo beter dan een 3000 euro HP Elitebook

haha, je reageert wel maar niet zoals bedoeld is.
HP raadt ik af als het om bloatware gaat, ze stoppen de laptops en pc's behoorlijk vol met rotzooi voor zover ik weet.
Lenovo doet dat minder maar ook daar vindt je onnodige programmaatjes.
Acer heb ik ook wat dat betreft wel goede ervaring mee.

haha, je reageert wel maar niet zoals bedoeld is.
HP raadt ik af als het om bloatware gaat, ze stoppen de laptops en pc's behoorlijk vol met rotzooi voor zover ik weet.
Lenovo doet dat minder maar ook daar vindt je onnodige programmaatjes.
Acer heb ik ook wat dat betreft wel goede ervaring mee.
Aha, dat heb ik dan verkeerd begrepen. ;)
Al is dat vaak ook afhankelijk van het model. Goedkopere laptop = meestal meer bloatware. ("Meestal" he, er zullen wel genoeg uitzonderingen zijn).

meestal meer bloatware

Aangenomen dat we het over Windows hebben, is dit nu nog een probleem? Ik dacht dat in Windows 10 het nu mogelijk is om gemakkelijk via internet weer een schone Windows op je computer te zetten (?)

Ik dacht tenminste zoiets 'ns gelezen te hebben.
(werkt vrolijk verder met Windows 7... :D)

Een probleem is dat niet nee, het is maar hoe hard je je eraan stoort. Sommige mensen kijken naar reclame op TV, anderen doen even iets anders. En dan zijn er mensen zoals mij die na een maand hun abonnement stopzetten. :D

Maar als je een PC koopt met 4 GB geheugen en 64 GB SSD, dan kan ik me voorstellen dat bloatware ook werkelijk de functionaliteit verstoort...

Ik bedoelde dat het nu mogelijk zou zijn, ook voor degenen die anders nooit zouden durven opnieuw Windows zelf te herinstalleren, om er gemakkelijk een schone Windows erop te zetten. Dus uit de doos, aan internet, Windows schoon erop, weg bloatware. Wat al dan niet een probleem zou zijn als die bloatware erop staat, maar weg is natuurlijk altijd goed.

Edit: ik bedoel dit.

Laatst gewijzigd:
Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken.

Inderdaad als de laptop binnen is wordt Windows als eerst opnieuw geïnstalleerd.

Zal deze komende dagen de beslissing nemen en de bestelling plaatsen. Laat jullie nog weten welke het is geworden.

Helaas leveren de meeste computerfabrikanten alleen nog maar een recovery-systeem mee dat je dus niet kunt gebruiken voor een nieuwe en schone (zonder bloatware!) Windows installatie. :( Maar als je die niet doet blijf je continu gedoe houden met je pc. :( Dus een nieuwe / schone Windows installatie sowieso altijd doen (hoe dan ook). :)

Mijn punt blijft: consumentenlaptops zijn gewoon een gok. Die zijn gemaakt om media te consumeren, niet te produceren.
Voor muziek produceren gebruik ik geen laptop en de consumentenlaptops die ik gehad heb voor andere doeleinden heb ik ALLEMAAL binnen 3-4 jaar moeten afschrijven. Ik heb nu 2 jaar een Sony (consumentenlaptop) en die begint ook alweer kuren te krijgen. Het is allemaal rotzooi (is mijn ervaring). Eén keer een HP gehad...voor mij nooit meer...wat een ramp. En ik heb 2x een Asus laptop gehad en je zou het van Asus niet verwachten, maar van beiden het scherm - net buiten de garantie - afgebroken. :(

Nadeel van die MSI dingen is dat er volgens mij meer software opkomt dan nodig is.
Ja dat is zo, maar zou niet elk merk dat hebben? De een misschien iets meer dan de ander.

Aangezien ik geen vaste woonplek heb en mijn werk overal ter wereld is, zal ik de laptop wel regelmatig moeten meenemen naar een nieuwe plek. Belangrijk is daarom dat deze in mijn rugzak past.
Een 17-inch laptop is fors van afmetingen (en vrij zwaar) en dus duidelijk niet bedoeld om er veelvuldig mee onderweg te zijn. Het is sowieso de vraag of deze wel in je rugzak past. Ik zou voor een 15-inch laptop gaan. Een kleiner scherm zou ik - voor muziek produceren - niet doen.

