Triton LE of Triton??

A

Almeros

Guest
Okay het gaat er dan eindelijk van komen... eindelijk een degelijke synth die ik kan gaan gebruiken! 8D Maar we zitten hier heel erg te twijvelen voor welke we nou precies moeten gaan!
Ik heb de specificaties op de Korg-site gelezen.

Ik zie als belangrijkste verschillen:
-1 insert FX vs. 5 insert FX (wat wordt hier precies mee bedoeld? Het aantal FX tegelijk over 1 midi kanaal?)
-512 vs 640 sounds (zitten hier nog extra goede dancesounds bij die extra 128 )
-0 vs 64 drumprograms?? (Wat kenk daarmeuj... met die programs?)
-2 vs 6 outputs
-klein schermpje vs groot touchscherm

Verdere vragen:
-Hoeveel EXB boards kan je in beide synths stoppen?
-Wat is het verschil in prijs (ongeveer)? De Triton LE zag ik ergens voor Euro 1525 staan.
-Zitten er goede bassdrumsounds in de Triton?
-Heeft iemand toevallig 1 van deze twee synths te koop of anders een goed adres voor 2ehands danwel nieuw?

De sampler doet me er niet echt toe en sequencen doen we via de computer. Het gaat ons vooral om de warme en volle sounds.

Al vast heel erg bedankt voor alle mogelijke tips en/of opmerkingen!! Hoe snelelr jullie ons duidelijk kunnen maken wat de beste keus is, hoe sneller ik mijn handjes aan 1 van de monsters kan laten zitten ;)

Heb je ook wel eens over de Yamaha serie nagedacht?

De EX5(r) serie is een tikkie ouder maar qua geluid vind ik zel veel beter klinken. En tweedehands zijn ze redelijk goedkoop (met uitbreidingen minder) en voor jullie zeker interessant.
En voordeel bij de Motif is dat je d'r zat aan kan uitbouwen en je ook live heel goed mee weg kunt komen. Qua geluid is het heel goed maar FDSP van de EX serie mis je toch wel of je moet voor VA synth gaan.

Ik heb de yamaha geluisterd maar ben zelf niet zo weg van de sounds eerlijk gezegd. De Korg geeft veel meer warmte en heeft hele warme basses. Op een of andere manier vond ik dat bij de Yamaha E5 wat tegen vallen...

Maar das al weer een jaar geleden. Ik ga hem toch nog maar weer even luisteren!

Heb je zelf de E5 staan Fuse? dacht het wel of niet? Jij daar wel heel tevreden over dus?? Waarom heb jij gekozen voor de E5 dan en niet voor een Korg Triton?

Hey,

om simpel antwoord te geven op je vraag,
De triton heeft 4 effecten per geluid of combinatie meer dan de le.
Triton heeft 128 patches meer dan de le maar gaat denk ik niet echt ten koste van coole sounds, als het om dance sounds gaat moet je ze toch zelf maken.
de pads en sweep presets zijn wel te gek om eerst mee te kloten.
Die drumprograms weet ik niet maar die heeft de triton zo te zien veel meer dan de le.
Triton heeft 6 outputs dus als je op de triton een nummer hebt gemaakt kun je bepaalde tracks (6) zoals drums appart op je tafel regelen, maar ook aparte geluiden als je gebruik maakt van de combination settings(geluid bestaande uit 8 verschillende programs).
En het touchscreen is verslavend!!:)en retesnel, En je kan er vette geluiden uit toveren
Ik speel elke dag op dat ding en vind hem te gek.

Re: Triton LE of Triton??

Origineel geplaatst door Almeros
De sampler doet me er niet echt toe en sequencen doen we via de computer. Het gaat ons vooral om de warme en volle sounds.

De Tritons zijn workstations en aangezien je o.a. sequencen met de computer wil doen is het misschien toch beter om uit te kijken naar een synth pur sang. Waarom betalen voor extra's als je die niet gaat gebruiken?

