Digitale mixer als controller DAW

sten

Ouwe rot
Wat mij opvalt is dat veel mensen hun digitale mixer als controller voor hun DAW gebruiken (uiteraard icm. een goede geluidsinterface (digiface bijvoorbeeld)). Voor zover ik het begrijp heeft een dig. mixer in zo'n opstelling alleen de rol van een a/d convertor die de zojuist gedigitaliseerde kanalen op het juiste balans in je computer spuugt. Het verdere mixen/eq'en/fx'en doe je in je (audio)sequenser.

Nu heb ik zelf een DDX3216 mixer en ben nog zoekende naar een (rme) geluidskaart met adat en wordclock. Zou het voor mij zin hebben om met mijn ddx3216 een DAW aan te sturen en in feite de overige voordelen v/e digitale mixer achterwege te laten!? Zou graag de voor- en nadelen van het "traditioneel" gebruik van een digitale mixer wel eens tegenover het "daw-gebruik" v/e digitale mixer willen zien.

Ik moest eerst ff lezen wat je precies bedoelde maar denk dat je een incompleet beeld hebt.

Wat je beschrijft kan wel maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Het is eerder de bedoeling dat je de hardware die aan je mixer hangt gewoon mixt en je adat inputs van de computer met de rest mee mixed. Dat resultaat kun je dan ook weer digitaal naar je computer sturen.

Je kunt ook losse AD/DA's kopen met een controller met schuiven d'rop en dan doe je wat jij beschrijft.

Trouwens als je een digiface koopt dan heb je 3x adat en daarvan kun je er 2 naar je DDX3216 sturen en die 3e naar een losse AD/DA converter.
Het leuke van die digiface is dan dat je hem ook als digitale patchbay kunt gebruiken en die extra losse AD/DA kun je gebruiken als traditionele AD/DA converter maar ook als FX send/return voor je DDX3216.

En ik neem aan dat je DDX3216 ook wel een remote functie heeft en daarmee zou je dan je software mixer van je sequencer kunnen bedienen. Of anders softsynths kunnen bedienen via de schuiven.

Maw, digitale mixers zijn gruwelijk veelzijdig. Helemaal als je een hard/soft setup hebt.
(analoge freaks let even op dat ik geen opmerking over geluidskwaliteit maakt, dat weten we nu wel)

thnx

Ik ga idd analoge kanalen met (uit mijn pc afkomstige adat kanalen (softsynths e.d.)) mixen in m'n digitale mixer.

Een RME 9652HDSP of DigiFace (zelfde kaarten heb ik begrepen) staan ook op mijn verlanglijst.

Kun je eens dieper uitleggen wat je bedoeld met het aansluiten v/e AD/DA convertor op die derde ADAT poort om deze (bijvoorbeeld) als FX send/return te gebruiken voor m'n ddx3216. Je moet hiervoor toch kanalen inleveren op de ddx3216?

Heb idd in de gaten dat je met een digitale setup alle kanten op kan 8)

Back