[TRACK] Oosterse sfeer?

barn

Detroit nerd
ik weet het allemaal niet zo goed meer... en voordat ik weer weken blijf malen, is ie nu zo en pleurt ik hem meteen ff ter observatie...

Geïnspireerd door de Oosterse keuken... misschien zeggen sommige wel gewoon vals...:D

Gear: '909', Mono/Poly, ASR-10, Mackie CFX20 en ietwat gare md-recorder...

Untitled

spui uw gal

Aardig nummertje, hoor. Maarre, dat oosterse kan ik er niet echt in ontdekken..
Leuk, maar niet echt bijzonder. Ik "mis" wat variatie hier en daar.. Ik zou 'm nog iets verder uitwerken.
Als 'tussennummer' in een mix is ie wel oké.

:biertje:

Ik vind de beat opzich wel oke, beetje erg drumcomputer achtig bij de synth geluiden alleen, en de hihats zijn me iets te hard en 909, zou mooier zijun met 808.

Vooral het stuk met alleen de kick en de synths is oke. Die melodieen vinik erg mooi. Lekker losjes gespeeld, doet me een beetje denken aan de oude aphex twin. I care because you do, etc.

ik hoor toch wel idd iets japannerigs qua chords... maar

de balans tussen het opzwepende ritme en de rustieke 'background' klanken is niet echt geweldig...
het klinkt een beetje als een beat die je al 'had liggen' waar je een rommelige melo overheen hebt gegoten (die je dan maar oosters hebt genoemd)

verder loik geprobeerd...

Het oosterse element is dat ik alleen maar Oosterse noten speel...

ehm, en drumcomputerachtig... is dat goed? Ik probeer immers een 909 na te doen...;)
wat moet ik me er bij voorstellen...

en de balans... bedoel je daarmee het contrast? dus ritme iets minder opzwepend, of wat energiekere melodie, of hoe het in de mix ligt... dat ik de melodie wat zachter/smooter doe...

dit ideetje is zo goed als compleet in een half uurtje ontstaan/ingespeeld... paar dagen aan gesleuteld qua afmixing enzo... eindelijk weer eens iets wat snel vorm kreeg...

I love harde rauwe hi-hatts...:D

met drumcomputerachtig bedoel ik dat het klinkt alsof het rauw uit je 909 komt, terwijl het mij mooier zou lijken als je de geluiden wat meer bewerkt met effecten; een reverb/delay of een flanger ofzo.

en ja hoor .. eindelijk de melodie/akorden die we willen
moet aan sensurreal denken !!! en dat is echt een compliment !
die release op Beam Me Up van Speedy J ...

dit is trouwens toch gewoon zwarte toetsen ??

vind de open hihat te hard staan btw .. ze klinken los van de gesloten hihats ofziets ...
zou ook iets meer mogen funken ...

kick en lage toms klinken kut .. maar ik heb hier geen goed geluidssyteem
te hard overstuurd misschien ?
claps weet ik ook nog niet ...

trouwens die shufflende hihats deden me ook denken aan

ron trent - altered states

kwam die tegen in een mix van laurant .. welke ook erg chicago is

let wel op is een mix van 500 mb !!!
maar wel 5 uur lang een mix vanuit de rex

http://www.boo.trix.net/Downloads/L...3.05.25. 12 hours live mix 0h00 - 09 h 00.mp3

Laatst gewijzigd:
rythm change aftreksels zijn Amerikaans & pentatoniek heeft afro roots dacht ik. Waarschijnlijk ervaar je oosterse muziek als "vals" omdat ze soms niet-westerse toonladders & kwarttonen gebruiken. & leg je daarna de link van "vals" naar het feit dat je progressie niet oplost & je met een nare spanning blijft zitten

10 kleine visjes... ;)
of hoorde ik nu vogeltjes ...

Het oosterse element is dat ik alleen maar Oosterse noten speel...

ik geloof er echt nix van :D, volgens mij doe je gewoon maar wat.
toon het eens aan dan, dat het oosterse noten zijn...

als je zegt dat je dan toch wat vast zit... schuim het net dan eens af naar info over pentatonics & probeer daar eens wat op verder te malen, je zal er ni door achteruitgaan...

grz

Origineel geplaatst door JazzMann
rythm change aftreksels zijn Amerikaans & pentatoniek heeft afro roots dacht ik. Waarschijnlijk ervaar je oosterse muziek als "vals" omdat ze soms niet-westerse toonladders & kwarttonen gebruiken. & leg je daarna de link van "vals" naar het feit dat je progressie niet oplost & je met een nare spanning blijft zitten

10 kleine visjes... ;)
of hoorde ik nu vogeltjes ...

ik geloof er echt nix van :D, volgens mij doe je gewoon maar wat.
toon het eens aan dan, dat het oosterse noten zijn...

als je zegt dat je dan toch wat vast zit... schuim het net dan eens af naar info over pentatonics & probeer daar eens wat op verder te malen, je zal er ni door achteruitgaan...

grz

wat bedoel je met rhythm change aftreksels?

ehm, en inderdaad in de take dat ik opnam deed ik ook maar wat...
en aantonen dat het oosterse noten zijn... zoals Mad'R al aangaf heb ik ooit van een wijs man geleerd dat ze in het oosten alleen maar de zwarte toetsen kennen qua klank, dus heb ik mijn vingers zodoende over de zwarte toetsen bewogen...;)

qua echt spelen/improviseren sta ik nog in peuterschoenen, maar zo alleen op die zwarte toetsen kon ik improviseren en het klonk ook nog...:D

2 Mad'R... heb idd erg overstuurd... maar anders krijg ik geen energie in de kick, heel irritant... nog een maandje hoop ik... en dan een echte...*zucht*

Origineel geplaatst door trash
volgens mij maak je een vergissing:D

eh ja .. ik was het woord hihats vergeten ... :D
of bedoelde je dat niet ?

