minimoog model d midi

reynier

de heer
Hoe kan ik mijn moog model d het best midifien. Ik gebruik nu kenton midi cv maar dan moet ik de scale in het kastje aanpassen die dan nog steeds niet klopt en ik moet om de paar minuten op de meest linker toets drukken. Is dit verholpen met de kenton retrofit bijvoorbeeld of heb ik dan nog steeds hetzelfde probleem?

groet

Misschien dat je je problemen met de midi cv iets beter kan uitleggen? Ik weet niet wat de meest linker toets is en waarom je daarop moet drukken.

Problemen met drift in tuning heb je nog steeds met een midi retrofit, dat ligt meer aan de Moog. Drift in scale zou je niet moeten hebben volgens mij. Ook niet met een externe midi-cv converter.

Een midi retrofit geeft je controle over wat parameters die niet extern zijn aan te sturen met CV signalen, qua tuning zou er geen verschil moeten zijn.

Misschien dat je je problemen met de midi cv iets beter kan uitleggen? Ik weet niet wat de meest linker toets is en waarom je daarop moet drukken.
De CV in de Minimoog gaat via het toetsenbord. Het word "voltage sag" genoemd. Dat werkt met een sample & hold circuit waar een condensator in zit die langzaam ontlaadt, vandaar de drop.

@reynier: De allerbeste retrofit is de Opto-Key. Dit is een vrij prijzige kit die je het beste moet laten inbouwen door een goede tech, maar het voordeel is dat de Mini dan alsnog speelbaar is -en- tegelijk MIDI kan ontvangen, iets wat je met een CV/Gate niet voor elkaar krijgt. Omdat het in feite met een hele ris lichtsensortjes kijkt of je een toets indrukt maakt het ook niks meer uit of het keyboard van de Mini niet meer in perfecte staat is, omdat deze niet meer verantwoordelijk is voor het elektrisch contact.

Zie http://www.thisoldsynth.com/Optokey.html

Oh ja, een andere optie is om een Kenton retrofit in te laten bouwen in je Mini zelf. Zie http://www.kentonuk.com/products/items/sockets/moog/minimoog-retro.shtml

Helaas moet je daarvoor wel wat gaatjes boren en ik weet niet hoe het dan werkt met spelen; of dat dan ook nog voltage sag heeft of niet. Ik vermoed ook dat dat eigenlijk een gestripte Pro Solo mk 2 is.

Van wat ik gelezen heb is de Opto-Key nog net een tikje eleganter.

Dat probleem had ik nooit met de mini, gewoon met de Kenton pro solo aansturen via de osc cv en s-trig inputs aan de achterkant. Dat bleef altijd erg stabiel.
De hierboven genoemde Optokey is inderdaad wel de meest fraaie oplossing, zeker als je toetscontacten rottig zijn.

Back