Extratone... iemand?

deathspell

Ouwe rot
Dit genre was totaal nieuw voor me...

[Extratone] ... An electronic genre that operates at a tempo of 1,000 beats per minute, and can sometimes hit the startling realms of 10,000 BPM, extratone is an acquired taste to say the least—and possibly just a smidgen out of your standard tempo comfort zone.

https://daily.bandcamp.com/2018/04/27/an-introduction-to-extratone-the-worlds-fastest-music-genre/

Ik vind het wel een interessante benadering... het tempo dusdanig opschroeven dat niet-tonale elementen een tonale kwaliteit krijgen en die vervolgens gebruiken om muziek mee te maken.

De term 'extratone' zelf zegt me niet zoveel, maar ik heb wel 'ns filmpjes gezien op YT die dit demonstreren, soms onder de term 'speedcore'. Zoals deze:

Ik vind een benadering andersom leuker: gooi de frequentie van je oscillators zo ver omlaag dat er ritmes ontstaan ipv tonen - zeker leuk met wavetables :)

In 1997 deden we wel sterkere toeren hoor. :D

Harder-than-God.jpg

Ik herinner me dat er een bijhorende track was, maar die vind ik nergens online. Lyrics waren iets in de trant van 200 BPM / 10000 BPM /20000 BPM in your fucking faaaaaaace. Heel cultureel allemaal.

Back