ReNoise - Ultieme tracker voor Windows?

jes303

DIY brain mods
hoi, een medeforumlid (die vanwege privacy redenen anoniem wilde blijven :D ) tipte mij op het programma ReNoise, een soort Protracker / Octamed maar dan voor Windows, dat behalve de klassieke tracking ook midi en vst-instruments support.

mensen die hier mee werken?? ervaringen?

about_seq.gif

about_pattedit.gif

http://www.renoise.com/news.htm

Doe mij maar een tracker als VSTi, lijkt me wel grappig.

Het ultieme is toch wel het pingpongen van een sample zodat je van die wazige ranzige geluidjes kan bakken.

En losse tracker kan ik niet zoveel mee eerlijk gezegd.

Ik weet niet of je de muziek van forcesupreme leuk vind, maar dat is met renoise gemaakt.
Zelf heb ik ook wel interesse in dat renoise, ben alleen te lui om het eens te proberen.

protracker ken ik door en door, maar dit is weer zo'n stap dat ik er tegen op zie. Laat je bevindingen eens horen als je wil.

fuse: als een tracker niet jouw manier van sequencen is, sois. ieder z'n meug.
maar dit is niet bedoeld als een algemeen topic over "het nut van trackers"...
ik wil mensen die hier wel geinteresseerd in zijn op de hoogte stellen / vragen wat zij van dit programma vinden.

ik heb de demo gedownload, ik laat jullie weten wat mijn bevindingen zijn... ut heeft iig erg veel potentie, ben zeer benieuwd naar de midi-mogelijkheden.

dat Octamed voor Windows leeft ook nog (half). die gasten blijken enorme problemen te hebben met de midi-implementatie zoals die in de amiga versie zat... volgens mij is het een stelletje loosers maar ik kan mij vergissen hoor.

screenshot1.gif

http://www.med.uk.com/news.htm

Ik gebruik het al meer dan een jaar, en sinds een half jaar heb ik een registered versie. Daarvoor probeerde ik in Logic te komen. Daar kreeg ik gewoon niks uit, sinds Renoise is mijn output vertienvoudigd. Het enige wat het nog mist voor mij is sysex en een track freeze functie.

Het is natuurlijk ook maar wat je gewend bent, ik ben al 10 jaar een tracker. Maar dit is wel een feit: een tracker is moeilijk te leren, maar als je het eenmaal kent kan je dingen zoveel sneller doen omdat je zoveel met het keyboard kan doen in plaats van de muis.

De Windows versie van Octamed wordt over het algemeen erg brak gevonden. Heb veel Amiga gebruikers erover gehoord die het niks vonden. Die blijven gewoon bij hun Amiga versie (en waarom niet? er zijn genoeg Atari Cubasers). Ik heb het ook eens geprobeerd... hmm nee het is het toch niet.

yo breed, ik ben een redelijk doorgewinterde (vastgeroeste) amiga octamed user (na ook tig jaar met protracker te hebben gewerkt). daarom zit ik ook nog steeds aan amiga vast: bij gebrek aan alternatieven. nadeel van amiga octamed is

- maximaal 4 8bits samples (vergeet de 16bit - nomidi modus),
- wordt redelijk traag (ook op een '060) zodra je > 10 tracks met veel midi gaat doen.
- sample editor mist het een en ander
- geen resonantie en filters enzo
- lastig met sysex commando's
- max 64 samples in je geheugen

dus als renoise dit soort problemen oplost en verder (redelijk) hetzelfde werkt dan ben ik blij.

heb je in renoise ook commando's zoals 09xx / 19xx, waarmee je de offset van een sample kunt bepalen?
kan je ook bijv. de panning van een midikanaal bepalen dmv de commando's?
is er een soort reference / lijst van alle commando's in renoise? ik kan het niet vinden.
wel balen dat er (n0g) geen sysex in renoise zit.

ik heb sinds atari days gewerkt met trackers (1989 ofzo) ze zijn ontzetten krachtig geworden de laatste tijd.

