Vroeger... en nu jij!

Vroeger... en nu jij!

• was geluidstechniek nog een vak

Stemmen: 2 5,1%
  • waren en geen led bars dus moest je wel luisteren

Stemmen: 3 7,7%
  • was muziek eenvoudig

• kon je met 4 tracks "space oddity" maken

• moest je wel een goed idee hebben want de techniek was k*t

• was mono inderdaad voldoende

Stemmen: 1 2,6%
  • deed de tape veel werk van plugins

• was de radio heilig

Stemmen: 1 2,6%
  • had ik meer haar

Stemmen: 14 35,9%
  • was alweer een tijd geleden

Stemmen: 8 20,5%

• Totaal aantal stemmers
    39
  • Enquete gesloten .
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Nu praten jullie wel over vroeger, maar wie van jullie heeft ooit:

*een ketellapper gezien?
*een schillenboer horen schreeuwen?
*een scharensliep aan het werk gezien?
*schoolmelk uit kleine glazen flesjes gedronken?
*dat wagelijk zoet werd als het was bevroren?
*ijsbloemen op de ruiten gezien?
*een olieman meegemaakt?
*de ombouw van 110 naar 220 Volt meegemaakt?
*een kolenboer het huis horen binnenstampen?
*'s-avonds laat de kolenkit moeten vullen en de as-la moeten legen?
*de aardappelen op een petromleum stel moeten warm houden?
*een ijzeren warmwaterkruik in z'n bed gehad?
*naar de 'bonte zaterdagavond trein' geluisterd?
*geweten dat Dorus optrad met Cor Steyn met zijn 'magic-organ'?
*Jean Delieu Paulus de Boskabouter voor de radio horen doen?
*geweten in welk programma de top tien werd gepreseteerd op de zaterdagmiddag? (Niet de top 40!)
*en door wie werd het gepresenteerd?
*de oude sirene van de politie en brandweer gehoord, voor die tweetonige dingen?
*stroopsoldaatjes gekocht?
*ulevellen geproefd?
*bij de kruidenier een puntzakje suiker gekocht, dat uit open bakken werd geschept?
*bij dezelfde kruidenier meel gekocht, waar de verkoper de torren uithaalde op de weegschaal?
*Ajax-Feyenoord via de radio gevolgd?
*beleefd moeten zijn naar ouderen :)

Nou?
Broekies!

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Nu praten jullie wel over vroeger, maar wie van jullie heeft ooit:

*ijsbloemen op de ruiten gezien?
*een kolenboer het huis horen binnenstampen?
*de aardappelen op een petromleum stel moeten warm houden?
*een ijzeren warmwaterkruik in z'n bed gehad?
*geweten dat Dorus optrad met Cor Steyn met zijn 'magic-organ'?
*stroopsoldaatjes gekocht?
*Ajax-Feyenoord via de radio gevolgd?
*beleefd moeten zijn naar ouderen :)

Nou?
Broekies!

Wout

Ja, Ik !!

....en toch nog 'n broekie.... :D

Origineel geplaatst door gemmetje
Ja, Ik !!

....en toch nog 'n broekie.... :D

* wij hadden een kolenhok en ik moest de 'kit' vullen
* tot 1997 sliep ik met het raam open, ijsbloemen (nee geeen schimmel!) op je dekbed
* we hadden in de tuin nog een olietank
* Dorus kon ECHT niet zingen
* verder eh, MIJN vader is uit 1918! O zo.

Soms is het heerlijk om met een kleuterklas in de kring te zitten en zo'n hummeltje van vier-en-een-half zegt dan: "Vroeger, toen ik nog klein was..." Alles is relatief :)

Wout

Origineel geplaatst door wesko
ijsbloemen (nee geeen schimmel!) op je dekbed

Gelukkig niet je vleugel, want dat ademt een beetje lastig. Droom je gelijk van Jan-Peter Balkenende... :)

Wout

Origineel geplaatst door matt second
vroeger had niemand het over "vroeger.. "

Tuurlijk wel.

