Nieuwe PC, mis ik iets?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Zit nu ff. die pricewatch te doen maar dat lukt nog niet helemaal. Denkt dat ik dat morgen ff op gemak ga doen. (Spare-Ribs eten met vrienden zo meteen)

Misschien dat ik toch een ander moederbord erin laat zetten.

Waarom geen CD-speler. De CD-R heb ik genoeg aan. Samplen en dergelijke doe op mijn oude PC wel (PIII 866Mhz 312 Ram).Daar zit ook internet op.

De PC moet wel voor een lange tijd mee gaan dus upgraden kan altijd nog. tweede harde schijf meer geheugen e.d.
Zoals ik al zei, deze ga ik echt alleen gebruiken voor muziek-progs, MIDI en wav/mp3 bestanden. Ik wil absoluut geen bronnen van buiten hebben.

iedereen bedankt voor de feedback

Origineel geplaatst door Jazper
Het is even afwachten op de reacties van anderen hier over dat geheugen, maar mij stond bij dat je toch beter 1x dan 2x kon hebben..

de enige reden dat je er 1 zou kunnen nemen is omdat je dan meer slots over hebt
dat is het enige voordeel zo ver ik weet

en je verkoopt geen onzin hoor .. je hebt een vermoeden want je niet als waarheid verkoopt
maar dat allemaal terzijde

fuse heeft weer alle antwoorden trouwens

DVD is goedkoper per mb
voor harddisken geldt hetzelfde
koop geen 40 gieg want daar betaal je veels te veel per mb

120 Gig is het goedkoopst per mb dacht ik
maar tjek dat effe

En geheugen tja .. merk of geen merk
ik vind kingston onzin ...
Samsung of Hyundai is ook prima
wordt vaak ook als no name verkocht
( ik heb alleen sdram op dit moment .. weet dus niks over ddr etc.)

succes

en trouwens verkopers heb je er in verschillende maten
een goede verkoper zorgt dat je terug komt omdat hij je juist zo goed heeft geholpen

een beetje zakelijk inzicht zou je dus niet misstaan demian !

;)

Dat dual-channel verhaal met geheugen klopt als 'n bus, probleem is alleen dat lang niet alle mobo's dat al ondersteunen. Als je dus 'n mobo hebt dat dat niet ondersteund, kun je net zo goed 1 plak van 512 kopen. Die asus deluxe ondersteunt dit iig wel !
Ik zal te allen tijde 2 HD's aanraden. Ook al is snelheid bij de huidige schijven niet echt meer een issue. (let wel ff op: er zijn zaken waar ze nog 5400 rpm schijven verkopen, NIET DOEN ! 7200 rpm is de sjit !)
Bij maxtor schijven moet je opletten dat je er 1 koopt met 8 MB cache (hebben ze niet allemaal). De WD's hebben dat bij mijn weten wèl allemaal. (maar ik ben weer geen WD-fan....)
Cache geheugen van een HD werkt als soort van buffer bij lezen/schrijven. Hoe meer van dat cache, hoe sneller je HD (in theorie).
Maxtor schijfjes vind ik het beste, maar dat is ook alweer maar 'n mening. (niet gebaseerd op benchmarks ofzo, maar op eigen ervaring m.b.t. levensduur enz.)
SATA schijven zijn nog te duur om te kunnen spreken van een fatsoenlijk alternatief voor ata133, maar dit zal binnen het jaar wel anders zijn.
Raid is leuk, maar het moet wel op je mobo zitten, een aparte raid-controller is het niet echt. (weer 'n irq minder, en je pci-bus zal toch wel fijn belast worden)

Let er ook op dat je wil dat je PC stil is, dus bv stille harddisk (Seagate Baracuda is de koning op dat gebied), en een videokaart zonder ventilator....

Gtrz,
Jeroen

Origineel geplaatst door Jeroen
Let er ook op dat je wil dat je PC stil is, dus bv stille harddisk (Seagate Baracuda is de koning op dat gebied), en een videokaart zonder ventilator....

Precies !!!

Een goede stille muziek produktie pc heeft stille onderdelen zoals een kast met demping, een harddisk in een speciale stille slede, stille ventilator en stille voeding.

Kost misschien ietsje meer maar niets is zo vervelend als een luidruchtige pc.

