Alle Synthesizer en Keyboard Samples op Blu Ray

MrBoembas

Stamgast
Hallo Beste vrienden,

Vandaag ben ik eindelijk begonnen aan het back-uppen van mijn Synthesizer Samples (250 GB) (Synthesizer Samples allerlei merken, Drum computers en Vocal samples) Ik heb alles op een 250 GB USB stick staan van Sandisk.

En ik vond het hoog tijd om de boel eens te back-uppen daarom heb ik de Verbatim BDXL van 100 GB 5 Pack gekocht en daar op alles ge-backupd.

En hahaha dat duurt wel wat uurtjes, ruim 4,5 uur over 100 gb branden.

Hoe back-uppen jullie je files ???

En hierna begin ik aan mijn Tyros en andere keyboard files en alle Theater teksten ook ruim 150 GB.

ik doe alles met mijn notebook, daar heb ik alleen maar core files zoals alle programmas en nog wat data voor studie/werk staan, alle samples etc heb ik extern.

-mijn notebook doet automatisch elke week een backup op een 2tb timecapsule

verder heb ik
2 lacie rugged harddisks met elk 2tb, die bevatten allebei een partitie voor privé data en voor samples. deze zijn gespiegeld mocht er eentje kapot gaan. alle privé data zoals fotos/dokumenten/een folder vol met muziek heb ik ook nog eens op een memorystick gezet die bij mijn ouders in huis ligt mocht mijn huis afbranden :peukie:
flash geheugen leeft vrij lang 8~

dan heb ik in mijn laptop nog een micro sd zitten met 256gb waar ik samples en loops op staan die ik altijd bij me heb

ik ben niet zo van de cloud, zou misschien wel eens een overlegging waard zijn voor de toekomst..

Attachments

• 1-Micro-SD-card-Adapter-for-Macbook-by-BASEQI.jpg
    1-Micro-SD-card-Adapter-for-Macbook-by-BASEQI.jpg
    20,6 KB · Bekeken: 81
Met synology.

Heb er twee (een ds216 en een ds214) welke allebei 2 schijven van 2 TB in raid 0 hebben, de ene staat altijd aan en is de gebruikers nas dit is dus geen backup maar letterlijk de opslag van al mijn computers. Files staan bij mij ook niet meer op de computers, op die nas staan library's, projecten, samples en presets op.

Elke ochtend gaat de andere nas aan en synct mijn (24/7) opslag nas alles naar de tweede nas, de tweede nas schakelt na de synchronisatie weer uit, die tweede nas is dus een exacte kopie van de eerste nas dus mocht de eerste uitvallen is het een kwestie van IP op de tweede nas veranderen en ik kan weer door. Beide nassen hangen aan elk een eigen UPC welke ook de netwerkkabel beschermt voor inslag. Het hele netwerk en internet hier blijft met stroomuitval 3 uur in de lucht zodat er geen corrupte bestanden kunnen ontstaan tijdens uitval.

1 van de twee nassen doet elke dag een tijd rotatie back-up naar een externe usb3 HD. Die ik 1 keer in de week omwissel met nog een usb3 hd die op een andere locatie ligt.

Heb zo 4 schijven met een exacte gebruikers kopie's en 2 schijven met een back-up met tijd rotatie.

Was nogal een werkje om het zo te maken maar heb er veel gemak van. Als ik een fout maak of wat delete knal ik de tweede nas aan met WOL en kan ik het daar nog vandaan halen. Hebben ze toevallig net gesynchroniseerd dan staat het nog op de timebackup die op de externe schijven staat.

Ik maak een back-up van mijn projecten met Time Machine (Mac) naar een externe schijf. Mijn samples kopieer ik af en toe - eigenlijk te weinig - naar een andere externe schijf, handmatig.

Hier ook (te weinig) handmatig naar externe schijf en daar weer (soms) backups van op memorysticks.

'k heb 3x4TB HD's erbij gekocht vorig jaar,die van 6,8 TB of meer riskeer ik niet zo direct
en ik sync die met TotalCMD Syncronize Directory functie

Maar wat ik wou zeggen,,
't beste is om al die kleine files te zippen, want zo 100.000 Files copieren, gaat erg traag,
dan komt de HD niet op snelheid,,

eigenlijk heel simpel; handmatig (via script in sync programma) naar mijn NAS (zonder raid..), én naar een eksterne harde schijf (die ik louter koppel, fysiek, wanneer ik een sync maak).
Ik backup m.b.v. Unison (Linux). Op een externe HDD. Backuppen op DVD (ik heb geen Bluray brander) heeft als nadeel dat als je één enkel nieuw bestand hebt dat je: a) alles opnieuw moet branden, of b) moet gaan klieren met sessies etc. Geen zin meer in tegenwoordig. Met een speciale backup applicatie (of rsync ofzo) "ziet" je computer welk bestand er nieuw is en dan backupt 'ie alleen het nieuwe. Scheelt met de 250 GB v/d topic starter denk ik al gauw een paar uur.

Externe USB harde schijven zijn gelukkig niet zo duur meer. :)

Nou ik heb een 8 TB externe harde schijf gekocht voor mijn Televisie programma's en dvd verzameling op te slaan en ik denk er sterk aan om er ook eentje te kopen voor de Synthesizers en Keyboards (300,- was een Laci Porche design bij Bol.com) :-)

En nog een probleem had ik
IK had ook van m'n Tyros alle midifiles (ontiegelijk aantal) en alle styles van andere merken en Yamaha op te slaan op de 100 GB Blu ray

Door Cyberlink Power2go lukte het steeds maar niet om die te branden elke keer errors en toen kocht ik een nieuwe versie van Power2go (11) en die vergat sommige mappen mee te kopiëren

waarschijnlijk zit er een limit op zoveel mappen en zoveel bestanden ?

