[MIDI][WinXP] twee vragen

SpaceAgent202

Sinds 2001
Zo beste mensen, daar ben ik dan ook eens met 2 vragen over de muziekcomputer.
Ik heb door mijn onboard geluidkaart te activeren een gratis midipoort erbij gehad (die ik eigenlijk helemaal niet wil !)

Hierover gaan 2 vragen

Vraag 1. Als je je sequencer opent, en je bekijkt het lijstje midipoorten, staan deze in een bepaalde volgorde (door windows toegekende volgorde)
(dit levert nu namelijk problemen op omdat er een poort in het lijstje TUSSEN is geschoven, kortom de volgorde van de apparaten klopt niet meer en mijn midiprogramma stuurt informatie naar de verkeerde poorten)

DUS: Waar kun je de volgorde van deze apparaten veranderen?? (wellicht registry maar kan het niet vinden :()

Vraag 2. Hoe kun je, zonder een device in de devicemanager uit te zetten, toch de midipoort uit eerder genoemd rijtje laten verdwijnen?

zie plaatje hieronder. de midipoorten met rood kruisje erachter moeten eigenlijk het liefste compleet uit het lijstje verdwijnen. waar in windows kan ik dit regelen?

Attachments

• midipoorten.jpg
    midipoorten.jpg
    30,8 KB · Bekeken: 122
Heb je al in de BIOS van je PC gekeken?

In mijn BIOS (Award) kan ik zowel mijn onboard geluidskaart als mijn onboard midi poort daar uitschakelen.

Succes!

R.

heb de midipoort al uitgezet in mijn bios, maar hij blijft in windows staan.

het is ook gelukt om de apparaten uit te zetten voor het muziekprogramma, vraag 2 is dus niet meer van toepassing, maar de volgorde blijft verkeerd!

onder control panel > sound and ... kun je onder tabblad audio en dan helemaal onderaan wat vinden. waar windows deze volgorde vastlegt weet ik niet, maar ik wil m dus aanpassen!

Laatst gewijzigd:
heb de midipoort al uitgezet in mijn bios, maar hij blijft in windows staan.

Een midipoort uitzetten in de bios? je bedoelt waarschijnlijk je "onboard sound" :)
Als die uitstaat mag je hem niet meer zien in windows, dus daar is misschien toch iets niet goed gegaan

Als je bij het opstarten even op de pauze/break toets drukt zie je of je computer je onboard soundkaartje opstart ja/nee
Heb je gezien wat je wil zien, druk je weer ff op ctr+pauze/break en je pc start verder op

misschien ben je uit de bios gegaan zonder te saven ofzo

en anders, tsja je zou zeggen dat je met de muziekprogrammaatjes bepaald welke volgorde ze komen. Als dat nou niet kan, dan kan je ze toch gewoon 'disablen' voor je programma?

Origineel geplaatst door Sander02
Een midipoort uitzetten in de bios? je bedoelt waarschijnlijk je "onboard sound" :)

uit in bios. als ik zeg uit dan is dat uit :)

instellingen in bios mbt audio_
ONBOARD BLABLA AUDIO CONTROLLER [Auto]
_
_
ONBOARD MIDI I/O [Disabled]

Audio moet ook lekker aanblijven; midi is [Disabled] > uit > dus.. .

en ja. de midi devices zijn dus niet meer beschikbaar voor mijn muziekprogramma, maar desalniettemin heeft windows de volgorde van de midi apparaten op een dusdanige manier veranderd, dat mijn muziekprogramma de oorspronkelijke volgorde niet echt meer voor elkaar krijgt.

zoals trash in zijn eerste post in dit draadje al aangaf, het komt vaker voor. als je alles doet terwijl je hardware niet verandert, is alles okee.
op het moment dat je hardware toevoegt of verwijdert, krijg je dus problemen zoals ik.
als ik dus weet hoe windows het apparaatbeheer van midi apparaten regelt, kan ik wellicht de volgorde aanpassen, dan moet het wel goedkomen (hoop ik)

anyway bedankt voor het meedenken :okdan:

Laatst gewijzigd:
uitgezet of niet voor het muziekprogramma; het volgende is een feit.

1. onboard audiocontroller aan
* twee gratis midipoorten,
* specifiek die midipoorten uitgezet voor muziekprogramma,
* in muziekprogramma zijn precies de poorten die ik wil hebben te zien (dus het uitzetten is gelukt) maar,
* volgorde apparaten die er nog wel staan is te beschrijven als "door elkaar"

2. onboard audio ge-dis-abled in windows device manager
* staat nu mooi plusje in dev.mgr.
* muziekprogramma geeft (duh) precies de juiste poorten aan
* volgorde is goed!

hiermee lijkt vastgesteld dat ook al zijn de "nieuwe" apparaten niet zichtbaar, deze wel degelijk invloed hebben op de volgorde van de lijst?!

Laatst gewijzigd:
dus. (nee ik heb geen alcohol op)

met onboard audio uit is het zoals het oude. met onboard aan lukt het (nog) niet ondanks het "disablen" van de onboard midi voor het muziekprog.

Heb je al geprobeerd de gehele gameport te disabelen in windows zelf..

Ik snap vraag 2 maar toch...

Bij: System / Hardware? (engels versie)

je ziet dan dit.. ik heb mijnes ff voor deze shot ff gedisabled, zo zou het er dan uit moeten zien:

system.jpg

? naja er staat dus geen midi device in mijn apparaatbeheer. dat is het mooie van onboard geluidsdingen :)

Attachments

• devmgr.jpg
    devmgr.jpg
    33,8 KB · Bekeken: 128
wat ik wel heb (en dit is dus omdat ik die onboard sound aan heb gezet) is dus een software midi synthesizer, dat is de extra poort. en het is precies de extra poort die problemen oplevert omdat ie het hele rijtje midi-uit-poorten in mijn muziekprogramma laat verschuiven, geactiveerd of niet.

Attachments

• midiplayback.jpg
    midiplayback.jpg
    31,2 KB · Bekeken: 121
Dit is een screenshotje van mijn PC.
Misschien heb je er wat aan.

Die MPU401 interface is trouwens de onboard poort (altijd handig voor mijn Nord Micro Modular)

R.

Attachments

• mymidi.gif
    mymidi.gif
    3,5 KB · Bekeken: 122
Origineel geplaatst door funxiun
Dit is een screenshotje van mijn PC.
Misschien heb je er wat aan.

Die MPU401 interface is trouwens de onboard poort (altijd handig voor mijn Nord Micro Modular)

R.

nou wat ik dus wil weten is:
HOE verander ik de volgorde van de midiapparaten zoals windows deze toekent?!

Origineel geplaatst door Roel
nou wat ik dus wil weten is:
HOE verander ik de volgorde van de midiapparaten zoals windows deze toekent?!

Okay, dan wil ik ff weten welke sequencer je gebruikt.

R.

die wavetable gs synth van XP zit mij ook regelmatig in de weg ..
vooral met sounddriver is het kl##ten

dus ben ook wel benieuwd ...
staat daar trouwens niks over bij die bekende XP tweaks for audio ?
(ja sorry ben druk nu ... hehehehe )

ik wil slechts weten hoe je de volgorde van de apparaten in windows aanpast. er zit namelijk geen logische volgorde in naar mijn mening.

Attachments

• midiplayback.jpg
    midiplayback.jpg
    31,2 KB · Bekeken: 121
Back