Wat is Electronisch Muziek?

Zo nu en dan ruim ik weer eens wat op en wat weggeschoven achterin m'n boekenkast kwam ik het boek van Werner Kaegi, voormalig docent aan het Instituut voor Sonologie in Utrecht, thans Sonologie KonCon Den Haag, "Was ist Elektronische Musik?" tegen. Tja, Werner, goeie vraag eigenlijk, maar je antwoord: "Die Musik, die Ich produziere" gaat er bij mij niet in :)

Hoe zou je aan een marsmannetje duidelijk kunnen maken wat electronische muziek is? Gooi maar op, laat je gedachten en fantasie-en de vrije loop en welkom in de rijstebrei der definities...

Wout
(Uit recentelijk onderzoek van dhr G.W.Bush is gebleken dat marsmannetjes perfect Nederlands spreken)

Re: Wat is Electronisch Muziek?

Origineel geplaatst door Wout Blommers
(Uit recentelijk onderzoek van dhr G.W.Bush is gebleken dat marsmannetjes perfect Nederlands spreken)

Dat ligt er aan uit welk district ze komen 8o)

Maar goed voor het nederlandse district zou ik gewoon zeggen muziek die door middel van electronische instrumenten gemaakt word.

o.k.
dit zal wel weer te simpel zijn om waar te wezen maar ik ben eigenwijs:D

electronisch : alles wat geluid maakt door middel van electriciteit / spanning/ stroom ?

er is een verschil tussen PUUR electronisch (en daar hebben we het hier over op dit forum)
en SEMI electronisch... daar valt dus een electrisch gitaar onder wat in principe weer het zelfde is als een microfoon...

dus sythetisch opgewekte klanken behoren vallen onder electronische muziek...

Origineel geplaatst door 6 trak
er is een verschil tussen PUUR electronisch (en daar hebben we het hier over op dit forum)
en SEMI electronisch... daar valt dus een electrisch gitaar onder wat in principe weer het zelfde is als een microfoon...

dus sythetisch opgewekte klanken behoren vallen onder electronische muziek...

ja dat idd best wel een goed punt six :W :maar wat zei men toen de electrische gitaar en bas werden uitgevonden
buiten het feit dat heel wat mensen toen riepen dat het werk van de duivel was:dubbel:
zit het verschil echt alleen maar in het woorden kunstmatig gemaakte klanken ?
en ja ik blijf wel doorvragen vind dit best wel interessant !!

Een viool is dus geen electronisch instrument, akkoord.
Een opgenomen viool, via een microfoon/opneem-element, electro-accoustisch dus (eigenlijk omgedraaid, maar zo is de term nu eenmaal), dan toch eigenlijk ook niet?
En een sample van een viool dan?
En een opgenomen sinustoon, hoe zit het daarmee?

Oh, als het omgezet wordt in electrische spanningen, dan is het electronisch?
Maar dan is een via de radio uitgezonden symfonie van Ludwig von het dus ook...
Zeg het Ludwig von maar niet :)

Ik begrijp best dat die marsmanetjes niet willen komen!

Wout
(ik gooi er straks nog wat meer hout op het vuur ;)

Origineel geplaatst door 6 trak

zo kunnen we nog wel ff doorgaan...

De klanken van de knappende snaren van een viool die dankzij een dikke kortsluiting in de fik vliegt, is ook electronische muziek. :confused:

Gewoon even de film "Modulations" kijken van Lara Lee, daar komen vele bekende mensen aan het woord over wat electronische muziek nou eigenlijk is...

Ik persoonlijk vind het een nogal ruim begrip, maar muziek gemaakt met electronische instrumenten is het meest voor de hand liggend...maarja, wat valt daar onder en blablabl...zucht :Z

Waarom hebben wij zo'n enorme drang om alles in hokjes te stoppen en om die helemaal af te bakenen.

Electronische muziek is gewoon wat jij verstaat onder electronische muziek. Voor mij zijn het electronisch opgewekten geluiden, maar geen traditionele instrumenten (piano, viool e.d.) verzameld in een muziekstuk.

dance is ook electronisch opgewekt maar is dit dan electronische muziek ?

Hokjes

En als ik met deze vraag naar een muziekwinkel ga van waar staat de electronische muziek
dan kom ik niet bij fillmmuziek en ook niet bij New Age maar kom ik bij electronische muziek
terecht , dus dan is zo een hokje wel handig..

Origineel geplaatst door Digimod
In space, no one can hear you scream...

Dat hadden ze Lucas moeten vertellen voordat hij Starwars maakte :D
Vanavond 2001' op Yorin, geloof ik?

En natuurlijk is die vraag niet zomaar te beantwoorden.
Persoonlijk hanteer ik de stelling dat electronische muziek geluid met een muzikale intentie is, dat via electronische wijze gemanipuleerd is (treatments, bv modulaties), dus ook een versneld afgespeelde bandrecorder.

Verer vind ik Modulations niet zo geweldig...

Wout

in mijn ogen muziek die is opgewekt door synths, samplers, drummachines, effectenbakkies, sequencers... aangezien je wel degelijk een viool in electronische muziek kan hebben maar die niet echt is lijkt dit me een goede samenvatting want als je gaat redeneren is dit wat er enkel voor gebruikt is...

Back