Waarom gooi je die synth er (nu al) uit?

Ik denk dat het ook vaak tegenvalt om ook iets vets te maken met je nieuwe synth. In de reviews lees je hoe geweldig hij is, pagina's lange positieve verhalen op Sonicstate.. In Youtube demo’s klinkt hij te gek… In videos van producers zie je hen er op werken.. Dus: ‘die MOET je hebben!’

Maar als je hem dan zelf in huis hebt… dan haal je er toch niks uit. Standaard klinkt hij toch niet echt lekker, en editten… pff.. best onoverzichteijk en veel werk. Waar moet je tweaken zodat je wel die vette sound krijgt??' 'Heeft die dat uberhaupt wel?'.

Dan tja.. exit dan maar met dat ding…

En dit is dus waarom ik een grote Excel sheet heb waarin ik bijhoud wat interessant lijkt, waarom, en hoe graag ik het wil. Zo nu en dan werk ik die bij, de laatste keer om heel veel door te strepen:P.

Het helpt overigens niet altijd tegen miskopen. Vooral bij effectapparaten ben ik al een aantal maal de mist in gegaan omdat de mensen die er enthousiast over zijn nogal de neiging hebben de slechte kanten te onderbelichten en de sterke kanten te overdrijven :frons: . Het is niet zo erg dat ik ze ook direct wil doorverkopen, maar ergens geeft het toch een gevoel van "Ik had mijn geld beter kunnen besteden"...
Ironisch genoeg werkt dat ook andersom: de rackmount effectenbak waar ik het minst van verwachtte op basis van de online reviews (Kawai RV-4) is tot nu toe een van mijn favoriete aankopen.:halleluja

Ik heb geleerd nooit gear weg te doen die ik in mijn tracks gebruik, daar komt vrijwel altijd spijt van. Nu heb ik de neiging om verder te gaan met synths die ik gebruik en ken/begrijp.

ik vind t leuk om synths uit te proberen, 2e hands is dat mogelijk zonder veel verlies, bij mij is alleen de TI een blijvertje gebleken, ik weet nu wat ik van dave smith synths vind, en van moogs, en van die roland boetieks enzovoorts. kan mij niet zoveel schelen wat iemands opinie over dat gekoop en verkoop is.

En dit is dus waarom ik een grote Excel sheet heb waarin ik bijhoud wat interessant lijkt

Doe ik ook :) Ik maak vaak korte memo's per apparaat als:

• Akai S950
+ lp filter
+ robuust gebouwd
+ variabele sample freq recording
- enkel lp filter, niet dynamisch
- outputs monofoon, 1 sound per output
- maar ± 30 secs mono sampletijd

Doe ik ook :) Ik maak vaak korte memo's per apparaat als:

- maar ± 30 secs mono sampletijd

Sampletijd was toch standaard maar iets van 10 seconden?? Misschien met de 2 memory expansies erin?? :)

Op een hoog contrast. Maar daar hebbben de meest deze niet voor. Sample een snare op 4K bv. De gruizigheid komt dan overeen met tapebandgruizigheid.

Het meeste koop ik tweedehands. Tegenwoordig doe ik alleen maar iets weg als de manier van werken me niet goed afgaat (Elektron Analog Keys, Squarp Pyramid) of vanwege ruimtegebrek (binnenkort helaas de PPG Wave 2.3). Ik bereid me namelijk zo voor dat ik niks meer koop waarvan de klank me niet bevalt. Dat kon in de jaren voor internet niet zo gemakkelijk. Dus gingen er wel eens apparaten uit vanwege de klank (originele Arp Odyssey V3), maar ook vanwege gebrek aan mogelijkheden (Korg Poly 800), omdat er een betere vervanger was (Korg Triton) of omdat het overcompleet was (tweede Pro-One). Zo is er heel wat kapitaal verloren gegaan en tijd verspild en soms heb ik ook spijt van de verkoop gehad (TR-808, TB-303).

Ik heb lang geprobeerd om apparaten te bewaren waarmee ik albums heb opgenomen maar dat was
niet vol te houden. Sommige heb ik in een andere vorm teruggekocht (Yamaha V-50 voor DX-21, Korg T-3 EX voor M-1, Yamaha VL-7 voor de PLG-150VL en Korg Kronos voor de Yamaha PLG-150DX, Intellijel Atlantis voor SH-101, Kurzweil PC-3 K6 voor K-2500).