"The earth is degenerating these days. Bribery and corruption
abound. Children no longer mind their parents, every man
wants to write a book, and it is evident that the end of the
world is fast approaching." - Assyrian Tablet, c.2800BC

Selecteer de tekst helemaal met je muis en kijk van welke datum 't is :).

Vroeger

- dacht ik dat ik met m'n elektronisch 2-klavieren RIHA orgel, de Solina String Ensemble, de Juno-60 en de Boss DR-110 the man was
- was ik dat ook toen ik een stel vrouwelijke klasgenootjes had uitgenodigd om 't even te showen (ze wilden namelijk de Juno lenen voor een optreden op school)

- had ik met die Juno en de Boss "Magnetic Fields (part II)" uitgevoerd op dat optreden op school en ik kreeg 'n 9 van de muziekleraar :D
- had ik de Boss DR-110 nog niet opgeblazen (tja, de Solina gaf een elektronische trap, een blauwe vonk en een hoorbare POEF later en ik was een drumbak kwijt)
- was ik nog veelbelovend (nu kijk ik terug en zie ik wat ik aan kansen heb laten liggen)
- kocht ik de Juno voor 500 piek. Ik kreeg 'm daarna bijna niet aan de straatstenen kwijt voor 400 (stom, stom, stom, stom).
- kwam er op MTV nog "The Chillout Zone" die ik altijd zonder geluid keek - jammer, had ik eigenlijk moeten doen, maar de computeranimaties schopten wreed kont
- was de C64 nog de enige serieuze PC in ons huishouden (we kregen er pas in 1996 een echte, en probeer jij maar eens tekstverwerken te doen op een SNES)
- was 2D nog genoeg
- was 640k nog genoeg
- was 64k zelfs al genoeg ;)
- waren 16 kleuren 'veel'
- dacht je dat je 1GB -nooit- van z'n leven vol kreeg
- was Michael Jackson nog onverbouwd
- was de hele klas op groep 8 fan van Guns 'n Roses (en daar sta je dan "Jarre? Wa's dat voor een watjesmuziek! Daar zit toch helemaal geen gitaar in!)
- sloop je stiekem naar de zolder om je vader's Playboys te lezen/bekijken, en dat was dan al heel wat - terwijl een 7-jarige tegenwoordig alleen maar naar RTL5 of SBS6 hoeft te kijken na 10.00 - of gewoon even een rondje Kazaa doet
- keek je met open mond naar sommige computeranimaties op TV (clip van Money For Nothing, of de leaderanimaties van de AVRO)
- had Toppop een synthspecial die je op video opnam
- ging rap nog over sociale misstanden en het leven in de ghetto in plaats van over bitches en hos en vooral veel geld
- leek alles veel groter (ik ben eens teruggegaan naar de basisschool waar ik op heb gezeten en ik liep - voordat ik het wist was ik over het plein, bij de ingang. Dat kostte me toen ik jonger was veel meer tijd
- verveelde ik me nog soms. Echt vervelen; niks weten te doen en de tijd die dan maar voorbij kruipt. Heerlijk. Nu spring ik achter de computer en gaat de tijd veel te snel
- las ik nog de Kijk (gebundelde jaargangen) en stond er een of ander vergezocht artikel in over een virtuele wereld. Haha, vast wel :)
- had ik m'n kamer nog op zolder
- was onze tuin nog een heerlijk grasveld in plaats van een volgeplaveid geval. Dat laatste is stukken praktischer maar niet veel leuker.
- schrok ik me wezenloos toen ik zag dat een paar klasgenoten op 3 havo rookten. Dat doe je toch niet! Da's iets voor volwassenen!
- was een rijksdaalder zo'n heerlijk mooie grote munt waarvan je een toren kon sparen. Die 5-gulden dingen waren ook wel praktisch, maar niet zo mooi als zo'n lap van een zilveren schijf. Stukken charmanter dan 2 euro, dat ook.
- was MASK nog cool - nu kijk je terug en zie je hoe slechte animatie en Taiwanees plastic menige Sinterklaas armer heeft gemaakt
- draaide je nog met een stokje de tapes rond als je vooruit wilde spoelen en je battery level laag was (walkman - ik heb volgens mij speciaal daarvoor iets in elkaar geknutseld van technische lego)

Ach ja...