Origineel geplaatst door barn
wat bedoel je met rhythm change aftreksels?

ehm, en inderdaad in de take dat ik opnam deed ik ook maar wat...
en aantonen dat het oosterse noten zijn... zoals Mad'R al aangaf heb ik ooit van een wijs man geleerd dat ze in het oosten alleen maar de zwarte toetsen kennen qua klank, dus heb ik mijn vingers zodoende over de zwarte toetsen bewogen...;)

qua echt spelen/improviseren sta ik nog in peuterschoenen, maar zo alleen op die zwarte toetsen kon ik improviseren en het klonk ook nog...:D

2 Mad'R... heb idd erg overstuurd... maar anders krijg ik geen energie in de kick, heel irritant... nog een maandje hoop ik... en dan een echte...*zucht*

hehehehe gekkert ..
je hebt toch geen echte tr909 nodig voor een mooie kick ...
is gewoon kwestie van een goede sample en goed uitmixen

Origineel geplaatst door MadR
eh ja .. ik was het woord hihats vergeten ... :D
of bedoelde je dat niet ?

idd:D

Maar die lijken toch niet op elkaar,ok vooruit allebij een 909 hihat,maar een heel ander patroon.
ik doelde meer op het vergelijken,want dan kun je de hele detroit en chicago stijl wel met elkaar vergelijken qua 909:D
Ik vroeg me dus af wat de toegevoegde waarde is,als iemand zegt dat het op ron trent lijkt of oude sensureal dingen?

2 Mad'R... klopt idd, maar tis wel altijd hard zwoegen om energie eruit te krijgen... en tot ik een echte heb leef ik graag in een waan... :D sowieso in een waan leven is best cool :D

wat betreft het nummer... ik denk dat ik de 'solo' wat ga opknippen... en de mooie stukjes overhoud en de mindere eruit haal, wat minder druk ook de solo...

en ik zal nog wat aan de beats sleutelen... misschien ietsje zachter de hi-hatts... maar ik houd hier wel van...iets minder oversturen... effectje misschien...

hopelijk zondag een nieuwe versie, en dan weer door naar de volgende...

Origineel geplaatst door trash
idd:D

Maar die lijken toch niet op elkaar,ok vooruit allebij een 909 hihat,maar een heel ander patroon.
ik doelde meer op het vergelijken,want dan kun je de hele detroit en chicago stijl wel met elkaar vergelijken qua 909:D
Ik vroeg me dus af wat de toegevoegde waarde is,als iemand zegt dat het op ron trent lijkt of oude sensureal dingen?

de shuffle en rauwheid van de hihats zijn redelijk hetzelfde
en je het aptroon is ietsje anders maar echt veel scheelt het niet hoor.

Die sensoreal vergelijking gaat redelijk op .. zeker 2 akoorden heb ik al herkent ..
mooi plaat trouwens . .al waren de beats to wel een beetje druk .. maar dat geheel terzijde ..

en barn .. dat hard zwoegen snap ik niet ..
voordat ik een 909 had dacht ik ook zo
inmiddels weet ik beter en is de mix veel bepalender

maar de 909 komt wel veel harder inzetten dan een sample .. echter je moet ze allebei mixen ..
maar je mag van mij in de waan leven hoor

je bent heus niet de enige .. ;)

Origineel geplaatst door MadR
de shuffle en rauwheid van de hihats zijn redelijk hetzelfde
en je het aptroon is ietsje anders maar echt veel scheelt het niet hoor.

Die sensoreal vergelijking gaat redelijk op .. zeker 2 akoorden heb ik al herkent ..
mooi plaat trouwens . .al waren de beats to wel een beetje druk .. maar dat geheel terzijde ..

en barn .. dat hard zwoegen snap ik niet ..
voordat ik een 909 had dacht ik ook zo
inmiddels weet ik beter en is de mix veel bepalender

maar de 909 komt wel veel harder inzetten dan een sample .. echter je moet ze allebei mixen ..
maar je mag van mij in de waan leven hoor

je bent heus niet de enige .. ;)

gelukkig ken ik beide nummers niet...;)

en het klopt wel wat je zegt over de mix...
maar zit nog steeds half-half met mijn set-up...
heb geen mooie 909 samples, rebirth is het mooiste wat ik heb qua 909 klank...
misschien sample ik wel ff de rebirth-909 in mijn asr-10 kijken of dat verbeterd... heb ik iig meer vrijheid qua eq/volume/effecten/panning etc...

maar dat een 909 een verbetering is tot wat ik nu tot mijn beschikking heb is duidelijk, qua klank en qua intuïtiviteit... dat het dé oplossing is, dat is natuurlijk onwaar...

maar tis best een leuk hebbedingetje...:mega:

belangrijk onderdeel van je mix is een compressor
dat is de key in dit geval

voor 1300 euro van die tr 909 kan ik een hoop kopen wat je sound dermate kan verbeteren
zodat je echt niet meer hoort of het een echte tr is of niet ..

maar zelfs dat heb ik niet nodig
die asr 10 is voldoende ..

tjek je pb !

dan leg ik wel via msn uit hoe dat met die asr 10 moet ...
want de key is dat je eerst alles in asr 10 sampled en dan die door een compressor haalt
mijn mpc begint ook te schijnen in die setup

Back