Deze heb ik allemaal gebruikt

-Atari-
YM-tracker (FM chip)
Noistracker (4 tracks met mono samples, MOD)

-PC-
adlibtracker (opl3 FM)
screamtracker (16 tracks samples)
fasttracker (32 tracks, evelopes)
noistrakker (filters en effects, 303 kloon in software)
modplugtracker (direct X effecten)
psycle (modulair pattern georienteerd, vstfx en vsti)
buzz (track georienteerd modulair, vsti, dx)
aodix (heel veel verschillende versies)
renoise (laatste generatie, filters, effecten, automation, evelopes, midi, vst)
ztracker (alleen midi geen audio)

Heb er veel leuke dingen mee gedaan, maar droomde altijd van hardware. Dus heb ik nu een heel bescheiden midi setupje waar ik mee leer om te gaan. Dat werkt echt heel anders.

Het groote voordeel van de tracker is dat alles (song, samples, instruments) in 1 file worden opgeslagen. Daarnaast is de gebruikers interface heel overzichtelijk en werk je dus erg visueel(kom ik nu achter).

Ik moet nu weg maar kan er nog veel over vertellen mochten mensen interesse hebben...

Druid

Laatst gewijzigd:
Druid, door Renoise zijn nu 2 dromen voor mij werkelijkheid: ik werk met hardware [midi] en toch met een tracker. :luv:
Jes303, al je problemen zullen worden opgelost, behalve dus het Sysex verhaal. Renoise heeft inderdaad ook alle 'standaard' effecten, zoals sample offset. Voor een overzicht daarvan moet je docs bij het programma bekijken. Mijn partner in crime is overgestapt van Modplug hierop, heeft snel daarna geregistreerd en kijkt niet meer terug.

Raph, Fruity Loops is gebaseerd op het step sequencer principe en is van daaruit uitgebreid. Erg simpel te leren dus, maar ik mis toch een aantal features zoals VSTi ondersteuning [toch?], hoewel ik niet zal verkondigen dat je er geen professionele resultaten mee kan krijgen. En Tracker is eigenlijk gebaseerd op het programmeren van muziek, waarbij je vroeger close met de hardware van de computer werkte. Vandaar bv. het gebruik van hexadecimale getallen; dit is natuurlijk erg hocus-pocus voor een beginner maar net zoals bv. een Linux shell kan je er zoveel dingen heel snel mee doen zonder de muis aan te raken. De gemiddelde tracker typt zijn noten ook eerder in dan dat hij ze inspeelt; ik speel alleen noten in bij akkoorden en andere complexe riedeltjes. Ik zou er niet aan moeten denken om bv. een complex gelayerde breakbeat te moeten maken door elke hit een muisklik te maken. RSI... :duivels:

De Mac versie komt trouwens spoedig, daar stap ik op over, en waarschijnlijk mag ik deze al beta testen.

breed bedankt voor je uitleg.
Werk zelf veel met fruity maar ik had ergens gehoord dat je mix met een tracker veel strakker klinkt? (kwa timing)
Fruity heeft trouwens gewoon een vst ondersteuning. Je kan hem zelfs als vst gebruiken.

Chill jes303 :biertje:

Maar ehm ik werk ook al sinds Atari met trackers maar mijn output is met Cubeest nou eenmaal het hoogst. Maar als ik daar een tracker zoals deze zou kunnen gebruiken lijkt me dat wel interessant.

Want als je een VST host kan zijn moet je ook een VST slave kunnen zijn dacht ik zo. Of iets met Rewire of zo. Dan kun je het ook met bijv Reason gebruiken. De mogelijkheden zijn legio.

Nu zou je met midi moeten syncen of zo en da's ook niet alles altijd.

En voor mij is het manco van die trackers ook altijd de geluidskwaliteit. Voor mij kan het niet goed genoeg zijn en als ik dan moet gaan kiezen dan zou ik zeker renoise kiezen want die heeft wat dat betreft interessante opties.

Maar ehm ik ben zelf altijd nog op zoek naar een softe step sequencer die via midi aan te sturen is. En ik denk dat dit dan afvalt.

