Project: -= The Nielmachine =- drumcomputer

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
Ineens heb je het ...... je wilt live, je wilt freaken/jammen :dj: etc maar je TR 909 laat je het liefst netjes in de studio staan. Daarbij ben je toe aan 'n nieuwe uitdaging, lekker kloten met soldeerprut en daar wat van leren.
Dus wat doe je dan ?

Je gaat een drumcomputer in elkaar flatsen :okdan: genaamd: The Nielmachine
En dan geen crap, maar echt analoog (m.u.v. bekken gerelateerde geluiden) waarmee je live kan jammen volgens de heerlijk werkende Roland TR sequencer en tegelijkertijd goed in je midi setup te proppen is.
Klinkt allemaal als een hels karwei, maar dat zal wel meevallen denk ik .....

Het langlopende idee is gisteren veranderd in actief speuren naar onderdelen, toen ik een Boss HC 2 analoge handclap tegen het lijf liep, welke bijna identiek is aan de 808/909.
Al snel ben ik verder gaan zoeken naar info m.b.t. types en prijzen en kwam wat leuke dingen tegen voor 'n laag prijsje.

Ingrediënten:

in bezit:
-Boss HC 2 (handclap)
-Pearl drum X (5 analoge drumsynths in één module, incl. parameters en opslag voor 8 sets, 5 trigger inputs, vanavond ophalen)
-Casio SK 5

nog gezocht/ aan te schaffen (hint) :
-TR 707 (sequencer + cymbalsounds)
-losse onderdelen zoals aluminiumplaat/inbouwbak, schroeven/popnagels, stickers/print etc.

nog te doen:
-Layout
-voedingenoplossing
-bouwen

Alle apparaten worden ontdaan van hun casing en vervolgens op een handige manier (indien nodig afgeschermd van elkaar) in een degelijke box gemonteerd. Topblad zal alle controllers hebben die nodig zijn.
Formaat zal iets worden als een SL1200 draaitafel (35x45 cm?)
Dit is de eerste opzet, aanvullingen zullen er in de toekomst nog bijkomen, zoals de ingebouwde sampler met modificaties(Casio SK 5) en extra analoge synthonderdelen.
Het wordt geen die-hard soldeerwerk, maar het uiteindelijke resultaat klinkt nu al als muziek in de oren.

Ik hou jullie op de hoogte ..... :peukie:

misschien moet je de verkoper van't apparaat in deze thread eens kontakteren. ik weet dus niet oftie'm al kwijt is, het ding klonk in iig erg goed....
wat mij betreft kopen we'm samen (zie m'n idee voor ombouw in die thread)

iig veel succes met je projekt!

Re: Project: -= The Nielmachine =- drumcomputer

Origineel geplaatst door Niel
nog gezocht/ aan te schaffen (hint) :
-TR 707 (sequencer + cymbalsounds)

M'n broer heb er nog eentje te koop voor je :)

Kick idee. Maak er wat van!

ff snuffen op internet...

bij yahoo heb je een bruikbare DIY group.
en ook heel veel andere recoursec op Inet
Zeker ff sjekken voor je alles inelkaar zet...
sjek ook www.synthfool.com
Grtz brmz

Korte update na een weekendje optreden ...

De Pearl drum X is binnen, opgehaald in Drachten, heeeel toevallig om de hoek van een discotheek waar ik die avond moest draaien :okdan: :engel:
Best grappig ding, kan er zeker wat mee. Enige nadeel is dat ik niet dezelfde punchy 909 kick er direct uit kan halen.
Volgens mij moet er wat condensators vervangen worden met 'n hogere waarde en een extra pitchdecay knop erbij om het resultaat te krijgen wat ik voor ogen/oren heb. Schema nodig dus ! (help?)
Ik heb hem even opengemaakt, één grote printplaat met 4 dezelfde en één afwijkende strookjes klankopwekkers, met veel mogelijkheden om alle losse platen (outputs, triggers, scherm, bediening etc) dankzij de lange kabels te verplaatsen.

Als sampler heb ik gekozen voor de Akai S20 phrasesampler (16bit stereo 44.1khz), met 3.5" diskdrive, 16mb edo ram, midi en 2in 2out. Had ik nog ergens in de kast liggen (vergeten) Werkt lekker snel en simpel en heeft mij nog nooit in de steek gelaten. 16 pads heeft ie ook om direct "live" mee te rammen, maar daar gebruik ik liever iets anders voor (zie onder). Ik heb nog 3 bakken vol samples liggen uit m'n pre A4000 tijd, dus direct aan de gang!
Plaatsing zal heel stoer met z'n diskdrive aan de bovenkant worden, schuin 8)
Er zitten 2 pcb's in, welke met een ide kabel zijn verbonden, makkelijker kan het niet.

Volgende punt waar ik mijn hoofd over breek: sequencing en "live" element sampler.

De TR707 gebruik ik om de analoge modules aan te sturen, wat weer via midi aan te sturen is, geen probleem.
De S20 wil ik koppelen aan 'n 12/16 aanslaggevoelig pad apparaat, die ook kan sequencen (Alesis SR 16 drumcomputer bv?) Dat losse Akai pad van de MPC serie lijkt mij vet maar kan niet sequencen ......
1) Als jullie daar goeie alternatieven voor weten (SR 16 like) , let me know !
Formaat moet niet groot zijn, zoals de R8 serie van Roland, die overigens wel uitstekend geschikt hiervoor is, maar uit eigen ervaring vind ik de midi timing slecht, indien de R8 aangestuurd wordt via midi (heb met een R8 mkII gewerkt, aangestuurd door 'n Atari 1040st met cubase 2.01). Als stand alone is ie zo strak als het maar zijn kan.
Voordeel van de R8 is dat hij wel 8 uit heeft, met toewijsbare bewerkbare geluiden voor makkelijke triggerpulssounds ....
Daarnaast kan hij midi uitsturen (multichannel noot toewijsbare midi uit per pattern, iermand ?)
Misschien even in 't achterhoofd houden als main oplossing ....

