compressor/gate/limiter werking van de menselijke hersenen

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
Ik moest dit toch even kwijt aangezien ik er zelf van stond te kijken toen het mij overkwam.

Vorige week was het ineens erg koud, dus mijn cv sloeg 's nachts af en toe aan. Dat gaat gepaard met wat getikt en gekraak hier en daar, op plaatsen waar de beugels iets te strak zitten.

In mijn slaap werd ik half wakker van het getik en leek het alsof alles keihard aan het knallen was. Alsof ik met mijn oor op de verwarmingsbuis lag en iemand er met een metalen hamer op stond te rammen. Vrij snel daarna schrok ik wakker omdat ik direct mijn handen op mijn oren wilde gooien maar eenmaal wakker geschrokken schoot de hardheid van het getik met voor het gevoel iets van -12 db naar beneden, een dramatisch groot verschil. Ik verwachte pijn in mijn oren te hebben maar ik voelde niks overbelast in mijn oren (wat ik wel voel als ik bv naast vuurwerk heb gestaan zonder op te letten). Dus fysiek gezien was er niks gebeurt. Ook het geluid kan niet ineens harder zijn omdat die buizen al 8 jaar zo tikken, daar verandert niks aan. Het enige wat wel verandert is de hersenen die van slaap/waakstand naar wakker gaan.

Ik ben weer gaan slapen omdat ik moe was en schrok een paar uur later weer wakker van keihard telefoongerinkel van mijn mobiel. Zelfde verhaal, alsof ik met mijn oor op dat ding lag met het volume op maximaal, terwijl mijn mobiel 1,5 meter beneden naast mijn bed op de grond lag op een stapeltje computer musics. Bij de 2e rinkel schrok ik wakker en hoorde ik het volume als via een compressor/limiter met 500msec attack vertraging weer rond de -12 db omlaag gaan, waarna het geluid normaal was. Weer geen gevoel van overbelasting in mijn oren. Zolang ik wakker ben merk ik helemaal niks van hetzelfde, en ook de afgelopen week kan ik mij niks herinneren dat dit vaker is voorgekomen.

Wel het omgekeerde, dat ik helemaal verrot moe in een gang van de jaarbeurs op Mysteryland Indoor zittend in slaap ben gevallen en af en toe het geluid hoorde wegvallen toen ik in slaap viel, terwijl de zaal ernaast dj Buzz Fuzz loeihard stond te beuken en er honderden mensen vlak voor mijn neus voorbij liepen.

De laatste tijd ben ik mij nogal aan het verdiepen in de werking van de hersenen en dit forum leek mij het enige waar ik van zou verwachten dat mijn uitleg begrepen kan worden. Zelf heb ik via school en opleidingen weinig mee gekregen van hersenen in combi met geluid (behalve dan auditory en temperal masking voor mp3 compressie) dus misschien komen er wat interessante discussies of uitleg voorbij.

Kan iemand bevestigen dat dit mogelijk is? Alsof je hersenen het volume dusdanig omhoog krikken dat je ineens veel meer hoort, wat wellicht alleen bestemd is voor het onbewuste waaksysteem tijdens het slapen ipv voor jezelf als bewust persoon.

Interessant inderdaad.
Ik merk zelf dat ik mijn wekkerradio echt heel zacht kan zetten om er toch wakker van te worden.
Als ik 'm dan aan laat staan, en later terug kom in de slaapkamer hoor ik 'm nauwelijks.

Ik denk wel dat het afhangt van de fase waarin je slaapt.

Interessant inderdaad.
Ik merk zelf dat ik mijn wekkerradio echt heel zacht kan zetten om er toch wakker van te worden.
Als ik 'm dan aan laat staan, en later terug kom in de slaapkamer hoor ik 'm nauwelijks.

