Vangelis - Closing titles from Mutiny on The Bounty, de onmogelijke cover

Rogier38

www.rogiermusic.com
Al meer dan een jaar bezig, om te proberen of het origineel uit de film (enkel in mono verkrijg op bootlegs, en in alternatieve versie op de CD 'Themes'), te reproduceren zonder de originele apparatuur uit Vangelis Nemo Studio's. Is het mogelijk? Lees hieronder...

In ieder geval geprobeerd....De (onbetaalbare) Yamaha CS80 na wat try-outs met de free plugin Arminator, uiteindelijk gegaan voor de 'vettige klank' van de Roland JV80, door de patch 'Resopad' te ontdoen van resonantie, en in performance mode te layeren/ontstemmen en te voorzien van een dikke laag Reverb met Chorus erop.

Voor de lage 'dreunerige' tonen van waarschijnlijk een gesampelde 'timpani' en 'gong' uit de Nemo Studio op een Emulator II, heb ik patches gepakt van de Roland Orchestral II module in mijn Roland XP80 workstation.

Vangelis' strings kwamen uit de Roland VP-330, met de nodige Lexicon Reverb en gerouted door een Boss CE1 Chorus. Als alternatief heb ik de moderne Korg WaveState mk2 genomen, en de 'dichtsbijzijnd klinkende sound' genomen en bijgesteld, zodat het heel erg in de buurt komt, voorzien van de ingebouwde reverb en chorus mogelijkheden.

En dan is natuurlijk de LinnDrum, met die heerlijk vette, volle drumklanken. De clone van Behringer was er nog niet toen ik begon, dus geprobeerd op de Roland MC-707 een drumset samen te stellen met klanken die er veelal erg dicht in de buurt komen. Muv de kick, het 'basketbal' geluid van de LinnDrum kick vond ik niet terug, uit; uiteindelijk gegaan voor een TR808 kick, TVA T1 licht afgerond zodat het niet te agressief klinkt.

Voor de arpeggiator bass heb ik wat klanken verzameld en ge-edited, idem in de MC707, met een dikke chorus erop en wat detuning, helemaal niet slecht.

De piano sound was de grootste uitdaging. Van alle beschikbare plugins, is er niet eentje die de 'high ends' van de originele CP80 weergeeft, en ook de Yamaha Reface CP laat je op het gebied van de hoge tonen wat in de steek. Daarnaast heb ik geen Lexicon of BOSS CE1, maar uiteindelijk lukte het me om met die reface en een paar 'gratis' plugins van Cubase in de buurt te komen van de originele sound.

De 'train sound' van de DX7, aan het einde van de track te horen (pannend van links naar rechts), was eenvoudig te reproduceren met een paar protools plugins, white noise en een 'bell' geluidje.

En het resultaat: dat mag er best wezen. Het is niet 1 op 1 een kopie van het origineel (dat kan ook alleen met de originele apparatuur), maar met de beperkte middelen ter beschikking, ben ik een heel eind gekomen! Luister vooral een keer, een laat me weten wat je er van vind, ik ben nml razend benieuwd.

Groet Rogier
www.rogiermusic.com

Knap gedaan hoor. Ik vind het heel goed gelukt, complimenten!

Als ik iets van kritiek zou moeten geven, is het enige dat mij een beetje afleidt de drums.
Misschien vind ik ze iets te hard/aanwezig, vooral het cowbell achtige geluid dat samenvalt met de kick.
Maar dat is dan ook het enige!

Goed gelukt en ook leuk om te lezen hoe je het gemaakt hebt.

Vangelis blijft natuurlijk een absolule legend, ik verbaas mij er elk jaar weer over waarom de soundtrack van Blade Runner niet in de Filmmuziek Top 200 lijst staat.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik sluit me graag aan bij de opmerking dat de percussie net te veel op de voorgrond aanwezig is.

Maar wat een prachtige cover.

Als ik iets van kritiek zou moeten geven, is het enige dat mij een beetje afleidt de drums.
Misschien vind ik ze iets te hard/aanwezig, vooral het cowbell achtige geluid dat samenvalt met de kick.
Ik sluit me helemaal bij bovenstaande aan. Drums zijn iets te prominent, en dan vooral de cowbell. Verder heel tof!

