harde attack met compu software

Arv

Robot
Als ik een sampletje van bv een bassdrum inlees in bv Soundforge dan hoor ik een harde tik aan het begin van die sample. Maar als ik hem laat loopen is die harde tik weg, dus ik denk dat het te maken heeft met het systeem en niet met de sample. Kent iemand dit verschijnsel? Is er een manier om dit op te lossen? Het gebeurt trouwens niet alleen in SF maar ook bv in MediaPlayer oid. Moet ik gaan hanessen in de geluidskaartsettings? (ik heb en delta44 by the way)

gr.
Arv

is het niet zo dat je een soort "clip" hebt op het begin van je signaal, maar dat die bij het loopen wegvalt omdat er op het eind van je file naar die amplitude toegebouwd wordt zeg maar? Anders weet ik t ook niet goed te verklaren, maar als je t bij t loopen niet hoort, zal het wel "geen probleem" zijn.

Origineel geplaatst door Pjotr G
is het niet zo dat je een soort "clip" hebt op het begin van je signaal, maar dat die bij het loopen wegvalt omdat er op het eind van je file naar die amplitude toegebouwd wordt zeg maar? Anders weet ik t ook niet goed te verklaren, maar als je t bij t loopen niet hoort, zal het wel "geen probleem" zijn.

hmm, daar heb je een punt!

Origineel geplaatst door Arv
hmm, daar heb je een punt!

dan moet ie ook 2 x tikken als je 'm niet loopt.. ;)

Het is al weer een poosje geleden voor me maar dit probleem stond wel in de handleiding beschreven en hoe je dat kon oplossen. Weet alleen ff niet meer waar dat precies stond. Iets met buffers of zo.

Is dat niet je geluidskaart die zichzelf inschakeld? Ik heb daar ook last van maar dan vooral als ik een programma als soundforge opstart.... Is nietzo goed voor je monitors geloof ik..

Probeer ff het nieuwste stuurprogramma te downloaden

Origineel geplaatst door Pjotr G

Ja dat is het, heb ik zelf ook al zat ondervonden.

Die tik aan het begin zit niet in je sample, maar komt door de comp (harware/software).
Misschien is het een oplossing om de sample met tik weer te samplen.

de meeste drivers elimineren harde attacks en klikken door altijd snel vanaf 0 in te faden zodat juist klikken en tikken die veroorzaakt worden door samples die niet op 0 beginnen te elimineren. dat klinkt meestal beter, maar als je die begin tik juist wel wilt hebben, dan is het nogal hinderlijk. bassdrums klinken dan vaak wat doffer omdat het schelle stuk al voobij is voordat de sample op volle sterkte afspeelt.

de release staat ook nooit echt op 0, en ook om een goede reden. stel je bijvoorbeeld een hele lage bas voor.. een sinustoon. je wilt niet dat wanneer die ophoudt met spelen, dat hij echt -ineens- ophoudt, want dan zou je een tik horen.. dus wordt hij netjes uitgefade (is dat nederlands? :)) naar 0. dat gaat zo snel dat je het faden nauwelijks hoort, en ook geen tik. met de attack werkt het hetzelfde. best slim, en het klinkt over het algemeen goed.

wat je kunt doen om dit faden te ontlopen is om de sample niet direct te laten beginnen, maar een hele korte stilte aan het begin van je sample te zetten. in het geval van deze bassdrum zou je dan bij het retriggeren wel weer een korte stilte krijgen, als je het op dezelfde toonhoogte afspeelt (niet echt waarneembaar), dus als je het echt compleet wilt maken dan moet je zorgen dat je of de releaserate iets omhoog zet, of je moet de sample op dezelfde toonhoogte aan verschillende toetsen toewijzen zodat het retriggeren van de sample de oude niet onderbreekt.
je kunt ook het footpadal open zetten zodat alle samples tot aan het eind worden afgespeeld (controller 64 op 127 zetten). dat gaat goed in het geval van de bassdrum, maar met andere samples wil je meestal niet dat ze eindeloos door blijven klinken.

ohja, als de delay op je bassdrum waarneembaar is in je sequence, dan moet je het in je sequencer compenseren door de hele track iets in tijd naar voren te halen.

problem solved!

succes

wouter

als je een soundblaster had dan kon je op zoek gaan naar prehistorische drivers als je zelf de attack en release wilt regelen. die 'tikken' er nog lekker op los als je niks instelt. (heel hinderlijk!)

Re: harde attack met compu software

Als ik een sampletje van bv een bassdrum inlees in bv Soundforge dan hoor ik een harde tik aan het begin van die sample. Maar als ik hem laat loopen is die harde tik weg, dus ik denk dat het te maken heeft met het systeem en niet met de sample. Kent iemand dit verschijnsel? Is er een manier om dit op te lossen? Het gebeurt trouwens niet alleen in SF maar ook bv in MediaPlayer oid. Moet ik gaan hanessen in de geluidskaartsettings? (ik heb en delta44 by the way)
Arv

Jouw sample begint met een te plotselinge hoge amplitude, wat wegvalt als je hem
laat loopen. Oplossing: zorg ervoor dat die amplitude wat minder plotseling wordt,
bijvoorbeeld door een minieme fade-in te plaatsen aan het begin van de sample.
Ik heb nog wel eens tikkende sample in Cubase en dit truukje werkt vaak wel.

Het heeft dus *niets* te maken met je geluidskaart.

Re: Re: harde attack met compu software

Re: Re: harde attack met compu software

Eh.. foutje bij het posten. Deze mag dus weg :)

hmm, thnx ik ga het is bekijken hier. Maar het punt is, ik heb er bij sequencen met samplers (soft of hard) geen last van, maar alleen bij het afluisteren van losse sampels in SoundForge oid. Snap ik het dan nog? Is het dan toch programma gebonden?

Arv

hmm, thnx ik ga het is bekijken hier. Maar het punt is, ik heb er bij sequencen met samplers (soft of hard) geen last van, maar alleen bij het afluisteren van losse sampels in SoundForge oid. Snap ik het dan nog? Is het dan toch programma gebonden?

Heel veel samplers passen de attack een beetje aan, juist om dit soort problemen te omzeilen. Sound-editors werken echter puur met het rauwe geluid, waardoor alle foutjes hoorbaar worden. Tip: ga eens heel erg inzoomen in SoundForge en kijk dan eens aan het begin van de sample.

Back