Okee, dan, oudjes :)

Wie van jullie kan er nog klepperen?
Niet met de brievenbus, maar met houten plankjes?

Wout

Origineel geplaatst door trash
Castagnettes?

Nope, da's Spaans en dat zijn houten 'schelpjes'.
Twee rechte houten plankjes, tussen de vingers geklemd en eventueel met twee handen, dus vier plankjes. We konden het zelfs met drie plankjes in één hand!
Vraag Uw moeder er naar!

Wout

Zie hier een groep klepperende meisjes, samen met de toenmalige Koningin Juliana en Danny Kaye, filmster, die zich afvraagt hoe die rare Hollanders nou weer zo'n maf idee kunnen krijgen om met dat soort dingen muziek te willen maken? Maar het gebeurde in mijn jongste jaren wel degelijk...

Wout

Attachments

• klepperendemeisjes.jpg
    klepperendemeisjes.jpg
    37,9 KB · Bekeken: 79
Origineel geplaatst door Yoozer
- draaide je nog met een stokje de tapes rond als je vooruit wilde spoelen en je battery level laag was (walkman - ik heb volgens mij speciaal daarvoor iets in elkaar geknutseld van technische lego)
dat komt me heeeeel bekend voor idd :D 8)

erm...
het heden is de toekomst van het verleden
het heden is het verleden van de toekomst

duz...
het heden bestaat eigenlijk niet...

tijd is 'uitgevonden' om niet alles op het zelfde moment te laten geschieden...

en idd... in het verleden lulde ik nog niet over dit soort dingen... in de toekomst des te meer... :mega:

tot zover... aldus 6

Andere analogie die ook werkt : wij staan achterstevoren op een soort lopende band. We kunnen 'm niet stoppen en niet versnellen. Wat we wel kunnen is voor ons uit kijken - en dan zien we het verleden. Alles wat er achter ons aankomt is de toekomst.

De vraag wat het heden dan is is hetzelfde als de vraag "wanneer sta ik stil?".

Origineel geplaatst door Yoozer
Andere analogie die ook werkt : wij staan achterstevoren op een soort lopende band. We kunnen 'm niet stoppen en niet versnellen. Wat we wel kunnen is voor ons uit kijken - en dan zien we het verleden. Alles wat er achter ons aankomt is de toekomst.
moet dat eigenlijk niet zijn "voor ons aankomt"?
relatief ten opzichte van de lopende band staan we stil idd...

De vraag wat het heden dan is is hetzelfde als de vraag "wanneer sta ik stil?".
het heden is de scheidslijn tussen verleden en toekomst en staat dus opzich altijd stil...
simpel rekensommetje: als het verleden -1 en de toekomst 1 is dan... pcies...

Quantum collaps - alle parallelle universa verzamelen!!

Quantum collaps - alle parallelle universa verzamelen!!

Vroeger was wat wij nu heden noemen de toekomst. De toekomst had
heel veel potentiëel -iedereen vulde die heimelijk voor zich(M/V)zelf in.
Nu die op een van de mogelijke wijzen realiteit is geworden is het leuke
er van af (het potentiëel is er niet meer, het is nu zoals het is).
Men vergelijkt dus een punt in de tijd waarop men dingen nog niet zeker
wist & kon speculeren, met een punt in de tijd waarvan men alles weet en
bovendien de eerdere speculaties kan evalueren (verlies van onschuld, poëtisch
gezegd).
Tel hier bij op dat men in het vroeger verleden gevormd is m.a.w. in die tijd zijn de maatstaven
voor wat "normaal" is in de mens vastgelegd en men is geneigd alles langs deze "meetlatten"
te leggen. Dus langs een geheime psychische omweg loopt een beschouwing van het heden
altijd over het verleden. En dan spreek ik nog niet eens over het reminiscentie-effekt waar onze
oudere medeforisten vast mee te kampen hebben!!!

