akai ax80

Status
Please reply by conversation.

MPJ Dolders

Life's too short to be only analog...
Gezocht akai ax80. Europees model (220 volt) met tolex zijkanten.
Geen mankementen en liefst in showroom conditie.
EUR 800,- geboden.

Tolex zijkanten heeft een AX-80 bij mijn weten niet; gewoon zwart geschilderde houten zijkanten

Heb er een staan, wel de amerikaanse versie...maar dat maakt eigenlijk niet uit.
Showroomstaat is wat overdreven, maar is verder technisch 100%, klein breukje in zijkap..
Doe hem niet graag weg :-) Maar less=more ....

Tolex zijkanten heeft een AX-80 bij mijn weten niet; gewoon zwart geschilderde houten zijkanten

Volgens mij heeft die van mij wel tolex.. is iig anders dat dit hieronder.. is duidelijke zwart geschilderd..
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s...k-extras-custom-fw-cem3372-/818191853-74-5657

Wil wel een foto van de mijne maken maar is qua looks een beetje al hieronder..

akai-ax80-5.jpg.2b40c3d0e832c35330474dc65ef45a04.jpg

Misschien dat ik abuis ben het is weer bijna 25 jaar geleden dat ik hem heb weggedaan.
Ik kan mij anders herrinneren dat het houten panelen waren omdat er butsen en beschadigingen op zaten.
Kan ook zijn dat iemand zelf de tolex erover heen heeft geplaatst omdat hij dat mooier vond of beter tegen een stootje kan.

Maakt allemaal natuurlijk niet uit als hij maar goed is en lekker speelt.

Ik weet niet of het uit maakt... als er 2 versies zijn ben ik wel benieuwd :)

attachment.php

Attachments

• MightyAXeighty.jpg
    MightyAXeighty.jpg
    42,1 KB · Bekeken: 112
Kon het toch niet laten.... en even doorgezocht.
Ik refereer even aan het document hieronder van de firmware upgrade voor de AX80.
Er zijn meerdere revisies CEMS geweest, en het is voor de upgrade belangrijk te weten welke. Misschien dat de tolex versie zich hierdoor beter laat identificeren bij een firmware upgrade? Ik roep ook maar wat.. :)
https://www.untergeek.de/wp-content/uploads/2017/03/AX80NewFWinstrs.pdf

Waarom wil de thread starter perse een tolex versie!
Daar ben ik dan weer nieuwsgierig naar.

Ik zou eerst een inventariseren hoeveel furomleden een tolex versie hadden en hoeveel een gewoon zwart gelakt houten versie. De meeste foto’s op internet zijn gewoon zwart gelakt hout.

Maar ik weet zeker dat de tolex versie veel beter is dan de houten versie.

Maar mijn weten zijn er geen zwart gelakte en ook geen tolex uitgebrachte zijkanten, wel exemplaren die met zwarte kunststof laag gewrapt zijn/waren :eureka:

Niet dat het er toe doet, maar ik heb zowel de AX-60 en 80 gehad en de laatste heeft geen enkele indruk op mij achter gelaten op het mooie display na dan, maar dan wel in het donker ;)

Niet dat het er toe doet, maar ik heb zowel de AX-60 en 80 gehad en de laatste heeft geen enkele indruk op mij achter gelaten op het mooie display na dan, maar dan wel in het donker ;)

Jammer dat je ze niet meer hebt.. je had de TS iig blij kunnen maken met de AX80 aangezien je niet zo spannend vindt. :)

Ander vraagje. Wat is het verschil dan tussen Tolex en een plastic laagje? Het reliëf op sommige AX80 versies doet toch behoorlijk 'tolex' aan? Of iig iets dat op leer lijkt.

Ik zie toch her en der wel AX80s die hoogglans-achtige, zwart gelakte zijkanten hebben. Hieronder bv een op ebay..
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s...k-extras-custom-fw-cem3372-/818191853-74-5657

attachment.php

Attachments

• AX80 high gloss.jpg
    AX80 high gloss.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 114
Wat is het verschil dan tussen Tolex en een plastic laagje? Het reliëf op sommige AX80 versies doet toch behoorlijk 'tolex' aan?

De mijne was van fabrieks uit gewrapt, met een mat zwarte folie met reliëf.
Tolex heeft Akai naar mijn weten nooit gebruikt op synths zoals Roland dat wel heeft gedaan (SH-5 en RE-201), ik denk dat veel van die folie de tands des tijds niet hebben doorstaan en vervangen zijn door tolex of voor de minder handige klussers door een laagje verf.

ah.. ja natuurlijk.
Misschien kan de TS jou uitleggen waarom hij naar een Tolex versie zoekt.

Oei oei wat een discussies over de zijkanten en of dat ook nog van invloed is op de binnenkant van de synth.
Ik heb jarenlang een ax80 gehad en heb nu nog steeds de ax60. Ik kan iedereen op een briefje geven dat de ax60 een stuk beter klinkt dan de ax80. Einde van die discussie.
Ook de buitenkant en de binnenkant hebben niets met mekaar van doen voor zover ik heb kunnen achterhalen. Maar speculeren en dromen mag bij synthesizers: Cognac uit een limonadeglas smaakt tenslotte ook anders dan uit een echt cognacglas.

Maar koppel een ax80 via midi aan een rompler, pak de iele stringsound (programmanummer B10 op de akai) en mix een beetje gesampelde string van de rompler erbij en je hebt een heerlijk breed tapijt, niet overheersend maar wel alles bedekkend.

Voor veel mensen geldt dat je vroeger je oude synth moest verkopen om je nieuwe te kunnen bekostigen. Gelukkig ligt die tijd ver achter me en moeten fouten uit het verleden (verkoop AX80) herstelt worden. Vandaar dat ik nog steeds op zoek ben. Met als eisen: 220volt model, tolex(achtige) zijkanten en in goede technische en optische staat.

Status
Please reply by conversation.
Back