Nog niet zo lang geleden overwoog ik ook om een (tweedehands) Triton of Triton Le te kopen. Maar omdat ik ook o.a. het sequencen met de computer doe heb ik mezelf dan maar een Korg Z1 kado gedaan.

Prachtig apparaat en geen features die ik toch niet gebruikt, puur synth en vooral lekker veel knopjjjjeeeeeeees 8).

Ik denk echt dat een 'pure' synth, dus geen workstation, je wellicht beter zal dienen. Welk beestje dat dan wel moet zijn, da's moeilijk om te beantwoorden. Je vindt op het forum vast wel voldoende info om zelf een lijstje op te stellen van synths die je eens moet uitproberen (en vooral horen).

Het lijkt wel of ik anti-Korg (of anti-Triton) ben =)

Toch niet hoor, zelf bezit o.a. een Z1 en kleine broer Prophecy en een i5S. Ze maken zeker goeie marchandise.

En mocht ik nog genoeg cash hebben, dan repte ik me onmiddellijk naar de winkel voor zo'n Triton Studio.

Als ik dan toch zou moeten kiezen tussen de 'gewone' Triton en de Le, dan zou het de Le worden.

Vooral vanwege het budgetvriendelijkere prijskaartje en ook al omdat vooral de features, die je zou missen op een Le, wellicht kan opvangen met de pc.

Of, als je al voldoende witte en zwarte toetsen hebt, waarom dan niet een Triton in rackvorm:confused: ,

Heb je zelf de EX5 staan Fuse? dacht het wel of niet? Jij daar wel heel tevreden over dus?? Waarom heb jij gekozen voor de EX5 dan en niet voor een Korg Triton?

Puur en alleen om de klank. Die is behoorlijk veelzijdig en je kunt er alle kanten mee op qua programmering (AWM2,AN,VL,FDSP). Maar vooral dat de geluiden heel helder en dynamisch kunnen zijn. Ook de filters en effecten vind ik erg goed. Misschien iets minder makkelijk te programmeren maar veel makkelijker dan een FM synth. Maar ik mis wel AN stemmen dat wel. (En de EX is dus geen workstation, daar mist het wat features voor)
Hetzelfde geluid heeft wel de Motif maar wil je de uniek feel hebben die FDSP geluid je geeft blijf je dat missen. Maar heel veel onboard geheugen maakt veel goed. Een hele goede aanrader voor cover bands die veel goede patches nodig heeft.

De Triton lijkt wel gemaakt te zijn voor ambient pads en als het een keer een goede piano of lead moet zijn dan mis ik duidelijk de ballen aan zo'n geluid. (Pas nog een keer weer gespeeld op de Messe en vond het nog steeds zo zo geluid. Ja, ik ben verwend.) De MOSS synthese is wel OK, maar in vergelijk met AN is het hem toch weer net niet. (AN is ook niet heilig hoor, zou graag een AN2 willen zien met meer osc)
Dan vind ik zelfs een XV5080 nog stukken beter klinken wat ook een hele goede all round synth is die geweldig klinkt. (Of toch maar de XV5050?)

Hèhè... het blijkt wel weer dat er net zoveel meningen zijn als mensen. Erg goed. Dan moet ik toch even wat rustiger meer synths uit gaan proberen denk ik. Nix zo dom als overhaast geld uitgeven.

Ik was eigenlijk wel overdonderd door de sounds uit de Korg. Maar ik ben dan ook echt niet verwend. Ken alleen Reason eigenlijk en m'n Yamaha CS1-x (ruisbak van hier tot tokio).

De Korg Z1 heeft alleen MOSS sound toch? We zijn opzich wel opzoek naar een bak met geluiden die heel algemeen is (we willen een studiootje op gaan bouwen) maar vooral ook goede dancesounds kan produceren. Dus de Z1 is dan net wat te eenzeidig ben ik bang. Korg Prophecy is wel weer extreem goed voor de leadsounds daarentegen geloof ik?

