Analog-lab Xpass filter

fuse

Gepokt en gemazeld
Gemaakt voor de liefhebbers van analoge gear een interessant frans filter ontwerp.
High,low en notch pass filter wat ook nog aan te sturen is met LFO, enveloppe follower of attack (soort primitieve VCA). Ook een RIAA ingang voor draaitafels.
Met op de site voorbeelden van hoe hij klinkt.

Maar een pittig prijskaartje van 490 euri. Maar dan wel stereo.

http://www.analog-lab.com/xpassfilter-eng.htm

Attachments

• xpass.jpg
    xpass.jpg
    16,6 KB · Bekeken: 95
ziet er maf uit! echt echt analoog? wel een beetje prijzig vindt ik, of is dat normaal voor een effecten processor?
hmm, kzal best je link eens van naderbij bekijken en wat bijlezen ;)

cloudy

/edit

wow, de commentaren op die site zelf zijn impressionant... als je daar werkelijk zo veel mee kan! lijkt een must-have!

/edit

Re: Analog-lab Xpass filter

Origineel geplaatst door fuse

Maar een pittig prijskaartje van 490 euri. Maar dan wel stereo.

Helaas niet het geval, hij is pseudo stereo net als de Sherman.

The Xpass Filter has to figure in all the gear list of thus who believe that analog sound is a pledge of musiclity and dynamics. It's a mono filter that accepts mono or stereo sources to restitute a "pseudo-stereo".

Als je die twee vergelijkt komt hij wat features betreft niet eens in de buurt.
Ziet er wel geinig uit voor de rest.

Ronald.

Ik vind het wel relaxed een stereo, al betekent 't dat er gewoon een panner in zit of zo, tis toch mooi meegenomen. Of bedoelen jullie met een stereofilter iets anders dan een panner op je lfo zoals de akai mfc42?

Re: Re: Analog-lab Xpass filter

Re: Re: Analog-lab Xpass filter

Origineel geplaatst door Roonan
Helaas niet het geval, hij is pseudo stereo net als de Sherman.

even nooberig doen, maar wat is pseudo stereo?

Pseudo stereo gaat uit van een mono signaal maar door het signaal te splitsen en apart te bewerken krijg je toch een verschillend signaal links en rechts. Het lijkt dan een beetje stereo.
Dit kan je op verschillende manieren doen, bijv. door de 2 signalen apart te filteren (of EQ) of bijv. door de fase te veranderen van 1 kanaal.
Bij een stereo signaal invoeren gaat iig de originele stereo informatie altijd verloren.

Ronald.

Laatst gewijzigd:
jammer , het is een mono filter

Origineel geplaatst door matt second
jammer , het is een mono filter
lijkt het idd op; er is maar 1 output... ik snap dan ook niet wat er (al dan niet pseudo) stereo aan is...
maargoed, ik vind em er hoe dan ook wel gaaf uitzien, en klinkt ook goed... vraag me af of dit partij is voor sherman?

Origineel geplaatst door jes303
wtf is dat nou weer!? "vervorm het inkomende signaal zo erg dat de RIAA je niet meer kan pakken" ofzoiets??
riaa is een converter die phono signaal omzet in normaal line signaal
je stereo met phono aansluiting heeft zo'n converter.

Origineel geplaatst door MadR
riaa is een converter die phono signaal omzet in normaal line signaal
je stereo met phono aansluiting heeft zo'n converter.

oh dat gaat meestal gepaard met zo'n aarde-draadje wat je aandraait met een schroefje, niet?
echter zou wel leuk zijn, een RIAA oftewel een BUMA/STEMRA filter }:|
dat zodanig een plaat of cd vervormt dat het niet meer herkenbaar is voor die zeikerds!

RCA is gewoon de amerikaanse naam voor een tulp-plug. RIAA heeft inderdaad aan de wieg gestaan van de wijze van encoderen van LP's zodat we een convertor nodig hebben om ze gelijk aan line-level signalen te maken (in vinyl kunnen bv bastonen niet zo hard zijn).

Grtz,
Jeroen

RIAA

RIAA

Origineel geplaatst door jes303
wtf is dat nou weer!? "vervorm het inkomende signaal zo erg dat de RIAA je niet meer kan pakken" ofzoiets??

http://www.riaa.com/
Copyright ©2003 Recording Industry Association of America
Je kan dus inderdaad het signaal zo vervormen dat "de" RIAA je niet meer kan pakken.

Ik vinnem lekker klinken....alleen jammer dat er geen midi op zit, als is 't wel handig dat je de cutoff via CV kan aansturen.

Nee, dit is echt niet te vergelijken met de sherman....ik zou af en toe wel willen dat ik die zo netjes kon laten lowpassen zonder die piep bijgeluiden....maar vaak vind ik die goorheid wel fijn :duivels:

Of je bent gestoord of je hebt veel te veel geld als je dit koopt...

Groetjes Roel

Origineel geplaatst door Roel_en_Sam
Of je bent gestoord of je hebt veel te veel geld als je dit koopt...

Groetjes Roel
Beste Roel. Jij bent een wijs man, en waarschijnlijk heb je helemaal gelijk, maar zou je een beetje van je gedachtenkronkels met ons willen delen? Misschien overtuig je dan mensen.

Groetjes Johnny.

Volgens mij heeft onze Roel nog nooit een analoog filter over z'n nek horen gaan.

Trouwens gister bij VL1 die Adrealinn II gehoord.
Die zou ik veel liever voor die centen (nou ja eerder euro's) kopen en da's ook een retegave analoge filter plus meer.

Back