Er zaten ook vele verstopte mappen in mappen zo'n 10.000 mappen !!!!

Daar ben ik mee bezig geweest om alles te sorteren en op verschillende blu rays op te slaan.

Maar klopt het dat er een limit zit aan het aantal bestanden en mappen dat je kunt opslaan, ik dacht altijd 100 gb dan kun je 94 gb gewoon opslaan ??? Zonder map beperkingen enz.

Nu had ik ook gelezen op een vorig bericht van mij, dat je een back-up kunt maken van je Synthesizer en Keyboard sounds ? één druk op een knop, en ga maar een uurtje koffie drinken en hij slaat alles op ????

Ik wil dat wel eens doen met m'n Roland JP 8000, en Roland JV-1080 maar welke knop moet je dan indrukken ???? :D

Genoeg gevraagd en nu weer tijd voor leuke nummers te spelen en te componeren :D

Ik backup alleen m'n foto's (1x per 2 jaar ofzo..) en soms ook afgeronde tracks als losse audio stems. De rest is niet belangrijk genoeg om te back uppen. Voor mij althans niet.

Als ik een fout maak of wat delete knal ik de tweede nas aan met WOL en kan ik het daar nog vandaan halen. Hebben ze toevallig net gesynchroniseerd dan staat het nog op de timebackup die op de externe schijven staat.

Belangrijke opmerking! Maar er zijn ook synchronisatieapps die je daar deels tegen beschermen door verwijderde/gewijzigde items in een onzichtbare map te bewaren voor zeg 4 weken.

In jouw voorbeeld is RAID0 niet echt nodig, vind ik ook overgewaardeerde optie. Kun je beter stripen, daar wordt je werkschijf namelijk veel sneller van.
Een onsite en een offsite backup is in principe goed, liefst gewoon op grote HD's. Een BluRay is gewoon veel te klein, neemt veel plek in en te traag.

Zal niet sneller worden, haal 105 MB per seconden. Sneller dan dat wordt het netwerk niet.

Raid is voor het geval er 1 schijf sneuvelt, dan is de ander er nog, oké nog een nas extra maar toch. In het verleden ben ik te vaak het een en ander kwijt geraakt door een lakse houding wat betreft backups en het vertrouwen in een HD dus beter zo dan niks toch.

Ik heb een externe USB harde schijf en interne harde schijf waar ik om en om mijn SSD (1TB) naartoe backup. Dit gaat automatisch ieder uur via Timemachine. Dus ik heb altijd 2 backups, waarvan de oudste 2 uur oud is. Eigenlijk zou ik af en toe de externe HDD om moeten wisselen en van plaats veranderen (bijvoorbeeld eentje bij mijn schoonouders of op mijn werk neerleggen) voor het geval van brand of lekkage of zoiets.

Laatst gewijzigd:
Ja.....als je echt aan je spullen hecht: creëer dan geen "single point of failure" in de oplossing.
Dat wil zeggen dat een enkele calamiteit niet fataal mag zijn.

Dus niet alleen meerdere (gerepliceerde) schijven, maar ook meerdere lokaties.
Een goede oplossing moet ook bestand zijn tegen brand, inbraak/diefstal of blikseminslag.

Bijvoorbeeld niet alleen op je PC, lokale disk(s) en/of LAN, maar bijvoorbeeld (ook) "in-the-cloud". Een goede cloud oplossing is gedistribueerd en redundant. De kans of verlies is nihil.

En zorg ook voor een vertraging richting replicatie/backup. Dat geeft nog tijd om replicatie van onbedoelde transacties tegen te houden. Bijvoorbeeld bij onbedoeld wijzigen, overschrijven of verwijderen van het origineel.

EEN GOEIE BACKUP IS NOOIT WEG

In mijn geval gaat het vooral om backups van eigen gecreëerd materiaal: projects, patches en gerenderde audio.

Omdat ik alleen (soft)synthesizers gebruik heb ik geen grote hoeveelheden samples. Misschien ga ik nog wel weer samples gebruiken. Maar dan als oscillator in synthesizers: single cycle en wavetables. Ik heb er nog heel veel liggen van mijn General Music S2R en Kurzweil K2000 tijd.

Vaak render ik ook alleen rechtstreeks naar een stereo file. Maar met de komst van steeds nieuwe tools (vooral in de effecten/mastering sfeer) en omdat ik nog steeds nieuwe technieken leer toepassen ontstaat ook vaker de behoefte om tracks te remasteren. Dat betekent dat ik ook meer ongemasterde tracks/stems moet gaan bewaren met voldoende samplerate en resolutie. Want de meeste tracks krijg ik door alle random modulatie die vaak in de patches (en effecten) zit nooit 2x precies hetzelfde gerenderd.

En....het aantal gemaakte tracks en patches blijft maar toenemen. Al die geïnvesteerde tijd zou ik niet graag kwijtraken....

Toch ook maar eens naar een fouttolerantere oplossing dan alleen backups op LAN NAS (RAID) toe werken.

Back