Het aantal synths

BananaWorld

Addicted to Music
Misschien een beetje een rare vraag, maar wat is nu het aantal synths waarmee jij lekker werkt?

Je hoort nogal eens dat je met te weinig synths wat polyfonie mist of gewoon een vernieuwend geluid. Dit even afgezien van het G.A.S. Maar aan de andere kant hoor je ook regelmatig dat mensen teveel gear hebben staan en dat ze een beetje verdrinken in hun mogelijkheden. Dus wat vind je minimaal en wat maximaal zou misschien een betere vraag zijn.

Ik kijk natuurlijk zelf ook wel eens op marktplaats of op het synthforum en zie daar een synt staan waarvan ik denk.... hmm leuk ding. Maar als ik dan achter mijn set-up zit, dan merk ik toch dat ik hem helemaal niet mis.

Nou ja, als ik moet gokken zo'n synthje of 500.
Kan ook een tikkie teveel zijn maar ik ben al begonnen met de aanschaf.
Alleen die andere 495 schiet nog niet zo lekker op. :D

beetje persoonlijk denk ik , de ene heeft er genoeg aan 2 en de andere
weer niet, zelf maak ik weinig gebruik van multi geluiden , gebruik
meestal 1 geluid per synth dan kom ik op 10 synths uit...

Ik vind het lastig, want als je veel synths hebt ga je er inderdaad niet zo op in, ik heb ook een GAS-aanval gehad en ik ben nog steeds niet helemaal doorgedrongen tot ieder apparaat.

Maar aan de andere kant heb ik een hekel aan van die do-it-all bakkies zoals Roland en Yamaha ze maken, ik hou wel van een paar sterke verschillende karakters in het team.

Ik vind het handig om zowiezo zo veel mogelijk verschillende soorten van klankopwekking te hebben.
Dus een combi van analoog, va, fm-synthese.

Dat VA-gebeuren vind ik nu wel goed zoals ik het heb. Daar hebben ik en mijn maatjes gewoon voor gekozen om mee te beginnen omdat de prijzen daarvan niet al te hoog liggen.
Laatst kwam ik de DX7 tegen bij de lokale muziekwinkel en FM geeft ook weer heel andere originele geluiden.
En binnenkort wil ook wat analoogjes aanschaffen voor baslijnen en pads.

Ik denk dat ik prima werk met:
2 VA's
1 monofone analoog (voor baslijnen)
1 polyfone analoog (voor pads)
1 FM

Dus 5 stuks volstaat op zich bij mij, alhoewel het er vanzelf wel meer zullen worden omdat elk merk ook weer zijn eigen typische sound heeft.

Voor drums heb ik het liefst:
- VA á la Waldorf Rack Attack (vanwege zijn drum-synthese)
- Analoog á la JoMoX AiRBase99
- Roland R-8 vanwege de interface

Tussen dat wat ik nu heb staan, voel ik me goed. Het zijn in totaal 7 synths en ieder wordt gebruikt. Ik heb voldoende polyfonie, ik kan de klanken die ik wil verkrijgen met één van de toestellen en ik heb een grondige basis van ieder machien. Meer moet dat voor mij niet zijn.

:doei:

Voor mij maakt het niet uit, ik gebruik gewoon alles wat ik tot mijn beschikking heb net zolang tot ik het goed vind klinken.

Ik gebruik afwisselend een synth wel of niet, ik maak ook gebruik van softsynths omdat dit makkelijk werkt en vaak goed klinkt.

Maar een song die ik maak bestaat meestal wel uit 5 a 6 verschillende synth geluiden en ik gebruik samples in combinatie met synthese ook weer voor percussie.

Meer dan 7 verschillende sounds gebruik ik vrijwel nooit, maar wat ik gebruik wisselt dus. Ook maak ik vaak gebruik van de multi-timbraliteit van bijvoorbeeld mijn Nordrack 2, ik gebruik hem soms 4 x dus, maar het is maar 1 synth.

2 synths

1 synthje om nèt dat aparte geluidje te fabrieken dat nèt bij die track hoort
1 rompler voor de rest

in mijn setup zit 1 rompler (die van: voor de rest) en kan ik (gelukkig) kiezen uit enkele andere synthjes om nèt dat ene aparte geluidje uit te vogelen.

de eerlijkheid gebied me te zeggen dat er ook wel es wat trekjes van mijn hand komen, die meer dan 1 apart geluidje hebben. dan gaat het bovenstaande dus niet op......

Voor mij zou dit het lekkerste werken:

2X (virtueel) analoge drumsynth
2X (virtueel) analoge Bass synth
2X polyfone multitimbrale VA
1X Rompler
1X Sampler

Op de sampler na heb ik dit al, maar ja het kan altijd mooier en beter..

Back