Pitch tijdens de aanslag van een snaar. Ook een AD?

JohnnyBusca

rocket scientist
Gisteren zat ik met een stemapparaatje bij een contrabas en wat me opviel is dat de noot tijdens de aanslag lager is als in de release zeg maar.

Een soort van geinverteerde AD op je pitch.. Zie plaatje..

Een E toon en als je hem dan aanslaat dan zie je hem eventjes naar beneden pitchen (misschien maar een halve noot) en dan na een minder als halve seconde of zo heeft ie zijn stabiele E.

Natuurlijk gebeurt er heel veel op het moment van aanslaan in de frequentie band, (harmonische, synthesizerdenkend met de filter instellingen met een ENV), het volume (synthesizertechnisch de VCA met een lekker ENV), maar ik had niet echt door dat de pitch, de basis frequentie ook een ENV achtige verloop had.

Weet iemand hier nog wat meer theorie over? Misschien een screenshot van de patch in de G2 van die gitaar? Of een andere echt goede snaar implementatie?

Attachments

• contrabas-e.jpg
    contrabas-e.jpg
    3,5 KB · Bekeken: 148
Origineel geplaatst door koediman
t zou ook aan je stemapparaat kunnen liggen... maar idd, een vreemde zaak... je zou eerder verwachten dat de toon in't begin hoger is aangezien de snaar wordt uitgerekt tijdens het aanslaan....
Juist.. Dat zou ik ook voor kunnen stellen, maar zo zag het er niet uit. Nu ben ik niet heel goed in natuurkunde, maar ik kan me ook eigenlijk niet voor stellen dat de frequentie in de tijd constant blijft..

Als je een E aanslaat en hem uit laat sterven, dan wordt het volume steeds zachter tot je hem niet meer hoort. Blijft de frequentie wel gelijk?

nou weet ik ook niet veel van natuurkunde maar van wat me bijgebleven is uit m'n middelbare schooltijd kan ik me nog wel voor de geest halen dat amplitude (toonvolume in dit geval) en frequentie geheel onafhankelijk van elkaar kunnen varieren... wat ik bedoel is dat de toon dus wel degelijk in tune blijft alstie zachter wordt.

Origineel geplaatst door koediman
... dat amplitude (toonvolume in dit geval) en frequentie geheel onafhankelijk van elkaar kunnen varieren... wat ik bedoel is dat de toon dus wel degelijk in tune blijft alstie zachter wordt.
van elkaar KUNNEN varieren? Dat begrijp ik, maar is dat in het geval van een contrabas ook zo?

Ik denk dat het aan twee dingen kan liggen:
  1. Het stemapparaat moet even denken, ontwaken
  2. Door de aanslag ontstaat er een "knoop" op een niet natuurlijke plaats, waardoor de bovento(o)n(en) even niet overeenkomen met de toon van de snaar. Door de aanslag is de boventoon, (1e) waarschijnlijk sterker aanwezig dan de grondtoon.
    [/list=1]

nou zullen we dan maar gewoon even gaan kijken

Zie bijgevoegde geluidsfile voor bronmateriaal, een lage e en een hoge e afkomstig van een semi-acoustische gitaar (Stagg A4006M-BLS). File is MP3 maar daarin moet pitchverloop goed te volgen zijn.

Heb je t over verloop op redelijk lange termijn of echt in de eerste milliseconden na de aanslag?

Totale file:
gitaarTotal.jpg

Ik vind eerder opvallend hoe de balans met DC golft

Lage E eerste 20 ms:
LageE20ms.jpg

Lage E 20 ms ver in de sustain:
LageEl20ms.jpg

Attachments

• gitaaraanslag.mp3
    92,8 KB · Bekeken: 141
Ik ben van mening dat alleen het timbre verloopt na het aanslaan van een snaar. Niet zoals bij trompet waarbij bijv de aanzet gekenmerkt wordt door een instabiele pitch. In de grafische weergave van het signaal zie je ook hoe dit verloop is, naarmate de toon uitsterft, wordt een steeds eenvoudigere waveform benaderd, richting sinus. Ook valt op dat het verval in volume exponentieel is; eerst wordt het snel minder, maar de sustain kan uiteindelijk heel lang duren (in de file kap ik de toon af met vinger na een tijdje.)

Misschien is het wel geinig om naar VL synthese van Yamaha te kijken.

Wat dat is niet alleen pijpen en buizen die berekend worden maar je kunt er ook snaren van bassen en violen enzo mee nabootsen. Het trillen van een buis en snaar is ongeveer hetzelfde nl.

Maar ik kan me zoiets voorstellen dat bij het aanslaan van de snaar je hogere harmonischen introduceerd. Maar deze al snel uitsterven en alleen de resonante golven blijven en die ook weer langzaam uitsterven.