Gezien de processor gaat het hier om een HyperThreading (HT) model, wat betekent dat je twee processoren voor de prijs van één krijgt. Van belang bij HT-processoren op 800 Mhz Front Side Bus is dat je DDR400 geheugen gebruikt en een besturingssysteem kiest dat met meer dan een processor kan omgaan.

In het geval van Windows XP is dat de Professional uitvoering. Anders laat je een stuk prestatieverbetering liggen, en dat is zonde.

Origineel geplaatst door MadR
en trouwens verkopers heb je er in verschillende maten
een goede verkoper zorgt dat je terug komt omdat hij je juist zo goed heeft geholpen

een beetje zakelijk inzicht zou je dus niet misstaan demian !
;)

oke oke.. ik bedoelde meer, ga niet alleen op het advies van een verkoper af, zorg dat je alles weet wat je moet weten, want die verkoper KAN zijn eigen belangen zwaarder laten wegen dan die van jou.

Wat dit met mijn zakelijk inzicht te maken heeft is mij een raadsel, je kan niet ruiken met welk soort verkoper je te maken hebt. Het blijft dus oppassen geblazen. Zakelijk inzicht is voor iedereen handig denk ik maar. :)

Origineel geplaatst door l-rs
Gezien de processor gaat het hier om een HyperThreading (HT) model, wat betekent dat je twee processoren voor de prijs van één krijgt. Van belang bij HT-processoren op 800 Mhz Front Side Bus is dat je DDR400 geheugen gebruikt en een besturingssysteem kiest dat met meer dan een processor kan omgaan.

In het geval van Windows XP is dat de Professional uitvoering. Anders laat je een stuk prestatieverbetering liggen, en dat is zonde.

Kan me vergissen maar de Windows XP Home version ondersteund toch ook Hyperthreading? En dat de XP pro versie dan sneller is lijkt mij een fabeltje eerlijk gezegd.

En zoveel snelheidswinst levert het niet op hoor. Het is eigenlijk een processor die doet alsof hij er twee is. Maar hij moet nog zelf allemaal het werk doen.

En toch even een opmerking aan de mensen die hier proberen te helpen. Heel tof, alleen valt me op dat er vaak dingen gezegd worden waar je niet mee helpt maar juist het tegenovergestelde. En het is al niet makkelijk om iets te vinden wat je aanstaat (en wilt betalen) en dan een duwtje in de goede richting kan heel waardevol zijn.

Origineel geplaatst door fuse

En toch even een opmerking aan de mensen die hier proberen te helpen. Heel tof, alleen valt me op dat er vaak dingen gezegd worden waar je niet mee helpt maar juist het tegenovergestelde. En het is al niet makkelijk om iets te vinden wat je aanstaat (en wilt betalen) en dan een duwtje in de goede richting kan heel waardevol zijn.

Voortaan laten we jou alles vertellen.. ok? :doei:

Zinnige dingen.

Zinnige dingen.

Als je een PC kiest die specifiek voor geluids-apps moet gaan dienen kan je best de volgende mobo's in overweging nemen :

1/ Intel 850 E (duur wegens Rimm memories maar wel hyperstabiel en timings zoals op de MAC !)
2/ Intel 875 PBZ
3/ Asus P4C800
4/ Asus P4P800
5/ MSI 865 PE Neo 2 (dit staat huidig bekend als snelste)
6/ Asus P4G8X (server-afgeleid workstation bord, hyperstabiel én snel )
Met alle respect voor andere mobo's, maar ik weet (door waanzinig veel te lezen) dat dit huidig de beste borden zijn.
Al de rest werkt ongetwijfeld ook, maar steeds met een aantal maaren...