Sommige synths heb ik al op een aantal albums niet gebruikt, zoals de Little Phatty en de Ensoniq TS-10, maar dat komt wel weer want ze hebben hun sterke kanten....

Overigens zijn er ook een paar handelaren actief (hier maak ik geen vrienden mee, maar jammer dan) die net doen alsof ze pure hobbyisten zijn en gauw uitgekeken zijn op hun recente aankopen. Dat ze veel moeite doen en risico nemen om elke keer een paar tientjes winst te maken, moeten ze zelf weten, maar waarom ze blijven ontkennen dat ze het puur voor het geld doen, begrijp ik niet, want ook daar is in onze vrije markteconomie niets mis mee.

Gear Acquisition Syndrome! Ik had het vroeger al met dj gear en nu heb ik het met synths (en aanverwante zaken). Er is altijd iets mooiers, duurders, meer knopjes, meer lichtjes, betere schermpjes, maar vooral: meer functionaliteit. Met elk apparaat dat ik koop is meer mogelijk dan met wat ik al heb. Vaak wil ik weer iets nieuws omdat ik meer geleerd heb van wat ik heb en dus weet wat ik 'mis'.

Eigenlijk mis ik niks en kan ik al lang alle kanten op met wat ik had, maar het spelen/uitzoeken en klooien met nieuwe gear vind ik nou eenmaal erg leuk en vaak wordt het een weer met wat anders (deels) gefinacieerd. Zo gaat nu misschien wel weer de Digitakt er al vrij snel uit, omdat ik dan toch voor de Octatrack wil gaan... Ooit misschien nog de Slim Phatty eruit voor een Moog met meer knoppen, etc , etc.

Sampletijd was toch standaard maar iets van 10 seconden?? Misschien met de 2 memory expansies erin?? :)

Onuitgebreid sample't hij op 11khz BW een royale 17 secs... en dat klinkt gewoon goed qua kwaliteit.. Als je voor sommige sounds een lagere rate gebruikt (hij kan tot 3khz BW) kan je denk ik wel zo'n 30 secs er uit persen... (max is 19200 hz BW = 48 khz)

In het begin kon dit vrij snel gaan met gear. Ik wist niet wat ik wou en wou vanalles proberen.
Ik kocht alles 2dehands omdat ik dan lekker kon proberen zonder geld te verliezen. Dus de hoofdredenen waren; omdat ik geld nodig had om een ander instrument te bekostigen of omdat de interface me niet beviel.
Ondertussen ben ik wat rustiger geworden en is er veel minder verloop in de studio... .

vanwege ruimtegebrek (binnenkort helaas de PPG Wave 2.3).

Wauw die zou ik wel voor een paar maandjes willen bezitten om daarna ook weer te verkopen als ik weet wat het is.
Dat is nou een apparaat waar ik gaag een clone van zou willen programmeren.

Lijkt mij echt super, die vind je niet weer, de opbrengst maakt het wel makkelijker om te verkopen, die kan ik helaas niet betalen.

... of vanwege ruimtegebrek (binnenkort helaas de PPG Wave 2.3) ...
Nooit in het "echt" gehoord, maar afgaande op demo's op YT klinkt deze erg goed en met bijzondere geluiden. Ik hoop dat je er later geen spijt van gaat krijgen dat je 'm weg hebt gedaan.

Ik heb mijn Virus niet te koop staan omdat ik niets kan vinden tussen de presets

Nappy, ik bedoelde jou niet persoonlijk.
Ik begrijp alleen niet waarom je de TI's zo vaak en veel te koop ziet staan, net terwijl dat toestel zo opgehemeld werd...??
(bij mij werkt de TI soft trouwens perfect)
Ook intussen OB's Prophets, Dave Smiths e.a. dingen die, laat ons eerlijk wezen, door de verkopers destijds als de grot van Ali Baba de hemel, euh, het walhalla werden ingeprezen.

Als ik al iets verkoop is de enige reden (helaas) plaatsgebrek.

Laatst gewijzigd:
Om mezelf te financieel te beperken en omdat mijn vrouw me anders zou vermoorden, koop ik nu alleen nog iets nieuws als er iets anders weg gaat. Dus voor mij is financiën de voornaamste reden - en ruimtegebrek speelt ook een rol.

