Noem hier een apparaat waar je nog met veel nostalgie aan terug denkt

bliepertronic

Vintage kloon
in de ban
of eigenlijk liever helemaal niet.......

ik trap af.... (en dat klote ding de hoek in)

de mellotron..en wat heb ik dat kreng lopen vervloeken.. in iedergeval was die veel te zwaar.. ging te vaak kapot. deed het te vaak helemaal niet meer.. werd gek van de herriecapstan motor kreeg er bij verkoop weer geen flikker voor terug.. en je kreeg te weinig brandhout voor je geld

[edit modus] eigenlijk kan de yamaha cs 80 er gelijk achteraan maar dan ga ik tegen heel veel zere zielen hier aan schoppen.. want dat kreng schijnt nog steeds heiliger te zijn dan die dobbelsteen in mekka...(je mag er dan nog wel een afbeelding van plaatsen.. iets waar bij de prophet serie stokslagen en de doodstraf op staat

Last edited by a moderator:
Mijn oude Casio FZ-1 sampler. Wat een heerlijk analoog(achtig?) filter 8). Is helaas stuk gegaan. Was vroeger van de NOS, daar zal die wel veel uurtjes hebben gemaakt.

Ik vond de JX-3P met PG200 heerlijk hands on, dat sequencertje ook. En de boel verkocht toen ze nog niet zo veel waard waren. Ik heb er net een JD-Xi bij gehaald (zit nog in de doos op me te wachten) dus ik denk dat ik die gebruikservaring nu wel aardig terug heb.

De apparaten waar ik met veel nostalgie aan terugdenk heb ik voor het grootste deel nog gewoon :) Alleen mijn S900 niet, maar daar is een S950 voor terug gekomen dus dat gat is wel opgevuld.

Ik ben best een behoudend type eigenlijk ;)

Mijn EPS16 of welke was het uit die samplerreeks. Lekker makkelijk klanken stacken, altijd leuk. Maar het leukste vond ik toch dat hij niet stuk ging terwijl ik hem had, in die zin ben ik blij dat ik zo'n tijdbommetje niet meer heb. En zodra je klank wat boeiend werd, was de polyfonie nog 2 ofzo. :D

Hmm, denk nog wel eens aan de MC-505 ..

Leuke avonden mee gehad, alleen de timing/midi en de 'schuifjes' lieten het af en toe wat afweten.

A ja, goeie oude tijd :D

Tsja, bij mij is het de Fostex 280 multitrack recorder. Toch een aantal leuke songs mee opgenomen toen audio op de PC nog niet in beeld was. Vooral leuk met op smpte syncen met Cubase 1.0 op een 386. Veel plezier mee gehad.
De multitrack tapes heb ik nog steeds en ik ben juist bezig deze 4-tracks via een Tascam 134 Syncaset te digitaliseren om de songs nog eens te kunnen nabewerken en in betere kwaliteit nogmaals te mixen en masteren.

De Ensonique ASR-X pro.
Geweldige sound. Helaas moest ie het doen met een verschrikkelijke sequencer en interface.

Mijn CS6X.

Na jaren geklooi met keyboardjes werd dit onze eerste echte synth.
Heel veel plezier mee gehad, intussen achterhaald door de nieuwere apparaten in mijn setup, maar zo af en toe komt hij weer eens tevoorschijn en heb ik er weer lol mee.

Het werd indertijd de CS6X, mede omdat je de Yamaha plugin boards kon zetten.
Mijn redenering indertijd was dat ik met een AN en een DX bordje ik de voornaamste synthesevormen in huis had en ik nooit meer een ander instrument nodig zou hebben.
Ook dit is inmiddels een door de werkelijkheid ingehaalde illussie gebleken. :D

Overigens klinkt dat AN bord nog steeds heel goed vind ik. Bepaalde geluiden heb ik nergens anders mooier uitgekregen.

De CS6X blijft dus voornamelijk vanwege de nostalgie.
Hem te koop aanbieden kost me mijn huwelijk vrees ik.

Eind jaren '80 mijn Roland D10.. eindeloos lang mee gespeeld samen met Cakewalk voor MS-DOS en Sound/Noisetracker op de Amiga 500.

Eind jaren '90 mijn Clavia Nord Modular... oneindig veel uren gepatched met de Windows95-editor.

D10 heb ik al lang niet meer, de NordMod gebruik ik nog steeds..

Mc 303 die ik kocht in 1997, ik vond dat een echte toverdoos in die tijd :D

Tsja, bij mij is het de Fostex 280 multitrack recorder. Toch een aantal leuke songs mee opgenomen toen audio op de PC nog niet in beeld was.

Bij mij was het een Fostex XR-3, het instapmodel. Niet mijn allereerste multitracking-ervaring -- dat was een dubbel cassettedeck waarmee je één cassette naar een andere kon kopiëren met toevoeging van live-aux-signaal -- maar met dit toestel heb ik in de jaren 90 ontelbare uren doorgebracht. Door te bouncen kreeg je er natuurlijk veel meer tracks op dan vier. De uitdaging was om dan toch een zo rijk mogelijk stereobeeld te behouden.

Ik heb nog één opname over uit die tijd, een geschift symfonisch metalnummer -- voor de liefhebbers. :) Lees vooral de beschrijving op SoundCloud, er zitten de gekste instrumenten in, waaronder een partij "gevonden" fietsbellen. Helaas haalt de uitvoering het niet bij de ambitieuze muziek die ik in mijn hoofd hoorde. :stupid

https://soundcloud.com/robrechtv/atlas-nenia

Ik heb 'm nog steeds maar gebruik 'm niet meer. Omdat ik geen cassettes meer heb, en ook omdat je vandaag wel gek moet zijn om je aan de beperkingen van dat ding te onderwerpen. Al waren het net die beperkingen die tot creativiteit dwongen...

Misschien snor ik weleens een paar lege cassetjes op en laat ik mijn dochters erop los.

uiteraard moet ik ook de korg ms 20 vermelden mijn eerste synth dus alle opschriften termen, funkties waren volkomen nieuw alsof je in een grote wereld stad de weg moest zien te vinden... en het toetsenbordje wat er aan vast zat.. met een dikke viltstift kalkte in de letters van de noten erop.. zodat de gitarist van het bandje waarin ik gelijk kon mee gaan spelen alleen maar heel hard boven de muziek uit hoefde te schreeuwen "A"... "D" '"E" E ZWART ed en kon zo al snel mee spelen zonder dat het gelijk tergend vals was.....

MC-505, daar is het mee begonnen........ en daarna de GAS ipv de creativiteit. Nu een zoon waarbij het gelukkig precies andersom is.

Korg 900 PS... 2e hands gekocht, waarbij de verkoper vertelde dat deze van Andre van Duin was geweest. Heerlijke preset knorrepot met traveller (filter) en touch bar 8D

Yamaha PSR-6300, vooral vanwege de toffe clap en snares in de kit en de loop programmer. Built like a tank.

Noem hier een apparaat waar je nog met veel nostalgie aan terug denkt
of eigenlijk liever helemaal niet.......
Met nostalgie... ? Nou ja, voor vijf seconden, nadien besef ik terug wat een gedoe het allemaal was, al die kabels, geen velocity, geen geheugens, monofoon, enz... En dan die TR808, whah, mooie kleurtjes maar, als ik nog maar terugdenk aan die handclap ga ik haast kokhalsen. Dat geluid ben ik zo beu gehoord. Het zag er allemaal mooi uit en was toen plezierig to have and work on, maar times do change, hoewel de huidige revival ? Soit ik heb al lang flink wat anders.

Back