[VP-330 vocoder] ingebouwde noise generator?

apollo

I love syntesaizer
Ik heb soms last van wat (mooie analoge :D ) ruis op de achtergrond als ik de vocoder van m'n VP-330 gebruik.

Ik heb ontdekt dat de VP-330 een ingebouwde noise generator heeft ( http://www.soundonsound.com/sos/jul00/articles/synthsec.htm ). Weet iemand of het normaal is dat er wat van die ruis doorkomt als je de vocoder gebruikt? Het lijkt mij vrij normaal dat ze noise niet volledig kunnen wegfilteren, maar ik ben het niet helemaal zeker.

Ik kan helaas geen geluidsfragment opnemen omdat m'n computer binnenzit wegens problemen.

Iemand die het weet (of eventueel iemand die ook een VP-330 heeft en kan testen of het bij hem/haar ook zo is)?

Ik heb bovenstaand ook met de electrix warpfactory... vooral op het moment dat ik de robo-pitch/interne VCO inzet... hmmm.. vraag me ook af of dit met de meeste analoge vocoders het geval is, naar aanleiding van Boemtjsak z'n demo'tjes van de srv-66 & syntovox heb ik mijn twijfels.

Is dat ruis op het eindsignaal of ruis op het carriersignaal?
Ik kan me voorstellen dat nl. op de carrier een ruisgenerator wordt gezet (bijv. de ingebouwde) om te zorgen dat het eindresultaat een beetje klinkt (nl. dat er signaal op alle banden aanwezig is).
Maar dat is natuurlijk slechts vaag getheoretiseer van mijn kant :)

Origineel geplaatst door Hanz
Is dat ruis op het eindsignaal of ruis op het carriersignaal?
Ik kan me voorstellen dat nl. op de carrier een ruisgenerator wordt gezet (bijv. de ingebouwde) om te zorgen dat het eindresultaat een beetje klinkt (nl. dat er signaal op alle banden aanwezig is).
Maar dat is natuurlijk slechts vaag getheoretiseer van mijn kant :)

De ruis zit op het eindsignaal. Hij zit momenteel binnen bij Roland en daar "denken" ze dat het aan de VCA ligt. Normaal weet ik morgen zeker wat er aan scheelt.

Origineel geplaatst door Synthesizer11
De ruis zit op het eindsignaal. Hij zit momenteel binnen bij Roland en daar "denken" ze dat het aan de VCA ligt. Normaal weet ik morgen zeker wat er aan scheelt.

Ok ik heb uitsluitsel: er is een zekere basisruis wanneer de vocoder "openslaat". Sommige VP-330's (en ik denk dat dit ook voor de meeste andere analoge vocoders geldt) hebben meer ruis dan andere. Dus het is vrij normaal en er is niet veel aan te doen... (in de mix hoor je van die ruis trouwens niets meer, het voegt zelf iets "extra" toe :) )

Back