Vroeger is een mentaal bezit waaraan niets meer veranderd kan worden, anders dan wat
men vergeet of verdringt (beide zijn geen bewust stuurbare processen).
Het heden is een mentale stroom waar alles aan veranderd kan worden door concentratie, bewustzijn
("bewust zijn"); elk nu kan onmiddelijk veranderd worden. Sterker elk nu veranderd voortdurend
richtingloos, door het heen en weer schieten van de gedachten & de zintuigen.
Een ongestuurd dynamisch proces dat door de centrale "ik"-gewaarwording bijeengebracht lijkt te worden.
Een bombardement aan indrukken, gedachten, wisselende gevoelens waarbij de gemiddelde
videotie-clip een saaie regenachtige kooploze zondag lijkt.
Vandaar dat wij liever in het "veilige" want normerende verleden verblijven (veilig statisch bezit, als het ons lijkt)
of in de speculatieve onbepaalde en dus potentiëel aan onze huidige impulsen gevolg gevende toekomst.
Maar liever niet in het "nu", waarvan wij ons geen meester/es kunnen voelen.
"Vroeger is beter" is hechten aan mentaal bezit; "Eens wordt alles beter" is hechten aan de huidige verlangens
en deze als vervuld projecteren in het verschiet.
"Er het beste van maken", "Roeien met de riemen, die je hebt" etc. is dynamisch in het "nu" staan en vereist
een grote mate van bewustzijn, concentratie & meegevoel met al wat om je heen is.
Op de lange duur brengt dit paradoxaal genoeg meer stilte, rust en gerichtheid in het heden.

N.B. Het bovenstaande is geen preek of ander moraliserend betoog ten opzichte van andere antwoorders op deze
draad. Het is slechts een gedachte, die ik koesterde op grond van enige ervaringen.
Het is ook geen redenering, die de ene manier boven de andere manier plaatst. Het is een analyse, die de dingen
naast elkaar plaatst.

Nou, èn ?!?
(......)
Nou, niks !?!

ISPdeRuiter

Racy, denk dat je de plank volledig mis slaat.

Eerder dat 'men' in een schijnwerkelijk 'nu' leeft ipv een geromantiseerd verleden. Waarbij dat verleden, wat vroeger ook deel uit maakte van de schijnwerkelijkheid, mee helpt de schijnwerkelijkheid in stand te houden.

Dus jouw beeld van vroeger klopt nooit 100%. En aangezien de journalistiek ook niet 100% objectief is klopt hun vroeger ook niet 100%.

Maw.
Vroeger is niet meer.

Vroeger wat mijn opa nog niet bestolen van zijn fiets.
Vroeger hadden we nog geen drempels, toen zaten er nog gewoon gaten in de weg.
Vroeger........ toen de knaken nog van hout waren.
Vroeger, toen je voor 25 gulden nog dronken was.
Vroeger sliepen we in grotten en jaagden we met knotsen.
Vroeger had je ook nog geen emancipatie.
Vroeger is lang geleden.
Vroeger is niet later.
Vroeger was alles beter op de TV, Home-cinema set, telefoon, computer, auto's etc etc etc na dan.
Vroeger werden er synths gemaakt die we nu willen hebben.
Vroeger is iets waar oude mensen over praten

VROEGER IS IETS WAT IK KEN UIT GESCHIEDENISBOEKJES EN VAN HOREN ZEGGEN!!!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back