256GB PCIe + 250GB WD Blue SSD
Op zich heel goed als een laptop voor muziek produceren een tweede SSD / HDD heeft, maar 250GB SSD is erg krap. Alleen een programma als NI Komplete Ultimate vraagt al 500+ GB aan opslag capaciteit. Dat is weliswaar een heel groot software pakket, maar je zult in de praktijk merken dat 250GB al heel gauw te weinig is. 256GB SSD voor besturingssysteem + DAW + overige programma's moet normaal voldoende zijn, maar voor de 2de SSD (projecten + samples) zou ik eerder denken aan (min.) 1TB. Dat zou op zich wel kunnen, maar dat zou deze laptop zeker 200 euro duurder maken. Dus om je budget niet te overschrijden kun je voor een 2de SSD / HDD beter denken aan een veel goedkopere HDD van 1TB (of meer).

Na wat onderzoek op internet heeft MSI de luchtuitvoer aan de achterkant, terwijl die van BTO aan de rechterkant zit (ben linkshandig wat muis betreft). Heb het idee, maar kan me laten misleiden door de site van MSI, hun beter hier in zijn dan die BTO leveren. Ik woon in landen met een gemiddelde temperatuur van 30 graden.
De cooling van een laptop laat vaak te wensen over waardoor de laptop / processor slechter gaat presteren en fans (voor cooling) sneller gaan draaien die dan weer te veel lawaai gaan maken. Uit de spec's van een laptop haal je niet of deze wel of niet goed koelt. Dat moet je dus uit goede testen / beoordelingen halen of uit eigen bevindingen. In de winkel zou je de processor van de laptop - alvorens deze te kopen - eigenlijk een tijdje heel zwaar moeten belasten. En dan afwachten of de laptop wellicht ergens aan de onderkant (meestal waar de processor zit) erg warm wordt en/of wellicht ook veel lawaai gaat maken.
En dit probleem doet zich uiteraard (veel) eerder voor als je in een land woont waar de gemiddelde temperatuur 30 graden is.

MSI GS63 7RD 076NL (bestellen bij Cool Blue)
15inch > I7 7700HQ > 256GB SSD + 1TB HDD 5400rpm > 2x 8GB ram ????mhz > win 10 home (op de laptop zelf) > accu duur rond de 4uur
€1.299
De processor (met een kloksnelheid van 2.8 GHz) lijkt me een erg goede keuze. 16GB (2x 8GB) DDR4 geheugen moet normaal voldoende zijn. Toch kan er op een gegeven moment wellicht behoefte zijn naar meer geheugen, maar je kunt dan met deze laptop uitbreiden naar 32 GB. Maar waarschijnlijk heeft (ook) deze laptop 'slechts' 2 geheugen sloten, hetgeen betekent dat je de 2 x 8GB geheugens niet meer kunt gebruiken en 2x 16 GB zal moeten bijkopen. Later bijkopen is denk ik meestal (veel) duurder dan het nu gelijk te doen. Een accuduur van 4 uur is erg kort. 10 uur komt nl. ook voor. Voor de een is dit een probleem, voor de ander niet. 1TB HDD vind ik niet heel veel, maar ik denk dat er wel goed mee te werken is. Alleen voor de snelheid van 5400 rpm zou ik liever een HDD willen hebben die op 7200 rpm draait. Die presteert duidelijk beter, maar wellicht met (iets) meer lawaai. Ze hebben deze laptop denk ik relatief goedkoop kunnen houden door o.a. een videokaart te plaatsen die vrij licht bemeten is en dus voor videotoepassingen / gaming minder dan wel niet geschikt is.

De MSI GP62M 7REX-1289NL Leopard Pro (https://www.laptopshop.nl/product/7...289nl-leopard-pro.html#product_specifications) heeft wel een HDD die op 7200 rpm draait, maar is 100 euro duurder en heeft denk ik minder aansluitmogelijkheden dan de 15-inch MSI laptop die jij voorstelt. Het hangt er vanaf wat je nodig hebt, maar dat zou je even kunnen bekijken. En er zit een andere videokaart in met meer geheugen, maar dat lijkt me voor muziekproductie niet van heel groot belang.