Die touchscreen klinkt dan trouwens wel goed. Snel nieuwe sounds maken klinkt erg goed...maar misschien kan dat ook wel via SoundDiver op de LE? Weet iemand nog de prijsverschillen tussen LE en gewone Triton? Kon het nog niet vinden tot nu toe.

MENSEN, shoot me with your opinions! Ik wil graag de juiste keuze maken :)

Als ik uitga van jou/jullie laaste track .... denk ik dat een supernova het beste bij jullie past.

En inderdaad 'virus bezitters;)' hij klinkt niet zo analoog als de virus. Maar is voor trance wel een zeer perfecte bak.

Maar inderdaad de virus is ook een optie. Beiden zeer zeker het beluisteren waard.

Maar het blijft je eiegen smaak natuurlijk !!

Origineel geplaatst door glennplumber
Als ik uitga van jou/jullie laaste track .... denk ik dat een supernova het beste bij jullie past.

En inderdaad 'virus bezitters;)' hij klinkt niet zo analoog als de virus. Maar is voor trance wel een zeer perfecte bak.

Nou die laatste track is meer een remix door mijzelf. Voor de rest willen we (Ron en ik) juist aan commercielere producties gaan werken. Ron wil flink in apparatuur investeren DUS 8D maar ik ben eigenlijk de technische man verder dus hij vertrouwd erop dat ik de juiste synths zal vinden!

Ik heb die Access ook even beluisterd en die klinkt inderdaad ERRUG vet voor trance. Maar eerst zoeken we dus een algemenere SUPER bak. Ik wil toch ook de JV 5080 nog eens uitchecken. Jammer dat de lokale dealer hier lang niet al die synths heeft staan. =(

Ik heb zelf een paar weken terug een Triton Le gekocht, als uitbreiding naast mijn Roland JV-1010. Bevalt me erg goed, en dan heb ik nu nog lang niet alle mogelijkheden gebruikt die hij heeft, dus zal nog wel meer gaan bevallen :)

Ik heb niet echt het idee dat ik een touchscreen mis, je kunt nog steeds een hoop dingen heel erg snel doen, hij is tenslotte gebaseerd op de classic Triton. Het enige wat ik nu een beetje mis en misschien wel meer zal gaan missen zijn de extra EFX inserts. Als je in een combi of sequence programs wilt gebruiken met verschillende EFX inserts, dan kan dat dus niet, je kunt er maar 1 tegelijk gebruiken (naast de 2 master EFX). Dus dat kan in sommige gevallen een wat kale sound opleveren. Maar nou doe ik heel erg veel via de PC, dus ik kan makkelijk een bepaalde sound even HD-recorden om hem wel vet te krijgen.
Wat betreft de sound bevalt hij me prima, een mooie aanvulling (en ook tegenhanger) van m'n JV-1010.

Ik kan m'n Triton Le ook niet uitbreiden met expansionboards (wel een sampleboard, maar heb ik niet nodig met m'n pc), maar dat mis ik niet, aangezien ik ook een JV-1010 heb.

Fuse ... kortzichting antwoord. De preset factory sounds van de Triton zijn alleen bruikbaar voor RnB en hiphop muziek vind ik.
Heb je weleens op http://www.tritonhaven.com gekeken? En daar vooral de nieuwe progs en combi's gedownload? Vooral de Legacy 1&2, en Rose I - V bevatten ZEER goede uitbreidingen. Standaard Piano's van Triton zuigen inderdaad behoorlijk ... tada! zijn ook losse progs voor gemaakt! Allemaal te vinden op tritonhaven!

De Triton LE is trouwens niet uitbreidbaar met PCM boards, dan wel MOSS board. Ik heb thuis nog een excel sheetje liggen met de verschillen tussen Triton, Triton Rack, Triton LE en Karma. Zal binnenkort wel even uppen naar m'n homepage en de link geven (beantwoord veel van de vragen).