De gemiddelde tracker typt zijn noten ook eerder in dan dat hij ze inspeelt; ik speel alleen noten in bij akkoorden en andere complexe riedeltjes. Ik zou er niet aan moeten denken om bv. een complex gelayerde breakbeat te moeten maken door elke hit een muisklik te maken. RSI...

precies! dat is het hele punt. daarom ben ik nooit op gang gekomen met cubase. al dat muisgedoe. in mijn 'muziekvrienden'-kring zijn nogal wat cubasers; ik hoor vaak het verschil tussen een nummer dat in cubase-stijl of in tracker-stijl is gemaakt, en hoewel beiden hun voor- en nadelen hebben prefereer ik toch de trackerstijl. de cubasers (lekker generaliseren, ik weet het) pakken eerder een hele loop van een breakbeat of synthlijn omdat ze 'te lui' zijn (maar eigenlijk omdat cubase je niet aanmoedigt dit te doen) dan om zelf een ritme op te bouwen uit allerlei losse geluidjes... en dan komen ze met programma's als recycle die dan zogenaamd voor jou een breakbeat opknippen... iets wat in een tracker omgeving allang gesneden koek is.

ik vraag me bijv. heel erg af hoe iemand als Amon Tobin zijn muziek maakt - hij zou het allemaal in Logic in elkaar gezet hebben. echt de controle die hij over zijn geluidjes heeft... man!

ok nou ik ga me eens verdiepen in.... renoise!

Ik vind ook dat je soms heel erg kan horen wat met een tracker is gemaakt en wat met cubase, de tracker muziek klinkt veel strakker.

Ik weet ook dat dit niet altijd zo is, omdat ik ook mensen met cubase strakke dingen heb horen maken, maar het lijkt met trackers makkelijker te zijn.

Ik gebruik nu dus sinds een maandje of 2 geen tracker meer, maar puur hardware. Ik heb een RM1x voor het sequencen dat werkt eigenlijk best prettig, behalve dat ik dus nog niet echt het strakke geprogrammeerde gevoel in m'n tracks krijg.

Ik denk wel dat het ook een kwestie van het beheersen van je sequencer is, ik zie niet waarom ik niet de zelfde muziek zou kunnen maken met de rm1x, A5000 en micro Q. Het zijn eigenlijk gewoon net plugins met knoppen!

Druid

werk vaak met renoise om wat ideetjes mee uit te werken.
ik w8 zelf op madtracker 3. ik denk dat dat programma gaat rocken.

maar renoise werkt heerlijk als je wat nieuwe synths hebt die CC's ondersteunen.
sysex is uit den boze

ow leuk dit zeg. met een tracker ben ik begonnen. impulse tracker wel te verstaan. op een gegeven moment waren ze bezig met impulse tracker 3 en dat is volgens mijn nooit afgemaakt. ik was daar zo flauw van dat ik overstapte op buzz tracker en dat was het ook niet, dus toen ging ik testen met Cakewalk, vervolgens Cubase en daarna Logic audio en bij die laatste ben ik gebleven. Ik moet wel zeggen dat ik tracker altijd lekker vond werken. 'k zou nou niks anders dan logic meer willen, maar leuk dat er nog mensen zijn die ermee bezig zijn :D

renoise is echt een geweldig stukje software, ze hebben ook een erg goed forum waar de developers erg actief op zijn...
ze beloven op korte termijn ook de grafische interface flink te updaten zodat je meer als cubase pattern kunt gaan ordenen, daarnaast kun je ook gaan recorden in renoise. ook midi-file import export is in ontwikkeling.
voor de centen heb je echt een kwalitatief hoogwaardig product.. kost maar 45 euro geloof ik. met zeer regelmatig effectieve update's die gratis zijn.
je moet de demo's van gebruikers maar eens beluisteren en je bent overtuigd.

ik zou zeggen steun die gasten! en je hebt binnen een paar jaar de software waar je al heel lang op heb zitten wachten.

ja dat is het enige wat ik echt mis in trackers, een horizontale timeline zoals cubase en consorten hebben. ik ben zelf ook ooit bezig geweest met een tracker (303tracker 8o) - een tb-303 in trackervorm) en zat toen ook te puzzelen om een timeline-editor te bouwen... lastige is alleen dat je dan een pattern zit te editten verticaal, en vervolgens je pattern horizontaal gaat arrangeren. beetje rare combinatie.

Back