Wie weet dat je met een ruis generator en een VCA zoiets kunt modelleren.
Of een module die hogere harmonischen genereerd en die ook aan een VCA hangen.
En die VCA heel snel laten aflopen.

Het maakt voor het geluid van met name de aanslag ook heel veel uit of je bijv met een plectrum aanslaat, of met je vinger, of met je nagel.....

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Juist.. Dat zou ik ook voor kunnen stellen, maar zo zag het er niet uit. Nu ben ik niet heel goed in natuurkunde, maar ik kan me ook eigenlijk niet voor stellen dat de frequentie in de tijd constant blijft..

Als je een E aanslaat en hem uit laat sterven, dan wordt het volume steeds zachter tot je hem niet meer hoort. Blijft de frequentie wel gelijk?

Mijn theorie:

Theoretisch is het sowieso niet mogelijk dat de frequentie van een snaarinstument zal veranderen zonder dat deze korter of langer wordt (door het plaatsen van de vingers op de hals van het instrument). Pure natuurkunde, dat te maken heeft met slinger-massa-'wed van traagheidgedoe'... zoiets...

Hoe het werkt: Een snaar is net een gewicht aan een lang touwtje. Als die met een bepaalde frequentie heen en weer slingert zal wel de uitslag (de zwaai) kleiner worden, maar de tijd dat het duurt voor de slinger of snaar heen en weer is gegaan blijft altijd constant, tot-ie stopt met slingeren. Dat betekent dat de toonhoogte in het geval van de snaar gelijk blijft.
Maar goed, een snaar is over het algemeen enigszins rekbaar, waardoor bij het spannen ervan potentiële energie in de snaar wordt opgeslagen. Die energie komt vrij na het loslaten, de snaar trekt zich samen, waardoor de snelheid omhoog gaat en dus ook de frequentie van het geluid dat daardoor wordt geproduceerd.

Dat zou jouw grafiekje verklaren.

En niet te vergeten waar je de snaar plukt...

Precies in het midden zou het theoretisch het meest even moeten zijn.

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door Pjotr G
Het maakt voor het geluid van met name de aanslag ook heel veel uit of je bijv met een plectrum aanslaat, of met je vinger, of met je nagel.....

Dat is puur de attack. Door de ronding en vering van je vinger komt de snaar minder snel los als van een plectrum.

Is het niet ook zo, dat wanneer je een snaar aanslaat, deze uitgerekt wordt en dus langer is dan in normale toestand.
Dat zou verklaren waarom de toon lager klinkt als hij wordt aangeslagen, omdat de snaar dan een grotere lengte heeft.

Gedurende de trilling lijkt me de snaar ook in lengte moeten veranderen, lang - kort - lang en dan per halve trilling wordt de max lengte ietsje minder. Dus moet een trilling verschillende toonhoogtes bevatten (lijkt me) maar dit is ook maar een guess.

Ik bedenk me nu trouwens dat dit effect van het afnemen van de max lengte van de snaar tijdens het trillen zeer bepalend moet zijn voor de klank van een snaar.

Nl, de maxlengte wordt kleiner per halve trilling, dat betekent dus, dat de frequentie per halve trilling hoger zou moeten worden, de manier waarop dit gebeurt is uniek voor een trillende snaar. toch ?

Origineel geplaatst door demian
Is het niet ook zo, dat wanneer je een snaar aanslaat, deze uitgerekt wordt en dus langer is dan in normale toestand.
Dat zou verklaren waarom de toon lager klinkt als hij wordt aangeslagen, omdat de snaar dan een grotere lengte heeft.]

Dazeggik!

Gedurende de trilling lijkt me de snaar ook in lengte moeten veranderen, lang - kort - lang en dan per trilling wordt lang ietsje minder... ...

Die beweging levert dan ook de vorm van de geluidsgolf op.

Ik zag na mijn post dat jij dat ook al zei.. maar toch, ben er zelf achter gekomen, toch leuk voor mij .. niet ? :D

zoals in mijn laatste link ook al staat, ik denk dat het komt door het veranderen van de harmonischen die in een snaar kunnen ontstaan. Alle harmonischen bij elkaar bepalen het geluid (ff alle andere weggelaten zoals klankkast etc)

Arv

Een snaar bestaat toch ook uit verschillende secties?

als je de snaar aanslaat en je zougoed kijken dan zie je duidelijk die knooppunten
ff grof: /\ =trilling en --- = knooppunt

/\/\/\/\--/\/\/\/\--/\/\/\/\--/\/\/\/\ zoiets

dat zal ook wel enige invloed hebben lijkt me, of is dit ergens anders goed voor?

Back