Ik heb zelf een Korg Triton 61 keys + PCM02 + PCM04 + SCSI + 64Sample RAM + MOSSboard gehad.
MOSSboard is zelfs voor een preset ventje als ik erg gaaf. Vooral die extra prog in een combi gaf gave effecten. Daarnaast heb je nooit meer een virtual analog synth nodig ... MOSS does it all. Zijn zelfs emulaties van Prophecies op in te laden.
De PCM serie van Triton vind ik dubbel nix, gebruik liever samples op de PC.
Toch heb ik mijn Triton een maand geleden van de hand gedaan omdat ik voor sampling de PC gebruikte, de PCM boards niet gebruikte, het touchscreen overkill was omdat ik de Triton alleen in studio gebruikte en alles aanstuurde via PC. En was van mening dat ik alles wat ik met een Triton zou kunnen doen ook kon doen met software synthesizers, tegen een lagere prijs.

MAAR ik mis toch mijn Triton soundjes en koop nu een Karma er voor terug. :) De Karma functionaliteit zal mij zeker leuke phrases gaan opleveren! De arpeggiator van Triton gebruikte ik toch niet eigenlijk.

Maar al je vragen over de Triton's kan je stellen en vinden op http://www.tritonhaven.com en hun forum.

Twordt waarschijnlijk de Rack

Twordt waarschijnlijk de Rack

Nou...

Ik heb al jullie tips gebruikt... veel online demo's geluisterd over m'n eigen spul hier... reviews gelezen etc.
Op aanraden van fuse heb ik de Motif nog even gecheckt. Zit ff wat meer geheugen volgepropt met sounds (32 triton/82 Motif) dus leek me zeer interessant! Maar meteen viel me op dat de sounds weer zo tipisch Yamaha klinken SMACK IN YOUR FACE... en de FX klinken niet heel warm voor een synth in deze prijsklasse vind ik. Denk dat je het met tweaken er wel uit zal kunnen halen... maar das tijdverslindend. (tjek ook www.motifator.com voor wat samples)
Daarnaast nog even naar Rolands nieuwste synth gekeken (ff naam kwijt). Wonderbaarlijk realistische sounds (had ik niet verwacht) maar is dan ook meer op deze realistische sound georienteerd, en zoveel hebben we er nou ook weer niet nodig :) We zoeken meer sounds in de dance kant.

Dus...

Na toch ff verder gekeken te hebben gaan we dan toch voor een Triton bakkie. Hoe dan ook komen hier de warmste en volste geluiden uit wat ons betreft! Maar welke uit de reeks dan? Heb van verscheidenen van jullie met een LE gehoord dat het de enkele (tegenover 5) insert FX toch wel eens wat jammer is. Daarnaast is veel outputs hebben ook fijn met het oog dat we een studiootje op willen gaan bouwen. Hoe meer controle hoe beter :) Sequencen doen we sowieso via de computer dus niet nodig. Sampler eigenlijk ook niet... maar zou handig kunnen zijn om wat vettere eigen Bassdrumsamples in te zetten... Een touchscreen is mooi voor het bouwen van eigen sounds...Maar dat zou met Sounddiver op de PC ook goed mogelijk moeten kunnen zijn?? Dat moet ik nog eens nagaan...

Dan komt zo met het prijskaartje erbij de Triton Rack het best uit de bus! Voor onze doeleinden!

Bedankt voor jullie tips nogmaals. Denk dat we zometeen tenminste geen verkeerde keuze hebben gemaakt!!

Ohja.... heeft iemand ooit ergens demo's gehoord van MOSS geluid? Ben er wel heel benieuwd naar maar ik kan echt NIX vinden online...=(

Ohja.... heeft iemand ooit ergens demo's gehoord van MOSS geluid? Ben er wel heel benieuwd naar maar ik kan echt NIX vinden online...=(

Op www.lfo4.com vind je info over zowel de Prophecy als de Z1, inclusief wat samples zodat je alvast een idee hebt.

gewoon luisteren naar de Z1 voorbeelden ... is hetzelfde 'apparaat' alleen meerstemmig polyfoon

de beloofde vergelijking tussen de diverse Korg workstations is te vinden op: http://www.ece-it.nl/muziek/data.xls

De stoerste synth demo OOIT :)

De stoerste synth demo OOIT :)

JEeej...ben ik op dat www.lfo4.com naar demo's aant luisteren ...hoor ik deze !!!! HIJ IS GOED 8D 8o) :o *D

Grappig, had ff zitten lezen maar toen had ik nog stuff te doen maar zal nog ff reageren.