Ik denk wel dat het afhangt van de fase waarin je slaapt.

da's dan ook de associatie van je wekker aan de handeling van wakker worden, simpel gezegd

Wat je daar vertelt Niel kan ik heel goed inkomen en ik heb precies dezelfde ervaringen gehad....iid van tussen slaap en wakker worden kan geluid keihard door komen. Ik weet niet of dit nu zozeer met de hersenen te maken heeft dan wel met onspanning van allerlei spiren in de oren. Mijn biologische kennis is hiervoor niet voldoende. Maar het oor is een behoorlijk complex instrument.
Misschien is het zo dat als we wakker zijn we een soort van protectie in de oren hebben, een soort van mute om juist zeer luide geluiden weg te filteren. Het is ook zo dat bv hoe rustiger mijn omgeving wordt dat ik ook bv de tv/ muziek heel zacht kan zetten terwijl als ik dit nivo overdags aanzet ik zwaar moeite moet doen om maar een toon op te vangen. Ik denk dat het een wisselwerking is tussen oor en hersenen. Wel interessante materie dit, heb er zelf ook vaak over lopen peinzen.

Je oren hebben een soort ingebouwde compressor. Zoek op psycho akoestiek; er zijn erg veel studies aan gewijt.. Erg interessante materie, en er wordt ook volop gebruik van gemaak; niet voor niks dat het altijd zo goed als stil valt voor een schrikmoment in een film. Je oren gaan dan meer open staan en focussen meer waardoor de klap erna psychologisch veel harder inklapt. En zo zijn er nog veel meer interessante zaken waar je op in kan spelen. Ook qua waarneming in het stereobeeld etc.. Erg handig om er wat vanaf te weten, en erg toepasbaar.!

Is het niet zo dat de bloedvaten uitzetten als je slaapt/moe bent, waardoor de gevoeligheid voor trilling groter word? Als een soort oertijd overblijfsel bescherming ding? Daarom kunnen je oren ook rood zijn 's avonds.

Dat verklaart natuurlijk ook waarom het lijkt ofdat mijn moeder zo hard schreeuwt wanneer ze mijn kamer binnen komt. In combinatie met een ochtendhumeur word dit ook nog is versterkt natuurlijk.

Dat verklaart natuurlijk ook waarom het lijkt ofdat mijn moeder zo hard schreeuwt wanneer ze mijn kamer binnen komt. In combinatie met een ochtendhumeur word dit ook nog is versterkt natuurlijk.

:D wordt eenss volwassen en koop een wekker...:eureka:

Interessant inderdaad.
Met autoradio's heb ik dat ook, als ik 's avonds radio geluistered heb op een moderaat volume en ik wijzig daar niets aan, dan klinkt dit voor mij de ochtend erop heel hard.
Het fenomeen dat Niel schetst heb ik echter ook weleens, dat ik 's nachts wakker word (of halfwakker) en geluiden ontzettend hard klinken, zelfs het ritselen van de dekens als ik beweeg. Na een tijdje trekt het weer weg en klinken de geluiden weer normaal.

Wat ik al als kind doe, is het tikken van het klokje (op het nachtkastje) uitzetten in mijn hoofd zodat ik het niet meer hoor, en daarna weer proberen te vinden terwijl je in bed ligt. is niet altijd even makkelijk maar volgens mij door een ieder te doen.

Wat ik al als kind doe, is het tikken van het klokje (op het nachtkastje) uitzetten in mijn hoofd zodat ik het niet meer hoor, en daarna weer proberen te vinden terwijl je in bed ligt. is niet altijd even makkelijk maar volgens mij door een ieder te doen.

Dat doe ik ook.. ;)

is logisch lijkt mij, als je hele nacht in stilte hebt gelegen, zijn je oren eraan gewend en lijkt alles luider als je net wakker bent...
verkoudheid en alcohol zorgt er bij mij voor dat geluiden wat zachter lijken dan dat ze zijn...

in mijn buurt is het snachts zo stil dat je elk geluidje hoort en dat is ook niet echt tof moet ik zeggen... hoewel iedereen er waarschijnlijk een moord voor zou doen om het snachts muisstil te hebben...

klinkt heel stom maar soms mis snachts gewoon ik het geluid van een vliegtuig, auto, een brommer, of mensen buiten etc.

Back