Gaaf gedaan hoor...
Die timpani sounds en big reverb claps zijn moeilijk te vinden.

Maar een hele mooie Vangelis cover.:okdan:

Vindt je van niet dan?
Ik hoor Vangelis met een 🤏🏻 'andere sounds'.

Goed opgenomen ook. :okdan:
Thanks..een reverb clap zit er niet in, dat was bij Theme From Antarctica. De timpani wordt 2 octaven lager gespeeld, (op de video als ik de toetsen op de Roland XP80 aan sla. Fijn dat je het goed opgenomen vind...lang mee bezig geweest :-)

Goed dat je dit opmerkt, in een eerdere versie kreeg ik deze opmerking ook, waarna ik het volume van de drums verder omlaag heb gebracht. Ik heb m afgemixed op een set Dali speakers, en Sennheiser koptelefoon monitor set, daar klinkt het allemaal prima in balans, zo ook in de auto. Maar het is goed mogelijk dat het door een andere speaker set nog steeds niet perfect is. Er komt nog een andere videoclip aan (met meer beweging in de beelden), mogelijk dat dan nog 1x achter de mengtafel kruip het allemaal nog een keer uit te balanceren. Lastig om het op verschillende speakersets overal goed te kunnen laten klinken zonder professionele studio :-)

Vangelis blijft natuurlijk een absolule legend, ik verbaas mij er elk jaar weer over waarom de soundtrack van Blade Runner niet in de Filmmuziek Top 200 lijst staat.
dank je! en tsja..Blade Runner...is legendarisch onder de liefhebbers. Iedereen die de openingsscene heeft gezien, vergeet m nooit meer. Wat was dat imposant....

Daarna geluisterd naar Bladerunner van Vangelis.
Rogier38 vind ik mooier dan het origineel.
Zonder te willen beledigen is het origineel behoorlijk veel muziekaal behang in melodie de rest opgevuld door bombastisch kabaal wat niet zou misstaan in een passende film.
(Welke er ook bij zit in de begeleidende beelden.)
Met de bekende groep Kraftwerk had ik net zo`n eerdere ervaring. De cover van een onbekende groep die hun muziek speelde was beter dan het origineel.
Dan valt er te denken : Jammer dat je niet eerder was dan het origineel. Anders was je nu wereld beroemd.

Volgens mij staan de drums er wat te ver op de voorgrond maar voor de rest best mooi verzorgd. :okdan:

Staat er er wel in hoor.
Dit jaar gedaald naar plaats 101.

Vangelis.JPG

Daarna geluisterd naar Bladerunner van Vangelis.
Rogier38 vind ik mooier dan het origineel.
Zonder te willen beledigen is het origineel behoorlijk veel muziekaal behang in melodie de rest opgevuld door bombastisch kabaal wat niet zou misstaan in een passende film.
(Welke er ook bij zit in de begeleidende beelden.)
Met de bekende groep Kraftwerk had ik net zo`n eerdere ervaring. De cover van een onbekende groep die hun muziek speelde was beter dan het origineel.
Dan valt er te denken : Jammer dat je niet eerder was dan het origineel. Anders was je nu wereld beroemd.
???

Dit is de filmmuziek van Mutiny on the Bounty. Heeft niks met Blade Runner of Antartica te maken.

Knap gemaakt. Klinkt goed. Ik vraag me af of het een melodie is van vangelis die bekend is. Ivb auteursrechten.
Volgens het auteursrecht mag deze gewoon gecovered worden.....(totdat de eigenaren/erfgenamen van het auteursrecht dat niet goed meer vinden)

Volgens mij staan de drums er wat te ver op de voorgrond maar voor de rest best mooi verzorgd. :okdan:
is gebasseerd op de filmversie, hier komen de drums wat prominenter in voor. Maar je hebt gelijk, ik ben er al een poos mee aan het stoeien. Thuis door m'n Dali set klinkt het perfect, maar zet je het op de mobiele telefoon is het weer te luid.

Back