Het is idd ook verstandig 1 systeemdisk te hebben en 1 dedicated audio disk. ( liefst SCSI of SATA - let op de juiste read/write/aces tijden voor deze disk, liefst onder de 7 ms blijven )
Laat liefst die cheapo soundcards a la soundblaster en dito bokjes achterwege, het is diefstal en men probeert je bazaar te verkopen.
Voor een kleine 600 euro stop je al een aardige basic-PC configuratie in elkaar. Koop NOOIT afgewerkte PC's in een winkel, ITS A BIG RIPP OFF en meestal proberen ze toch maar hun stock te verkopen of datgene wat ze kunnen krijgen.
(niet elke PC-winkel kan zo maar alle merken en zeker niet Intel, MSI, Gigabyte of Asus krijgen )
Wat de Ram's betreft ben je idd beter met 2 latjes indien je een mobo kiest met DUAL DDR
Als je slechts 1 ramlatje erin stopt, om het even 256 of 512, dan halveer je meteen de FSB snelheid. It's that simpel.
Echter, ik moet hier nog eens herhalen dat ik geen kneit verschil merk inzake snelheid tussen mijn 850E/533@1.5Ghz en mijn P4P800/800@ 3.2Ghz.
Als ik morgen nog een bord ga halen wordt het de MSI 865 PE Neo 2. Das volgens mij huidig de beste keuze. Heeft ook een koeler op de noordbrug.
En nog even dit : P4 systemen worden tegenwoordig, zeker de CPU's vanaf 2.4 Ghz ook pokkewarm. Ik kocht net een Zalman 7000 CU CPU koeler en kan alleen maar zeggen dat dit echt werkt, de temp verminderd zo maar even met 15° hetgeen je performantie ten goede komt.
Haal 6250 marks in 3Dmark03 met de Asus P4P...

ach zijn oordeel is iig interesant

wat die hd's betreft
die zijn tegenwoordig zo snel
dat scsi en 8 mb cache echt niet meer uitmaken
tenzij je echt VEEL sporen op hoge kwaliteit wil doen
maar dan nog een simpele ide raid opstelling komt een heel eind

Kan me vergissen maar de Windows XP Home version ondersteund toch ook Hyperthreading? En dat de XP pro versie dan sneller is lijkt mij een fabeltje eerlijk gezegd.

Ik heb het nagezocht, en ik had me vergist. Hoewel alleen de Professional versie van XP meerdere (fysieke) processoren ondersteunt, is HT technologie de uitzondering. Ook de Home editie kan met zo'n processor overweg.

Het maakt in het geval van HT-processoren dus niet uit welke variant van XP je kiest.

En zoveel snelheidswinst levert het niet op hoor. Het is eigenlijk een processor die doet alsof hij er twee is. Maar hij moet nog zelf allemaal het werk doen.

Het klopt dat de verwerkingssnelheid een vaststaand gegeven is. Maar middels HT kan het besturingssysteem (en software die er rekening mee houdt) de threads richting de processor veel efficiënter verdelen en meer tegelijk doen. Een prestatieverbetering is er dus wel degelijk (in het meest ideale geval soms zelfs 30 procent).

Re: Zinnige dingen.

Re: Zinnige dingen.

Nee ik ben ook niet alwetend of zo. Maar ik heb er voor gestudeerd en achter al die marketing praat kan ik meestal wel onderscheid maken tussen wat feit en fictie is. Maar ik heb wel degelijk respect voor 'streetwise' mensen die praktische ervaring hebben want een combinatie van kennis en ervaring is echt een killer.

Maar een voorbeeldje van dingen die half waar zijn maar een gordijn van mystificering kan opwerpen. En dit is niet bedoeld om iemand af te zeiken. De bal en niet de man.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Het is idd ook verstandig 1 systeemdisk te hebben en 1 dedicated audio disk. ( liefst SCSI of SATA - let op de juiste read/write/aces tijden voor deze disk, liefst onder de 7 ms blijven )
Waarom? Waar je het over hebt is performace voor video editing systemen. En de meeste DAW's houden tegenwoordig al rekening met dit soort problemen en bouwen intelligente buffering in hun systemen.
Snelle accesstijd is altijd meegenomen maar bij heel veel sporen is de constante doorvoersnelheid van wezenlijk belang.
En SCSI is daar koning in, alleen betaal je 2 a 3x zoveel voor die performance. Je kunt met RAID0 ook een heel eind komen al helemaal in SATA opstelling. Alleen als een van je HD's van een RAID0 kapot gaat kun je de ander ook net zo goed herformatten want dan is alles wat daar ook op staat waardeloos.

Laat liefst die cheapo soundcards a la soundblaster en dito bokjes achterwege, het is diefstal en men probeert je bazaar te verkopen.
Waarheid als een koe.