Zoals ik het nu voor mij zie zitten er straks 2 mini (midi) sequencers in, waarvan één 707, die synchroon aan elkaar moeten kunnen lopen. Is dat makkelijk te realiseren ?

De 707 zal ik een backlight achtig iets mee gaan geven, ik had hier meerdere malen al iets gelezen over "folie onder stroom" :eureka: , de naam ervan ben ik even kwijt ....... help?

Net contact gehad met iemand waarvan ik praktisch gratis een Roland MC500 mkII sequencer kan krijgen, welke goed recenseerd wordt op vintagesynth en met 3.5" floppy's werkt ipv enkel sysex dumpcrap :okdan:
Morgen hoor ik of dit doorgaat .......

Ondertussen heb ik de layout van de S20 1 op 1 gescanned, en ben een basic lay out aan 't maken voor een eigen ontwerp ... oja, eindresultaat wordt zwart met witte letter/cijfers/symbolen en voor het grootste deel groene leds en lampjes/diodes ...... Resistence is futile dus :duivels:

Ik had het idee om de uiteindelijke layout op een grote hoge kwaliteits (bijna watervast) vinylsticker te laten printen, incl. beschermlaagje, als dat mogelijk is. Gelijk 'n stuk of 10 laten maken voor het geval dat .....
Een goed idee ? Gezien de drek en prut die het apparaat kan tegenkomen tijdens optredens ......

Aanvullingen, antwoorden, suggesties welkom !:dj:

Ik heb een losse akai pad voor je.
De MPD16 wel te verstaan.

Akai mpd 16 pad lijkt mij inderdaad 8) maar te duur gezien z'n leeftijd, net zag ik er eentje staan voor € 165.
Aangezien ik niet duurder uit wil komen dan rond de 400-500 voor het hele apparaat (en ik nog best wat onderdelen aan moet schaffen) ben ik op zoek gegaan naar alternatieven en kwam weer uit op de R8 en R5 van Roland.
16 aanslaggevoelige pads en de R8 heeft 808 en 909 geluiden (mkII of extra kaart)+ individuele outs en sequencer.
Mocht de Akai later toch the bomb blijken, dan koop ik hem dan wel en integreer hem alsnog.
Toch bedankt :biertje:

vanZr> hehe, beetje tegen heilige huisjes aantrappen is nooit weg :D

Dit weekend een R8mkII op de kop getikt voor € 150 en losgelaten op de Boss claps, triggeren werkt perfect, zelfs gedeeltelijk aanslaggevoelig :)
Volgende week ruil ik een R8mkI (zondag halen) om voor een TR 707, zodat we de sequencer hebben .....
Ondertussen lopen er plannen om samen met andere forumleden verlichte folies te bestellen voor de R8mkII en TR 707 matrixdisplay, alles in 't groen :duivels: (waar is dat snotjesmiley als je hem nodig hebt).

Daarnaasy ben ik bezig uit te zoeken wat de goedkoopste manier is om Analogue Solutions modules te krijgen, ze leveren het liefst niet direkt aan het vaste land vanuit de U.K. maar via de plaatselijke winkel zijn ze meer dan 2x zo duur.
Officiële dealer in België doet er niet aan, alleen als ik grotere hoeveelheden bestel ivm hun marges.
Dealer in Duitsland kan ze wel leveren www.touched-by-sound.com voor € 45 meer (op € 354,00) dan rechtstreeks bij A.S. zelf. Wordt dan wel aan huis per post geleverd.

Workin'on it !

Laatst gewijzigd:
Afgelopen zondag een R8mkI opgehaald, welke ik komende zondag zal ruilen voor een TR 707 (welke tot 2 jaar geleden van mij was :p).

Plannen zijn iets gewijzegd, het uiteindelijke ding zal wat simpeler in elkaar steken dan eerst gepland was.
De bedoeling is nu om gewoon een analoge ritmebox te maken, met keuze interne sequencer of externe midi aansturing.

-Boss HC 2 (analoge TR handclap)
-Analogue solutions BD99 (909 bassdrum)
-Analogue solutions SD99 (909 snaredrum)
-Pearl Drum X (5 voudige analoge drumsynthesizer)

-Analogue solutions MT16 (midi naar 16 triggers)
-TR 707 sequencer met floppykabel + switches/matrix om het eigen geluid te freaken (zie mod verhaal elders op forum)
-(phillip rees?) midi switches

Extra opties waar ik over nadenk:
-Akai S20 sampler voor overige geluiden (909 hihats bv)

Op het moment even een cashdip, wie niet, dus de analogue solution modules laten nog even op zich wachten waarschijnlijk. 2 B continued ...........

Laatst gewijzigd:
Meanwhile ..... als het goed is krijg ik deze week een MT 16 midi to trigger module binnen :okdan:
Met dank aan forumlid Mono-poly :biertje:

Ondertussen ben ik druk bezig mij te verdiepen in potmeters en weerstandjes ......
Langzamerhand begint m'n middelbare school natuurkundeles zijn nut te tonen :)

En is er nog nieuws met betrekking tot de ''Nielmasjiene'' :D

Back