welke softsynth?

Boba Fatt

Nieuwkomer
Ik ben onlangs begonnen met softsynths, uiterst vet allemaal. Niettemin loop ik nog wel tegen een probleempje aan;
Ik werk veel met samples van oude platen, die sample ik met mijn mpc. Omdat ik zo rond de 95bpm werk, moeten veel samples gepitched worden. Mijn mpc sampled mono, en daarmee wil ik vaker de basslijn in een sample verliezen (als ie er uberhaupt al in zit). Maar goed, ik wil die dikke digitale baslijnen graag zelf toevoegen met behulp van cubase, en daar zit em een beetje het probleem. De softsynths die ik heb kunnen niet allemaal tunen (dus de toonhoogte gelijk krijgen) en weet ik niet echt naar welke instellingen ik moet als ik zo'n dikke timberland/ neptunes/ Jaydee bass (voor de hiphopkenners onder ons). Misschien hebben jullie een tip voor me welke softsynth aan die eisen voldoet en uiteraard hoe ik die kan bemachtigen...

Bij voorbaat onwijs veel dank!

ahum? tunen? je speelt toch gewoon de juiste noten in de juiste toonsoort zodat het niet vals klinkt bij je samples? of mis ik hier iets?

misschien bedoelt boba microtuning?
dat de toon een halve toon naast de softsynthstemming zit enzo, of een kwart, of wat dan ook.

er zijn wel VSTi's die de tuning kunnen aanpassen (uit mijn hoofd... FM7, Absynth, Pro53, vast nog wel meer) maar kan je dan niet beter je samples op de geëikte tuning aanpassen vraag ik me dan af. beetje pitchshiften, in die hoeveelheid merkt toch niemand er wat van.

ik zou niet speciaal een softsynth aanschaffen omdat ie getuned kan worden eerlijk gezegd.

en uiteraard hoe ik die kan bemachtigen...

KOPEN!

je moet hem ook in recycle knippen en dan naar de mpc sturen
ik weet niet of je kan schrijven van pc naar mpc
dat moet je effe uitzoeken .. ik dacht dat de mpceditor dat wel kon
maar dat weet ik niet zeker ( mpc 3000 kan tegenwoordig ook !!)

kijk maar effe op midicase.com

en olaf kom .. je snapt toch wel dat als je een loopje bijv. langzamer afspeeld
dat ie dan niet altijd in tune met 440 hz zit.

je kan trouwens wel berekenen hoeveel langzamer die loop moet om in tune te blijven
dat moet je zelf anders maar effe uitzoeken

succes !

ja, als je een sample vertraagd, dan wordt hij logischerwijs lager van toon. Maar goed, ik heb een oude mpc 60, dus die kan niet zoveel in combinatie met andere programma's/ software denk ik.

En als ik een softsynth koop, wat kost dat dan?

Origineel geplaatst door Boba Fatt
En als ik een softsynth koop, wat kost dat dan?

:confused:

hoe veel kost een synthesizer?

:stupid

dont blame the blond guy!

Shhhh... dat wordt een dure grap. Ik heb er een gekregen bij mijn geluidskaart, en de nadere die ik ken zijn lang niet zo uitgebreid als reguliere synths. Maar goed, iemand nog tips please? (dan kan ik net zo goed gelijk die juno halen, daar zit gewoon fijntunen als functie op!?)

Halion ? virtuele sampler. daar kan je een sample inladen en flink er aan fine tunen.

of begrijp ik je fout met wat je precies wil

Re: welke softsynth?

en daar zit em een beetje het probleem. De softsynths die ik heb kunnen niet allemaal tunen (dus de toonhoogte gelijk krijgen)
Bij voorbaat onwijs veel dank!

Vertel eerst eens over welke softsynths je het hebt.De meeste die ik ken hebben wel een finetune

Dat probleem ken ik wel ja,, met dat tunen,,,,

Ik zou als je niet met plezier softsynths gebruikt, zou ik lekker een synth kopen.

Enkele goedkope maar goede zeer bruikbare synths:

Roland Juno106
Oberheim Matrix1000
Yamaha DX series
Waldorf Micro-Q

:doei:

Ja maar, ja maar, ja maar....
Vooropgesteld: ik ben zelf niet zo van de 'vette' hip hop etc.

Maar 't lijkt me dat je niet de pitch (tune A=440, die dus) van je synth gaat aanpassen aan je sample...
... maar de pitch van je sample wil pitch-shiften tot een bepaalde toon?
Anders blijf je bezig: iedere sample is weer anders, dus ieder nummer opnieuw de tune van je synth bijstellen?

Je hebt toch een goeie PC met geluidskaart? Gewoon daarop je sample bijwerken & dan weer retour! (toch?)
(of is dat niet 'hip hop'? ;) )

Re: welke softsynth?

en uiteraard hoe ik die kan bemachtigen...
hehehe, die vond ik ook al verdacht klinken, cyan_circle :)

Focus eerder hoe je best pitchshift/timestretcht Boba, ipv 'welke softsynth' :eureka:

Origineel geplaatst door bobaphat
Klinkt wel zwaar minder hoor, timeshiften enzo,,, zelfs in Logic .

eh..het ging hier toch om pitch-shiften?????

anyway, ik ben het met bovenstaande posters eens..fine-tune gewoon je samples totdat ze wel goed in de toonsoort zitten..

...en het hoeft toch niet zo extreem?

Gewoon pitch-shiften naar de dichtst-bijzijnde hele toon! Hoever kan dat nou wezen?
En dan is dat de basistoon voor die song of beats of whatever :) (lees: alle andere instrumenten... :z)

Novation V-Station is goed voor bassgeluiden,iig voor mij dan. Kost volgens mij rond de 250 euro`s, ze hebben ook de bassstaton als software bij deze zegt de naam genoeg neem ik aan. Waar je die kan kopen enhoe duur weet ik niet.

Back