Dankje! Het is wel zo dat ik zelf eigenlijk bijna nooit helemaal tevreden ben.. :-)
Eigenlijk probeer ik alles dat ik doe als professional uit te voeren. Maar 't is wel zo dat ik voor mijn muziekjes een heel bescheiden set-up heb en geen budget. Dus ik zou naief zijn als ik denk dat ik mij kan meten met een pro.. Al heb ik enige ervaring opgedaan in de sector.. :-)
Leuk filmpje, heb de eerste minuut bekeken en zal op een rustiger moment verder kijken.
Verder zijn schouderklopjes wel fijn en motiverend. En gelukkig heb ik die ook weleens van professionals gekregen. Kritiek is soms dodelijk, maar heeft me ook wel wat geleerd...
Disclaimer : ik weet waarom ik mislukt ben en dat wil ik graag met je delen, kan je zomaar een paar jaar schelen

Ik ben te oud om er nog wat van te kunnen maken en zit te vastgeroest in de andere richting die ik uiteindelijk noodgedwongen heb gekozen. Ik praat wellicht in de gebiedende wijs maar door schade en schande wijs deel ik je dit mede, het is jouw feestje doe ermee wat je wilt, misschien heb ik het wel helemaal bij het verkeerde eind maar ik kan er niets anders van maken. Ik hoop dat het iemand op weg helpt, dan was het in ieder geval niet voor niets. Man wat ik een tijd en geld heb gestopt erin, maar het was het waard, ik ben op de eerste plaats nog steeds muzikant en dat zal altijd wel zo blijven vermoed ik.
Je moet ook nooit tevereden zijn met je resultaat want anders sta je stil, dat is dus OK. Dat maakt het wel moeilijk je song af te maken. Dat is waar veel mensen op stuk lopen. Maak je daar nu nog niet te druk om, je kan later altijd nog weer iets afmaken als je er meer grip op krijgt. Als je iets goed vind klinken dan is het goed punt, probeer het niet teveel nog mooier en beter te maken. Zo kun je snel werken en kun je ook niet verpesten wat ooit ok was.
Trap niet in de val dat je denkt bepaalde apparatuur nodig te hebben, een pc en genoeg motivatie is alles wat je nodig hebt. Denk niet dat je sound engineering, producing, afmixing en mastering moet kunnen of wilt kunnen. Bepaal voor jezelf wat je vooral bent en concentreer je daarop. De rest kun je aan anderen over laten indien nodig. Het is wel handig als je producing en mixing zelf kunt maar mixing is erg moeilijk dus verwacht nog niet teveel van jezelf maar probeer wel elke dag een lesje te volgen ergens. Krijg je het niet onder de knie, besteed het dan gewoon een keer uit. Beter goeie samples dan louzy plugins. Nexus2 is de beste investering die je kan doen, kijk maar wie daar allemaal op de site staan
https://refx.com/artists , trek je echt helemaal geen reet aan van mensen die zeggen dat je dan geen echte muzikant bent, fuck hun. Koop het gewoon als je het wilt hebben, loop niet te kloten met cracks. Je hoeft dan nooit meer te twijfelen aan je sounds, die zijn gewoon goed en de effecten ook, die hoef je er zelf niet meer bij te doen, mag wel maar veel kans dat je het dan vepest.
Hou je songs kort, maak ze in ieder geval niet langer omdat je denkt dat dat hoort, 2.30 minuut is al prima als je daarin je ei kwijt kunt. Zet eerst de structuur op en vul dat in, anders kabbel je maar een beetje voort en blijft het muzak, niets mis mee, maar dit wil je niet toch?
Zorg voor een melodie, dat wordt in die filmpjes wel uitgelegd, bottom line, gebruik niet teveel noten, niet teveel uit elkaar en gebruik langere stukken dezelfde noot. Luister maar eens goed naar de meest populaire nummers, dan hoor je gelijk wat ik bedoel en snap je het ook. Het wordt opeens allemaal heel simpel als je dat door hebt. Er staat niet voor niets geen jazz in de top 40, niemand zit te wachten op ingewikkeld gedoe, beetje overdreven natuurlijk, er zijn veel jazz liefhebbers maar je geeft aan je geld ermee te willen verdienen (pro) dan heb je gewoon de meeste kans als je mainstream begint, vooral de mislukkelingen kijken daarop neer, trek je er niets van aan. Als het je werk is dan moeten er gewoon centen binnen komen, simpel zat.
Ten slotte laat nooit aan bekenden of familie iets horen zodat het duidelijk is dat het van jou is. Zet het op en peil de reacties, merk hoogstens op, lekker nummertje niet. Als ze weten dat het van jou is dan zullen ze nooit eerlijk zeggen wat ze ervan vinden om je gevoelens te sparen. Maak je niet te druk als iemand het niet ok vind, smaken verschillen nu eenmaal, anders gaat je motivatie naar de kloten. Als je uit je omgeving serieus goeie reacties begint te krijgen dan kun je het aan een pro laten horen. Niet eerder anders gaat je motivatie naar de klote. De commentaren op het forum heb je niets aan, muzikanten luisteren heel anders naar muziek, je hebt de mening van luisteraars nodig, dat is je publiek.
Laat aan een pro nooit 1 nummertje horen maar een album, dan hebben ze een goed beeld van je. Laat het ook niet ongemasterd horen. Je kan nummers voor 10 euro laten masteren. Als je van pro's goeie reacties krijgt, of uberhaupt reactie, bingo, dan ben heb je beet. Blijf weg van labels, die naaien je alleen maar. Gooi het op tunecore.com , promoot je zelf de tyfus en kijk maar of het geld binnen begint te komen. De markt heeft altijd gelijk.
Als je geluk hebt dan gaat een pro je muziek draaien, dan ben je waar je wezen wilt

en heb je geen tijd meer om op forums rond te hangen. Naar keuze kun je dan zelf gaan optreden of op de achtergrond blijven. Het niveau waarop je nu zit zegt niets over je kansen, hoe hard je ervoor wilt gaan en wat je ervoor wilt doen en laten bepaalt waar je uitkomt.
pfff moest het even kwijt