idee voor synthontwerpers

Pjotr G

funky lid
als in een visioen kwam het tot me, waarom bouwen ze geen synth waarop ze een vierkant vlakje maken, met zo'n ijzeren pennetje met een touwtje eraan, waarmee je in dat vierkantje 1 cycle van een waveform zelf kunt tekenen? In dat vierkantje staat alleen de DC lijn aangegeven. Desnoods met 2 van die draaiknoppen zoals op kinderspeelgoed, van die zand tekenbakjes. Dat lijkt me erg strak...als roland dit leest, ik krijg er 1tje voor t idee he? Lijkt me een erg snelle manier van sound creation

Die zijn er al lang..... Fairlight had dat bijvoorbeeld.

Maar het werkt niet. Je kunt beter een wavetable synth hebben. Verder wil je vaak dat de vorm van een golfvorm veranderd in de tijd. Hoe zou je dat moeten implementeren? Op twee tijdstippen een golfvormtekenen en die dan laten morphen?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Die zijn er al lang..... Fairlight had dat bijvoorbeeld.

Maar het werkt niet. Je kunt beter een wavetable synth hebben. Verder wil je vaak dat de vorm van een golfvorm veranderd in de tijd. Hoe zou je dat moeten implementeren? Op twee tijdstippen een golfvormtekenen en die dan laten morphen?

nou het tekenvlak gebruiken voor de base waveform, en dan ook nog eens het gebruikelijke scala aan LFO's en ADSR's erachter zetten

maar ik hoor t al! mijn enthousiasme wordt al gelijk de kiem in gesmoord!

en soundforge met tekenbordje....ja da's toch een heel andere "feel"

Ja die Fairlights zijn wel vet ja. Met een lichtpen op het beeldscherm tekenen. Is zelfs nu nog vreemd en raar.

Maar met Reaktor is er ook een ensemble waarbij het kan hoor. Je hebt d'r verder niet zoveel aan.

Volgens mij kon dit al met de Roland DT-100 tekentafel in combinatie met een Roland S-330 of andere sampler. Hier is een plaatje:

Attachments

• dt-100.jpg
    dt-100.jpg
    17,3 KB · Bekeken: 137
vet...lijkt me wel stoer om zo wat lekker vage waveforms te bouwen

Heeft de waldorf wave niet toevallig ook zo een soort functie?? JE kan ze dan niet tekenen maar volgens mij kan je met die schuiven onder het display een waveform zamen stellen. En dat is tenminste een betaalbare synth... euuhh .... ja 8)

Envelopes..

Envelopes..

Het lijkt me veel interessanter om je envelopes zelf te kunnen tekenen.. Golfvormen zijn vaak veel te complex om met een pennetje op een schermpje te tekenen (en diegene die dan makkelijk te tekenen zijn zitten overal al in.. :p )

Woow..

Woow..

Vaag ding zeg..

Attachments

• acxel.jpg
    acxel.jpg
    22,2 KB · Bekeken: 143
Het is natuurlijk leuk om golfvormen te tekenen, maar wat heb je er precies aan. Ik moet eventjes denken aan deze thread https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=1993 over die oscilloscoop en die golfvormen. Over digitale synths die de vervorming van analoge synths na moeten bouwen enzovoort. Zou iemand dit tekenen als je een SAW nodig hebt?
sh1000saw.jpg

Ik denk het niet, dus of het echt zinvol is...

nee maar dat zou je dus wel KUNNEN tekenen, terwijl ik betwijfel of zo'n waveform in wavetable bakjes zit

Het tekenen van waveforms op die manier lijkt me niet echt interessant. Hoe een waveform eruit ziet en hoe ie klinkt zijn dingen die zonder een heleboel wiskunde niet echt veel met elkaar te maken hebben. Je kan dan beter iets implementeren waar je het spectrum van een oscilator kan tekenen maar dat kan met de meeste aditieve synths al.

Ik wil die gameboy cartridge ook...

Back