Docu Jean-Michel Jarre 15-2-2018 Uur v/d Wolf NPO2

Elektronische muziek werd natuurlijk al sinds het fin de siècle gemaakt. Ik denk dat ze doelen op het populariseren voor een wereldpubliek. Ik ben zijn vroege LP's als 10-jarige bij de plaatselijke bieb tegengekomen.. kon je ze als afgeschreven meenemen voor een bedrag dat ik met mijn zakgeld net haalde. Dat was begin jaren '80.. Tangerine Dreams ben ik daar toen niet tegengekomen. Vangelis dan weer wel. Tangerine Dream-tapes kreeg ik van mijn "alternatieve" ooms, dat was toch wel heel andere koek!

Maar als ik het me goed herinner, worden er in de docu door Jarre of anderen toch wel credits gegeven aan "de Duitsers"..

Jarre brak door in 1977 maar had zijn eerste obscure synthalbum ook al in 1972 uit. En iedereen die in die tijd al een 100% elektronisch album maakte kan met recht een pionier genoemd worden.

Ohtar,
Je hebt gelijk er waren een aantal artiesten voor hem (een handjevol weliswaar), maar hij is er wel zo'n beetje de eerste geweest die monidaal enorm succesvol was.

Maar als ik het me goed herinner, worden er in de docu door Jarre of anderen toch wel credits gegeven aan "de Duitsers"..

Niet alleen zal JMJ geïnspireerd zijn door TD, maar hij heeft ook samen met Edgar Froese een track gemaakt. ;)

Ik denk dat Jarre met recht een pionier genoemd mag worden als het gaat om kazige synthesizermuziek. En wie weten er nu meer van kaas dan de Fransen? :D

Denk dat de docu makers niet zoveel materiaal hadden, aangezien een aanzienlijk deel v/d docu gevuld is met reklame maken voor het "nieuwe" album 'Electronica 1' [2015].

Gisteravond gekeken. Ik vond het best een aardige docu.

De nodige aandacht voor het project Electronica d.m.v. interviews/subdocs met o.a. Moby, Hans Zimmer en Air. Ook aandacht voor Les Concerts en Chine (1982) en de innovatieve grote (openlucht) shows

Muziek komt vooral van Oxygene (1976) en Equinoxe (1978). Dat blijven toch magistrale werken. Zeker gezien in de tijd (eind jaren 70) en de gebruikte/beschikbare middelen: synths, effecten, tape(loops), studio- en opnameapparatuur.

Ik vond het ook wel een leuke docu. Mij komt hij helemaal niet arrogant over. Ik vond hem juist wel sympathiek. Ik ken voornamelijk Oxygene en Equinox en dat vind ik wel synth mijlpalen. Al vind ik de oude Klaus Schulze wat avontuurlijker en minder gelickt. Ik heb het idee dat de muziek van Schulze ook wat vrijer is. Het album Electronic 1 vind ik ook wel tof van JMJ. Revolution ook. Voor rest ken ik nog niet veel. Nog tips?

Die bombastische shows hoeven van mij niet zo.

Hij was een van de eerste met echt gigantische shows, dat was iets totaal nieuws. Op muziek gebied is het ook heel vernieuwend wat hij heeft gedaan. Kraftwerk heeft misschien iets meer houdbaarheid vanwege de meer ' 'dance' achtige insteek en meer herhaling. Veel tegenwoordige jeugdigen komen er daardoor sneller mee in aanraking. En dan blijft het meer actueel.

JMJ en ik denk ook Vangelis waren meer van de lange structuren en meer op traditionelere muziek gebaseerd. Meer gericht op melodieën en minder op futuristisch en herhaling. Wellicht dat het daarom wat sneller gedateerd overkomt.

. Voor rest ken ik nog niet veel. Nog tips?
.

die vroege dingen van hem zijn echt mega dik vet
meest coole is wel dat Samuel Hobo project van hem soort rare technofunk blues uit 1972

De Grange Brûlée soundtrack is ook erg mooi, is dat ook met zo een Nederlands gereformeerd christen orgel?

en natuurlijk Blackbird gesampled door DJ Shadow toch

De Grange Brûlée soundtrack is ook erg mooi, is dat ook met zo een Nederlands gereformeerd christen orgel?

Nee, dat was dacht ik met alleen een EMS AKS / VCS3 en een Farfisa Professional combo orgel.
De Eminent is er later waarschijnlijk ingebracht door Dominique Perrier (ook van Space Art en later nog wat connectie met Space).

Laatst gewijzigd:
Back