Het hangt er ook vanaf waar de nadruk ligt voor jezelf: synths of produceren. Een nieuwe synth verkennen is altijd leuk toch? Maar als ze alleen functioneel zijn bij het maken van liedjes is het misschien juist eerder vervelend om een goeie setup te gaan veranderen. PP verschillend. De Virus TI2 heb ik trouwens nog steeds :)

Zow wat een reacties! Toch wel diverse redenen om het materiaal weer te verkopen.

@ MeneerJansen, wat je over prijzen aanhaalt was mij ook al opgevallen.
2e hands prijzen van moderne materialen zit vaak regen die van nieuw aan.
Dat weerhoudt mij er dan wel van om het dan te kopen. Ik zou mijn RD700SX
wel willen vervangen door een RD800. Maar als ik zie wat ik dan bij moet leggen?

Nee dan wacht ik liever nog even :-)

Ik heb wel recent een gebruikte TR8 met 7x7 update gekocht. Want inderdaad
die TR8 lijken nu marktplaats binnen te stromen sinds de TR8S er is.

En waarlijk heb ik nu zelf voor het eerst een nieuwe synth gekocht.
Ik zat al te loeren naar een gebruikte minibrute. Die vond ik erg interessant maar ik
wou iets met een leuke sequencer er in. En ineens was daar de Minibrute 2s.
Leuk met zo'n patchbay er in en mét sequencer... 2e hands kon ik niet iets
vinden wat daarbij in de buurt kwam voor een leuke prijs. Dus toch maar
gezwicht en een nieuwe gekocht. (Uiteraard met een 10% kortingsactie :P )

Ik hoop er toch nog een tijdje tevreden over te zijn. Nadat hij gisteravond
binnenkwam heb ik nog niet de nijging om het op MP te gooien in elk geval :okdan:

Groeten, Roland

Ik heb destijds een hoop wegedaan om beindiging hobby. Men dacht dat DAW only werkte. En gek genoeg inspireerde me dat meer met minder tools vooral te doen. Ik merk nu dat ik weinig tijd heb voor die dingen en weer terug naar hardware ga. Maar ik verdom nieuw spul te kopen. 2e hands gaan ze snel weer weg, en mijn voordeeltje. Ondertussen heb ik een vrij flinke home studio met 16 synths verzameld. En voor een hoop hier zal dat nog klein zijn denk ik :-)

Soms kom je gewoon beter spul tegen dat "werkt", het doet iets, en soms heb je oudere spullen welke hetzelfde doen, maar niet zo lekker. O.a. Ik baal ervan dat ik mijn Microwave 1 heb weggedaan...maar het was een onwerkbaar ding. En weinig controllers waren er destijds voor. Het is ook vaak tijdsgeest.

In ieder geval, voor mijzelf :-)

Toen ik er mee begon kocht ik zonder enige hinder van kennis een D10.
Ding staat er nu nog... Nadat ik een RD700sx en een JP8K kocht staat
de D10 merendeel van de tijd ongebruikt op de kant... Maar zo af en toe... :-)

En tja, dat daw only werkt voor mij ook niet zo. Hands on vind ik veel leuker.
Nadeel van hands on is wel de ruimte. En hoewel je bij daw aan het zoeken
bent naar de juiste plugin merk ik ook dat het in de hardware niet anders is.

Nu zoek ik nog iets van een leuk delay /reverb effectje. Maar daar verzand je ook
alweer in. Dus ik kan mij dus wel goed voorstellen dat je iets koopt en denkt:
"Nee dit is het niet. Weg ermee."

Dan koop ik het liever tweedehands, dan lever je niet zoveel in.

Voor mij is het ook gewoon een zoektocht om te ontdekken wat bij mij past. Het is pas sinds de laatste 2 jaar dat ik me pas werkelijk met synthese bezig houd. Eerder was t een vst'tje erin knallen, een preset zoeken die het dichtst in de buurt komt van wat ik wilde, trackje bouwen en weer door.

Nu begin ik pas echt het plezier te zien in het bouwen van mijn eigen geluiden, ben ik me gaan verdiepen in muziek theorie... Welk karakter moet mijn synth hebben, kan ik m temmen (of is ie zó pittig dat ik er niet fijn mee werk, zoals de analog keys), is de workflow prettig. Ik ben er achter dat als ik een hardware synth wil, ik alleen maar hands on controle wil. Geen menu diving, anders hoef ik m gewoon niet. Die lessen die heb ik geleerd door het hebben van verschillende synths. Het gevolg is dat ik nu veel beter weet wat ik wil. De setup die ik nu heb blijft voorlopig wel.

Back