Hoe goed is de eq in Cubase SX?

musica

Trance is my middle name
Hoi,

Ik kan hier eigenlijk geen thread over vinden, maar ik ben benieuwd naar jullie mening. Hoe goed is de eq in Cubase SX? Ik hoor van een aantal mensen dat zij de mengtafel de deur uit hebben gedaan en alles afmixen in de computer.Is de eq van een mengtafel (bijv. 01V, 02R of DM24) veel beter dan die in Cubase of juist niet? Of zijn er goede (betere) plugins voor?

de ingebouwde eq in cubase en nuendo is echt volkomen onbruikbaar naar mijn idee hij klinkt veel te "digitaal". die eq's in de o1v en de o2r klinken ook digitaal maar maar zijn wel zeer bruikbaar en vooral erg muzikaal. Als je van plan bent om te gaan mixen in cubase is het zeer aan te raden om een goede eq plug-in te kopen. Ik zelf gebruik vaak de ren eq van waves, de voxengo curve eq en sinds kort ben ik echt helemaal weg van de MasterQ van psp (echt een aanrader). als je niet van plan bent om geld uit te geven aan een software eq dan kan ik je van harte de Paris eq vst plugin aan raden. tis een port van de originele eq van het oude maar erg goede Ensoniq/Emu Paris DAW systeem. die plug in kan je hier downloaden (Aanrader!)

PARIS EQ DOWNLOAD!

huh? ik vind de eq van SX juist erg fijn en zeer bruikbaar..

zo zie je maar weer, smaken verschillen

Ik vind de eq's van sx en nuendo dus echt wel beter klniken dan die van de 02r en o1v.
Vooral de yamaha's hebben veel gain nodig om te laten horen dat er uberhaupt wat gebeurt. En het viel me juist met sx en nueno op dat ze voor het eerst welk hoorbaar wat doen als je lagere gains gebruikt.
Maarr.......... er is nog een lange weg te gaan voordat ze in de buurt komen van een goed analoog filter.

Ze doen wat ze moeten doen. Ze klinken misschien wel heel neutral, maar dat vind ik nogal logisch. Het is dan ook de standaard EQ van Nuendo (all round) en niet de één of andere vintage imitatie.

Wie weet komen ze straks wel met een optie om per EQ types te kiezen. Default stijl of analog modelled of zelfs met fase correctie. Dat zou wel fijn zijn.

Digitale EQ's vinnik wel fijn, werken lekker precies en zijn neutraal. En per generatie zit er wel wat verschil in maar niet schrikbarend veel.

Back