gebruik van vocals

Bobby

.com
Ok, er is het copyright.
Maar als ik thuis bezig ben wil ik ook wel es wat vocals erop smakken.
Aangezien ik mij niet geroepen voel om die zelf te verzorgen, ga ik gewoon op zoek naar mp3-vocals online. Of doe zelf een ripje.
Zolang het niet buiten mijn kamer komt is dat allemaal ok,
maar wat indien ik ze online zet? Er dus mee naar buiten kom...
bvb op m'n eigen website (die in aanmaak is ;-)

Spanks! :kroon:

Nou goed,
maar ik wil weten wat er dan gebeurt, of kan gebeuren?
Als ik wat van de Pointer Sisters rip en m'n demo online zet, gaat hun manager toch plots niet aan m'n deur staan bellen he? :maffia:

Origineel geplaatst door Bobby
Nou goed,
maar ik wil weten wat er dan gebeurt, of kan gebeuren?
Als ik wat van de Pointer Sisters rip en m'n demo online zet, gaat hun manager toch plots niet aan m'n deur staan bellen he? :maffia:

Hangt er helemaal van af wat er voor die manager te halen valt en hoe actief die is.
Je moet eens uitzoeken hoe het zit met citaten. Als je een klein stukje van iets gebruikt, bv van die Sisters dat regeltje: "Romeo and Julliet..", dat is zo erg herkenbaar dat het eigenlijk onder copyright zou vallen, maar als het weer binnen jouw nummer een totaal andere functie krijgt, bv je gebruikt het als tegenregel in Elschots gedicht: 'Het Huwelijk', verre van romantisch, dan is daar over te discusieren bij de rechter. Helaas hebben die Pointers natuurlijk een veel betere advocaat dan jij :) Het heeft ook met de duur van het citaat te maken. Maar jouw nummer moet dan wel anders zijn, natuurlijk.

Zo worden er toch veel nummers gemaakt met citaten van Martin Luther King, Churchill en onze Koningin?

Verder, als je citeert via een ilegale kopie, dan zit je bij voorbaat al fout, denk daar aan, vooral via Mp3tjes van het Net.

Indien je het geripte stukje weer gaat bewerken, dus "Ro-ro-ro-ro-ro-ro-ro-mee-jo-jo-jo-jo-jo", dan gebruik je alleen maar grof geluidsmateriaal, anders zou je Shakespare ook nog moeten dokken! In de electronische muziek zijn hele stukken ontstaan vanuit 10 seconden Hilversum 2 (de voorloper van Radio 2 :)

Maar zoek het eerst even uit, voordat je gaat publiceren, dus op CD cq plaat cq tape of what'so-ever uitbrengt of in een optreden gebruikt.

Wout

Back