Denk dat een synth bepalen op de presets en ingebakken demo's eigenlijk niet kan. Maar ja als je in zo'n winkel staat moet je toch wat he?
Maar die smack in yer face sound van Yammy mag ik wel hoor. Ga anders voor de gein eens de SY99 eens proberen (als hij ergens nog is te vinden) en voor een FM synth klinkt hij behoorlijk warm en kan zelfs nog mee met de korg wavestation.

Maar heb een keer met die prophecy van Korg lopen spelen en het is een best wel OK ding, die Z1 is dan de duurdere versie ervan en de arp daarvan vind ik ook bijzonder tof.
Maar de Triton en Karma synths blijven bij mij een gevoel geven dat ik iets mis in dat geluid. Iets wat de wavestation dus duidelijk niet had want dat zijn ook gave bakken.
Trouwens als je niets tegen PCI kaarten hebt kun je altijd nog de OASYS overwegen omdat die op het moment gedumpt word. Maar zonder windows 2000/XP drivers zie ik het niet zo zitten.

Denk dat een synth bepalen op de presets en ingebakken demo's eigenlijk niet kan. Maar ja als je in zo'n winkel staat moet je toch wat he?
Nouja we kregen iig wel een goed idee van het geluid wat eruit kan komen. Maar opzich heb je gelijk natuurlijk...

Maar die smack in yer face sound van Yammy mag ik wel hoor. Ga anders voor de gein eens de SY99 eens proberen (als hij ergens nog is te vinden) en voor een FM synth klinkt hij behoorlijk warm en kan zelfs nog mee met de korg wavestation.
Ze doen me alemaal denken aan m'n huidige CS1x. Daar mis ik de sounds heel erg waar ik tegenwoordig naar opzoek ben omdat die ALTIJD missen in m'n producties (zoals ook wordt beaamt hier ;)). Dat is warmte :) Voor ons komt alle met een HI geluidsbron goed uit de verf. Maar nogmaals..altijd goed om andere meningen te horen!! Houdt je wakker hè.
En daarnaast zijn we opzoek naar een algemeen inzetbaar basisapparaat om een studiootje mee te beginnen. Dus er moet vanalles wat inzitten

Maar heb een keer met die prophecy van Korg lopen spelen en het is een best wel OK ding, die Z1 is dan de duurdere versie ervan en de arp daarvan vind ik ook bijzonder tof.

Misschien later nog eens een expansiebordje met MOSS erbij kopen inderdaad.... Maar ligt eraan wat we in de toekomst willen qua uitbreiding...Een investering in een Nordlead3 (WHAHAAHAHAHAHAHAHAH)....lijkt me toch ook wel geinig :)

Trouwens als je niets tegen PCI kaarten hebt kun je altijd nog de OASYS overwegen omdat die op het moment gedumpt word. Maar zonder windows 2000/XP drivers zie ik het niet zo zitten.

Wat mij betreft zo min mogelijk spul in de comp... kan alleen maar conflicten geven :( En de OASIS schijnt na gebruik van een paar instrumenten al haast aan z'n top te zitten...ook wat jammer natuurlijk..

We hebben laatst besloten om de Karma aan te schaffen. Die vonden we op het internet opeens nog goedkoper op een site dan de goedkoopste Triton Rack die er was te vinden!!
Voor geinteresseerden: http://www.keymusic.be/
Zo'n 800 euro goedkoper ook nog eens dan bij de lokale shop hier 'Tonika'. Toen begonnen onze vingertjes wel te kriebelen!!! KLIK...bestel :)

Back