Smerige industriele geluiden - welke vorm van synthese?

bikkel

Everything is on the One
Het soort geluiden kun je nog het beste vergelijken met wat je in films hoort, geen orchestrale geluiden maar eerder vreemde en smerige geluiden om een soort spanning in bepaalde momenten te brengen.

Mij leek FM of Wave synthese zoals in een DX7 (of FM7) of de (Micro)Wave beter geschikt voor dit soort geluiden.

Ik geloof dat TronMusic en nog wat mensen een beetje in die hoek zitten, wat werkt het beste?

Volgens mij moet je voor dat soort geluiden inderdaad in de FM synthese hoek gaan kijken. Ik kan je op softwaregebied de FM7 van Native Instruments van harte aanbevelen. Daar haal je echt wel wat mooie industriële geluiden uit.

yep fm voor de vreemde soundscapes, wavetable kan het ook wel maar met een dx of fm7(fm7 heerst!) kun je het beste deze geluiden maken.
alleen wel een beetje lastig te programmeren.

Tja hoe programmeer je zulke patches? Je moet echt een beetje weten in welke hoek je het moet zoeken voordat je zeker bij FM synthese van scratch zo'n geluid bouwt.

Vaak gebruik ik bij FM synths veel distorion na reverb, dat werkt wel redelijk.

hehehe doet me denken aan industrial stenght rec,

Maarru bikkel jij had laatst toch met een XT gepield.. ??

Fm is er inderdaad goed voor maar volgens mij gaat het met wavetables nog veel beter !!! ???

Hehehehehe, industrial strength....das lang geleden.

Misschien moet je voor je ranzige sounds de sidstation tjekkuh!!

L'industrie du fer

L'industrie du fer

Hehe.. er was hier in Venlo en omstreken ooit een duo dat zich "L'industrie du fer" noemde... en vrolijk a la "Einstürzende Neubauten" met voorhamers, aambeelden, slijpschijven en ruisgeneratoren het podium opklommen.

Ruis doet het altijd goed.. en FM modulatie van oscillatoren en/of filters wil ook wel eens bijdragen aan een typische "industrial" sound.

En tja.. een Sherman Filterbank is daarbij fijn gereedschap.. zal wel even een klein voorbeeldje geven..

Laatst gewijzigd:
Wat dacht je van een sampler. En gebruik je samples van (u raad het al) industriele geluiden.
Wat einsturzende neubauten doet is eigenlijk. Die maken hun eingen herrie en stoppen het in de sampler en maken er iets authentieks mee. Erg gaaf als je al die presets meer dan zat bent. ;)

En een van de meest interessantste synths lijkt me wel de wavestation AD. Die heeft wavetables en kun je ook nog als externe effecten bak voor distorted voices etc mee maken. ;)

Daarom liep ik ook met dat recorder idee rond, treinen die binnenlopen op stations bijvoorbeeld maken echt relaxte geluiden voor dit soort doeleinden, zeker als je ze gaat bewerken.

Het voorbeeldje van net is iets te laag naar mijn smaak, ik moet er in principe nog wel een hele dikke basskick onder kunnen leggen zonder dat het elkaar wegdrukt.

De XT had inderdaad wel wat leuke klanken aan boord maar zoals ik al zei zijn de presets meestal juist erg gericht op analoge synthese en dat is een beetje jammer.

De SidStation daar heb ik ook vaker aan zitten denken. Die klinkt sowieso al een beetje kapot zonder dat je moeite doet.

Recorder

Recorder

Ja... dat is zowiezo een goed plan... altijd een portable DAT-recorder of iets dergelijks bij je hebben..

Als ik industrial probeer...ahum...
te maken, gebruik (als basis)
ik mijn Peavey SP/SX module.
Daarna komt de Nord eroverheen.
dan nog kleine geluidjes uit de XV
en ik heb iets wat op industrial lijkt.

Vergeet granulaire synthese niet. Nog erg experimenteel maar wel geschikt om leuke herrie mee te maken.

Origineel geplaatst door bikkel

De XT had inderdaad wel wat leuke klanken aan boord maar zoals ik al zei zijn de presets meestal juist erg gericht op analoge synthese en dat is een beetje jammer.

Ga me nou niet vertellen dat je die knoppen niet hebt zien zitten ????;)

Knoppen? Oh ik dacht dat die bedoeld waren als pootjes om hem neer te zetten.

Nee klopt heb ik wel gezien maar ik denk dat ik ff wat meer tijd moet nemen om de juiste waveforms te vinden en de modulatie matrix te gebruiken.

zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij is de allerbeste keuze een microwave 1 met acces programmer (vanwege de onverwachte resultaten). dan heb je echt geen slijpschijf, aambeeld of citruspers meer nodig.
de microwave 2 of xt is iets heel anders, vind ik.
de 1 is ruiger, ook vanwege de onberekenbare access programmer.

Re: Smerige industriele geluiden - welke vorm van synthese?

Origineel geplaatst door bikkel
Het soort geluiden kun je nog het beste vergelijken met wat je in films hoort, geen orchestrale geluiden maar eerder vreemde en smerige geluiden om een soort spanning in bepaalde momenten te brengen.

Het uitgangspunt kan naar mijn mening zowel FM als analoge synthese zijn. Je maakt een willekeurig geluid al vrij snel "smerig" door hem bijvoorbeeld extreem te time-stretchen met een sampler.
En inderdaad wil veel distortion, een Flanger, Phaser effect ook al heel wat doen.

Back