Voor een kleine 600 euro stop je al een aardige basic-PC configuratie in elkaar. Koop NOOIT afgewerkte PC's in een winkel, ITS A BIG RIPP OFF en meestal proberen ze toch maar hun stock te verkopen of datgene wat ze kunnen krijgen.
(niet elke PC-winkel kan zo maar alle merken en zeker niet Intel, MSI, Gigabyte of Asus krijgen )
Wat de Ram's betreft ben je idd beter met 2 latjes indien je een mobo kiest met DUAL DDR
Klop ook, de gemiddelde dozenschuiver heeft genoeg mensenkennis om je in zijn voordeel te bedienen. Maar hij moet er ook rekening mee houden dat je over 2 a 3 jaar weer een nieuwe computer nodig hebt en je dus weer bij hem/haar langs moet komen.

Als je slechts 1 ramlatje erin stopt, om het even 256 of 512, dan halveer je meteen de FSB snelheid. It's that simpel.
Echter, ik moet hier nog eens herhalen dat ik geen kneit verschil merk inzake snelheid tussen mijn 850E/533@1.5Ghz en mijn P4P800/800@ 3.2Ghz.
Als ik morgen nog een bord ga halen wordt het de MSI 865 PE Neo 2. Das volgens mij huidig de beste keuze. Heeft ook een koeler op de noordbrug.
Je halveert niet de FSB, da's onzin. Je gebruikt maar een van de 2 channels die een dual channel moederbord gebruikt.
Je zou wel een dubbele memory bandbreedte kunnen krijgen door van beide channels gebruik te maken.
Alleen is de bottleneck niet zozeer het geheugen maar meer de hardeschijf.
Tegenwoordig houdt de PCI bus trouwens ook niet meer over. Helemaal als je met veel IO geluidskaarten gaat werken.

En nog even dit : P4 systemen worden tegenwoordig, zeker de CPU's vanaf 2.4 Ghz ook pokkewarm. Ik kocht net een Zalman 7000 CU CPU koeler en kan alleen maar zeggen dat dit echt werkt, de temp verminderd zo maar even met 15° hetgeen je performantie ten goede komt.
Haal 6250 marks in 3Dmark03 met de Asus P4P...

Performantie is een anglicisme maar koeling heeft maar een doel en dat is stabiliteit. En als je iets overclockt dan wordt het warmer en dan is koeling een goede manier om het stabieler te krijgen. Helemaal als je de spanning van de CPU omhoeg moet gooien om het stabieler te krijgen. Dan wordt het nl. nog sneller warm.

En processor is gebouwd om met bepaalde specificaties om te kunnen draaien. En een daarvan is een temperatuur interval. En als je daarbuiten komt dan gaat het gedrag van de transistoren veranderen en werkt de timing niet meer strak. En dan gaan er bitjes omvallen. Soms kan dat een tik in het geluid betekenen of een deling door 0. Het laatste geval betekend interrupt 0 en totale uitval van de CPU. Oftwel rebooten.

En 3D marks heeft voor muziek maken weinig of geen relevantie. Wat je eerder zou kunnen testen hoeveel galmen je kunt gebruiken in Logic bijv. Dat geeft veel meer aan hoeveel je kunt in de praktijk en dus niet games.

Re: Re: Zinnige dingen.

Waarheid als een koe.

Klop ook, de gemiddelde dozenschuiver heeft genoeg mensenkennis om je in zijn voordeel te bedienen. Maar hij moet er ook rekening mee houden dat je over 2 a 3 jaar weer een nieuwe computer nodig hebt en je dus weer bij hem/haar langs moet komen.

toch ben ik wel een fan van die complete bakjes
de meeste dozenschuivers laten je nog kiezen uit onderdelen
en dat kan best goedkoop zijn
en soms in verhouding goedkoper dan alle spullen los bij verschillende toko's scoren

het grote voordeel van 1 doos
is dat je hem gewoon als doos terug kan brengen als er iets kapot is of raar doet
geen gevogel met wat precies nou raar doet
maar terug dozen schuiven :D