MSI lijkt me wel een goed merk, maar dan spreek ik niet uit eigen ervaring met dit merk.

Een 15-inch Apple MacBook Pro met Retina-display (resolutie 2880 x 1800 bij 220 pixels per inch) en Logic Pro X staat nog steeds bekend als meest productief / betrouwbaar, maar die kost (zonder Touch Bar) denk ik al het dubbele van jouw budget. En dan heb je ook nog de hybride 2-in-1 laptops van Microsoft: Surface Book 2. Maar die heb je volgens mij niet met een groter scherm dan 13.5-inch. En ik vraag me af of je bij zowel de MacBook Pro als ook de Surface Book 2 wel een 2de HDD/SSD kunt inbouwen?

Inmiddels m’n keuze wel kunnen maken. Heb gisteren veel modellen met elkaar vergeleken, allemaal hebben ze het doeleinde voor gamers, en een lijstje gemaakt van de beste 4 en naar aanleiding van reviews en YouTube filmpje, het aantal USB poorten, en ook de 10% korting en nog wat kleine dingetjes deze uitgekozen > https://www.alternate.nl/ASUS/ROG-STRIX-GL703VD-GC083T-17-3-notebook/html/product/1382792?lk=23966
Deze heeft de mogelijkheid om verder uit te breiden naar 32GB Ram en 7.200rpm als 2de HD.

Werk nu dan wel op een formaat van 9.7, maar 15 is toch echt te klein voor Cuabse denk ik. Ga vanmiddag even langs de winkel om te kijken of een 17inch in de rugzak past. Anders zal ik deze in een sleeve moeten meenemen, wat in Azie geen probleem zal zijn maar wel in Brasil met het hoge diefstal percentage. Maar goed, dat is een ander verhaal.
Gewicht maakt me niet zo veel uit, blijf meestal 3 tot 6 maanden op een plek. Hoef dan meestal alleen tussen A en B te reizen.

Wel op aanraden van jullie een externe geluidskaart gekocht, de Behringer (m’n eerste) UMC 202 HD. Ergens volgend jaar zal er wel een betere koptelefoon bijkomen. Heb naast de oordopje ook een goedkoop 2.1 laptop setje wat wel fijn is om niet altijd iets in m’n oren te hebben. Nog even en ik loop met een hele studio te zuilen 8o)

Appel is buiten mijn bereik, en ben er ook niet zo fan van.

KatieMusic> Begrijp je eerste stukje niet zo heel goed, over het recovery systeem. Ik neem aan dat je met de Windows licentie die je meegeleverd krijgt, de harde schijf geheel kan formateren en Windows schoon kan instaleren?

Ik neem aan dat je met de Windows licentie die je meegeleverd krijgt, de harde schijf geheel kan formateren en Windows schoon kan instaleren?
Klopt, als je maar de Windows productcode of de digitale licentie (van de Microsoft-website) hebt / weet.

Wel op aanraden van jullie een externe geluidskaart gekocht

Daar begint muziekproduktie mee dus wel zo belangrijk.
Congrats met je laptop; je hebt niet bespaard op capaciteiten in ieder geval.
Veel plezier ermee!

Je vertelde dat je van fruity mobile overgaat naar cubase.
Heb je 'm al of ben je aan het oriënteren?
Studio one pro is momenteel 299 bij Bax dus dat scheelt behoorlijk met Cubase of Bitwig kost ongeveer hetzelfde als studio one en Reaper is helemaal goedkoop.

Laatst gewijzigd:
Helaas leveren de meeste computerfabrikanten alleen nog maar een recovery-systeem mee dat je dus niet kunt gebruiken voor een nieuwe en schone (zonder bloatware!) Windows installatie. :( Maar als je die niet doet blijf je continu gedoe houden met je pc. :( Dus een nieuwe / schone Windows installatie sowieso altijd doen (hoe dan ook). :)

Voor muziek produceren gebruik ik geen laptop en de consumentenlaptops die ik gehad heb voor andere doeleinden heb ik ALLEMAAL binnen 3-4 jaar moeten afschrijven. Ik heb nu 2 jaar een Sony (consumentenlaptop) en die begint ook alweer kuren te krijgen. Het is allemaal rotzooi (is mijn ervaring). Eén keer een HP gehad...voor mij nooit meer...wat een ramp. En ik heb 2x een Asus laptop gehad en je zou het van Asus niet verwachten, maar van beiden het scherm - net buiten de garantie - afgebroken. :(

Ja dat is zo, maar zou niet elk merk dat hebben? De een misschien iets meer dan de ander.