Er is een verschil tussen een complete PC kopen en een complete PC kopen. Winkels zoals IT's, Vobis (bestaan ze nog?), etc, etc. (die winkels die in elke stad zitten en geen kennis van zaken hebben), daar kan je beter weg blijven. Winkels zoals Mycom, Alternate, etc, etc. (de winkels die goed aageschreven staan in de pricewatch van tweakers.net) dat zijn over het algemeen de betere winkels. Maar ook daar kan je complete computers kopen. Je mag helemaal zelf kiezen wat je wilt bij die winkels. Het in elkaar zetten van een PC kost ca. 50 euro. Voor dat geld doe ik het liever zelf, maar je moet het wel kunnen natuurlijk. Het is niet echt moeilijk, maar toch... bij computers gaat er altijd iets mis. (dit is een regel... :)) Dus het is wel handig als je er verstand van hebt.

Van merk computers zoals Compaq, daar kan je maar beter helemaal vanaf blijven. Ze kosten veeeeel te veel en zijn vaak moeilijk uitbreidbaar. Ik heb er niet zoveel ervaring mee, maar Dell pc's zijn hier een uitzondering op dacht ik... iemand?

Origineel geplaatst door Svart Rose
Van merk computers zoals Compaq, daar kan je maar beter helemaal vanaf blijven. Ze kosten veeeeel te veel en zijn vaak moeilijk uitbreidbaar. Ik heb er niet zoveel ervaring mee, maar Dell pc's zijn hier een uitzondering op dacht ik... iemand?

Beide helemaal waar. Ik heb aan verschillende merk-computers geknutseld en Dell is de enige waarbij je simpele zaken als een CD-rom zomaar kan vervangen door 1tje van een ander merk.

Snelle accesstijd is altijd meegenomen maar bij heel veel sporen is de constante doorvoersnelheid van wezenlijk belang.
En SCSI is daar koning in, alleen betaal je 2 a 3x zoveel voor die performance.

Adaptec AHA2940 interface : 75 euro
Seagate 9.1 G SCSI disk : 50 euro

Ik kies onvoorwaardelijk voor SCSI- liefst externe behuizing- want dan is die doos meteen compatiebel met de meeste samplers die ook een SCSI aansluiting hebben.

Dell en Compaq zijn best erg goede computers. Meestal zitten er wel de topborden van Intel of Asus is, maar de Bios bij beide merken is erg beperkt en je kan nooit liggen knoeien met timings en voltages.
Voor muziek apps is dit geen probleem, maar als je zoals ik ook nog eens fervent gamer bent, dan is Dell of Compaq wegens voornoemde reden niet meteen de beste oplossing.

Laatst gewijzigd:
ff. een nieuwe PC:

- Intel Pentium IV 2,8 Ghz, 800Mhz
- MSI 865PE Neo2 S478,i865PE,4xDDR,Audio,USB2,SATA
- 2 maal A-Data 256 MB DDR PC3200
- 17" monitor
- M-Audio Delta 66
- Maxtor DiamondMax Plus 9, 80Gb, 7200rpm, 8Mb, SATA150
- MIDI Tower
- 3,5" Disk Drive
- GF4 FX5200 128 MB videokaart
- Windows XP
- Keyboard + muis
- Sound Blaster SB270 (wordt vervangen door de Tannoy Active Reveal Monitoren)
- AOpen CD-R 52x32x52 Bu

Dingen die ik vervang heb ik dik gedrukt, als ik het toch niet helemaal goed doe hoor ik dat graag

Weet je echt heel zeker dat je het bij een 17" monitor wilt houden? (en niet een 19"?)

En die HD die jij kiest, die is even snel als zijn ATA broertje. En waarschijnlijk is de SATA variant duurder.

De 'beste' (zie www.storagereview.com) 7200rpm SATA schijf van dit moment is de Hitachi Deskstar 7K250.

Maxtor heeft inmiddels al een opvolger van de DiamondMax Plus 9, de Maxline Plus II.

Oke, het kiezen wordt er niet makkelijker op, maar toch wilde ik dit even zeggen. Anderzijds... met elke 7200rpm HD van tegenwoordig zul je goed uit de voeten kunnen.

Ohja... ergens zei je dat de MSI Neo 2 voor 200+ euro te koop is. In de T.net pricewatch staat ie voor 155 euro als ik me niet vergis.

Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back