Een 17-inch laptop is fors van afmetingen (en vrij zwaar) en dus duidelijk niet bedoeld om er veelvuldig mee onderweg te zijn. Het is sowieso de vraag of deze wel in je rugzak past. Ik zou voor een 15-inch laptop gaan. Een kleiner scherm zou ik - voor muziek produceren - niet doen.

Op zich heel goed als een laptop voor muziek produceren een tweede SSD / HDD heeft, maar 250GB SSD is erg krap. Alleen een programma als NI Komplete Ultimate vraagt al 500+ GB aan opslag capaciteit. Dat is weliswaar een heel groot software pakket, maar je zult in de praktijk merken dat 250GB al heel gauw te weinig is. 256GB SSD voor besturingssysteem + DAW + overige programma's moet normaal voldoende zijn, maar voor de 2de SSD (projecten + samples) zou ik eerder denken aan (min.) 1TB. Dat zou op zich wel kunnen, maar dat zou deze laptop zeker 200 euro duurder maken. Dus om je budget niet te overschrijden kun je voor een 2de SSD / HDD beter denken aan een veel goedkopere HDD van 1TB (of meer).

De cooling van een laptop laat vaak te wensen over waardoor de laptop / processor slechter gaat presteren en fans (voor cooling) sneller gaan draaien die dan weer te veel lawaai gaan maken. Uit de spec's van een laptop haal je niet of deze wel of niet goed koelt. Dat moet je dus uit goede testen / beoordelingen halen of uit eigen bevindingen. In de winkel zou je de processor van de laptop - alvorens deze te kopen - eigenlijk een tijdje heel zwaar moeten belasten. En dan afwachten of de laptop wellicht ergens aan de onderkant (meestal waar de processor zit) erg warm wordt en/of wellicht ook veel lawaai gaat maken.
En dit probleem doet zich uiteraard (veel) eerder voor als je in een land woont waar de gemiddelde temperatuur 30 graden is.

De processor (met een kloksnelheid van 2.8 GHz) lijkt me een erg goede keuze. 16GB (2x 8GB) DDR4 geheugen moet normaal voldoende zijn. Toch kan er op een gegeven moment wellicht behoefte zijn naar meer geheugen, maar je kunt dan met deze laptop uitbreiden naar 32 GB. Maar waarschijnlijk heeft (ook) deze laptop 'slechts' 2 geheugen sloten, hetgeen betekent dat je de 2 x 8GB geheugens niet meer kunt gebruiken en 2x 16 GB zal moeten bijkopen. Later bijkopen is denk ik meestal (veel) duurder dan het nu gelijk te doen. Een accuduur van 4 uur is erg kort. 10 uur komt nl. ook voor. Voor de een is dit een probleem, voor de ander niet. 1TB HDD vind ik niet heel veel, maar ik denk dat er wel goed mee te werken is. Alleen voor de snelheid van 5400 rpm zou ik liever een HDD willen hebben die op 7200 rpm draait. Die presteert duidelijk beter, maar wellicht met (iets) meer lawaai. Ze hebben deze laptop denk ik relatief goedkoop kunnen houden door o.a. een videokaart te plaatsen die vrij licht bemeten is en dus voor videotoepassingen / gaming minder dan wel niet geschikt is.

De MSI GP62M 7REX-1289NL Leopard Pro (https://www.laptopshop.nl/product/7...289nl-leopard-pro.html#product_specifications) heeft wel een HDD die op 7200 rpm draait, maar is 100 euro duurder en heeft denk ik minder aansluitmogelijkheden dan de 15-inch MSI laptop die jij voorstelt. Het hangt er vanaf wat je nodig hebt, maar dat zou je even kunnen bekijken. En er zit een andere videokaart in met meer geheugen, maar dat lijkt me voor muziekproductie niet van heel groot belang.

MSI lijkt me wel een goed merk, maar dan spreek ik niet uit eigen ervaring met dit merk.

Een 15-inch Apple MacBook Pro met Retina-display (resolutie 2880 x 1800 bij 220 pixels per inch) en Logic Pro X staat nog steeds bekend als meest productief / betrouwbaar, maar die kost (zonder Touch Bar) denk ik al het dubbele van jouw budget. En dan heb je ook nog de hybride 2-in-1 laptops van Microsoft: Surface Book 2. Maar die heb je volgens mij niet met een groter scherm dan 13.5-inch. En ik vraag me af of je bij zowel de MacBook Pro als ook de Surface Book 2 wel een 2de HDD/SSD kunt inbouwen?

Bij de recente mac Books kun je zover ik weet niet upgraden of iets bijplaatsen.

Nu heb ik zelf geen ruimte gebrek op mijn 512 gb flash. Gewoon van tijd tot tijd wat zaken op externe HD zetten. Dit gaat ook erg snel met USB-c.

Ik heb jarenlang op Windows systemen gewerkt, maar zou daar nu niet meer naar terug willen. MB pro is duur in aanschaf maar het systeem werkt perfect.

Ik heb voor 399 een refurbished HP elitebook gekocht, i7. draait als een tiet met cubase 9.5.

Klopt, als je maar de Windows productcode of de digitale licentie (van de Microsoft-website) hebt / weet.

Is tegenwoordig met windows 10 niet meer nodig. Microsoft lockt je windows 10 versie met je hardware. Je kan deze ook nergens meer vinden. (althans niet zonder speciale tools)

Je kan windows dus gewoon opnieuw installeren zonder ook maar een code te hoeven invoeren. Nadeel, als je het moederbord bijvoorbeeld vervangt, licentie niet meer geldig.

Wel eerste even voor de eerste keer de laptop aanzetten en alles doorlopen zodat de registratie bij Microsoft is voltooid. Daarna kan je naar hartelust windows opnieuw installeren.

Die recovery cd's zijn tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar voor de drivers. Wellicht dat je die van de support website kan downloaden.

Is tegenwoordig met windows 10 niet meer nodig. Microsoft lockt je windows 10 versie met je hardware. Je kan deze ook nergens meer vinden. (althans niet zonder speciale tools)

Je kan windows dus gewoon opnieuw installeren zonder ook maar een code te hoeven invoeren.
Dat werkte bij mijn laptop inderdaad zo, maar bij mijn tablet lukte dat helaas niet op die manier. :(

Overigens draait mijn studio desktop pc nog steeds naar volle tevredenheid op windows 7+ 64-bit, dat ik nog steeds een veel stabieler systeem vind dan met Windows 10. Zolang mijn studio hardware compatibel is en blijft met Windows 7+ ga ik dat niet veranderen. Maar bijv. met een nieuwe computer met een Intel Kaby Lake processor moet je wel om switchen naar Windows 10, omdat die processor de ondersteuning van Windows 10 vereist. Dus vroeg of laat zal ik ook niet voor mijn studio pc aan Windows 10 kunnen ontkomen.

Als je voor een laptop gaat, ga dan voor een WORKSTATION. Een apparaat dat langdurig hard kan werken zonder oververhit te raken. Want warmteproductie is een lastig issue voor een laptop. Ook de kwaliteit en afscherming van de componenten telt. En de overig "build" kwaliteit is vaak ook bovengemiddeld: lees "minder kwetsbaar" qua mechanische problemen (vervoer/gebruik/ongelukjes).

Zelf zou ik wel voor de krachtigste processor gaan die je je kunt veroorloven. Een component dat je niet zomaar kunt "upgraden" en zeer bepalend voor de performance.

En audio is erg tijdkritisch. Binnen 1 samplerate cyclus MOETEN ALLE processen doorgerekend zijn om de volgende sample tijdig in de zo klein mogelijke audio stream buffer (latency!) te zetten.

Zelf werk ik (al jaren) naar tevredenheid op een HP Elitebook Workstation (i7).

Back