Installeren SCSI-kaart

pjeut

Ouwe rot
Ik heb me vandaag een Adaptec 2904 aangeschaft, deze in een vrij PCI-slot van m'n PIV gestopt, kast dicht, m'n Zip-drive en m'n Akai S2000 er aan verbonden (Akai is automatisch terminated), deze eerst aangezet, en toen de pc aangezet.
Vervolgens herkend de pc de adaptec, noemt hem netjes bij zijn naam (zoals deze in het instructieboekje staat) en slaat vervolgens vast (cursor vast in het beeld, computer reageert op geen enkele toets (combinatie)). Alleen maar op de hardware-manier uit te zetten.

Wat kan dit zijn, wie heeft dezelfde ervaring. Als ik het boekje goed begrijp, hoef ik voor Windows XP toch de bijgeleverde CD Rom niet te gebruiken, toch? Trouwens, CD Rom nodig of niet; hij leest hem toch niet.

Help, ik word zo langzamerhand moedeloos van deze computer. Ik moet ook nog altijd m'n spiksplinternieuwe Terratec EWS88MT van de fabrikant terug krijgen, en ik heb al een nieuwe modemkaart moeten plaatsen. Deze pc is van oktober 2003. Wat een ramp.

Ik heb PCI-slot gewisseld. Toen ik de stekker naar de S2000 van de kaart los maakte, kwam de PC wél verder, vervolgens nog een keer met stekker, en toen kwam hij niet verder dan het windows beginscherm.

Ik neem iets gelezen te hebben over aparte drivers die je voor SCSI nodig hebt om onder XP te kunnen draaien. Klopt dit?

Hmm, heb je ook geprobeerd zonder Akai maar met ZIP (en die dan terminated?)

<CONTROLE>
Je hebt toch wel een SCSI ZIP?
Parallele ZIPS roken heel leuk in een SCSI chain
</CONTROLE>

Ik ben erachter gekomen dat je tussen ZIP en compu de officiele blauwe ZIP kabel moet hebben,
en dat je vanaf de ZIP (SCSI aansluiting dus niet die andere) met een normale 25 pin SCSI kabel naar de S2000 kunt gaan.

Helaas kom ik niet eerder dan vrijdag in de buurt van mijn gearhoop dus eerder kan ik geen uitsluitsel geven over SCSI nummers....

Volgens mij stond de ZIP op 6 de kaart op 7 en de S2000 op 5...

Groet/sterkte/Erik

Erik...

Erik...

Alvast bedankt voor je interesse, joh. klinkt allemaal deskundig wat je zegt, vanavond uitproberen. Maar even voor de vuist weg; kunnen dingen als ID's en de officiële of niet officiële SCSI-kabel ervoor zorgen dat je Windows vastloopt? Lijkt me sterk.
Ik heb wel die echte blauwe zipper, heeft het altijd goed gedaan met m'n S2000 met een DB25 kabel ertussen. Tussen m'n PC en de zipper heb ik een kabel High Density 50-pin naar DB25. Er is wel wat geks met die kabel; halverwege heeft deze een verdikking waar een extra vrouwtjessteker zit en een 6 volts voedingsingang. Blijkbaar kun je hier een extra device-ingang creëren en heeft deze voedingsspanning nodig. klopt dit; heeft SCSI een spanning van 6 volt? En beperkt deze kabel misschien de "gewone" werking van de kabel, dus van het ene uiteinde naar het andere?
Ik heb wel gemerkt dat er spanning op die kabel staat, want toen ik hem vast zette op de sampler (PC stond uit sampler stond aan) kon je duidelijk licht stroomknetter horen. Moet SCSI dus altijd worden vastgezet en losgehaald met spanning van het apparaat af? Nou ja, hij doet het nog wel.

Die officiële blauwe kabel die jij noemt, is die ook van Highg Density 50-pin naar DB 25? Zo ja, waar kan ik die dan krijgen? al dat SCSI-spul begint behoorlijk schaars te raken.

Nee, volgens mij kan Windows niet vastlopen door rare SCSI ID, hooguit kunnen dingen ruzie krijgen en raar reageren.

Het feit dat die kabel knettert en een 'rare' aftakking heeft, geeft mij het gevoel dat het een of andere speciale kabel is.

Misschien moet je gewoon naar een computerboer/electronica winkel gaan en een echte SCSI kabel kopen die aan de ene kant Highdensity 50 en aan de andere kant DB-25. Het loont overigens om er wat geld voor uit te geven want de ZIP drive staat bekent als kieskeurig met slechte (lees niet aan de officiele SCSI norm voldoenende) kabels, en je kunt zelfs verhalen over rokende ZIP drives vinden in sampler forums.

De officiele blauwe kabel die ik bedoel is een 2 x 25 kabel en zit bij mij tussen ZIP en compu (een Adaptec 1505 geloof ik). Als ik het goed begrijp heb jij die tussen Akai en ZIP zitten. Als die andere kabel (50 naar 25) maar op de SCSI uitgang van de ZIP komt, moet het volgens mij goed komen.

Oja, vergeet niet om de goede volgorde van inschakelen te hebben (compu-ZIP-Akai doe ik altijd).

Maar als ik jou was zou stap 1 zijn: kabel kopen en ZIP proberen op de compu

Groetjes, Erik

Volgen mij staan zip disks standaard op Id 5 en kan hij ook nog op 6 gezet worden.
En als je 2 SCSI's dezelfde ID geeft gebeuren er hele rare dingen.

En zelf heb ik ervarigen met Windows die vastloopt vanwege foute kaarten, foute kabels, foute terminatie en foute ID's. Die hardware moet gewoon in orde zijn anders gaat het nooit (stabiel werken).

Origineel geplaatst door fuse
En zelf heb ik ervarigen met Windows die vastloopt vanwege foute kaarten, foute kabels, foute terminatie en foute ID's. Die hardware moet gewoon in orde zijn anders gaat het nooit (stabiel werken).

Fuse, wat zijn goeie kabels, en, vooral, waar koop je die? Ook op die Iomega-site, als je zoekt, komen ze met USB-kabels voor mobiele solutions op de proppen.
Wat is er trouwens zo bijzonder aan zo'n SCSI-kabel. Het zijn toch gewoon twee stekkers (waarvan de DB-25 zeer veel lijkt op een paralelle printerstekker) met een kabel ertussen die de contactjes één op één laat oversteken (uiteraard met weglating als je van 25 naar 50 gaat, of van 25 naar 68 of....., etc.)

Volgens mij is er niets mis met jouw kabel hoor.

Denk wel dat dat gevonk door een zwevende aarde onstaat.
Zelf heb ik dat ook wel eens meegemaakt, maar het werk nu gewoon goed hoor.

En ik heb al heel lang een voorraadje van verschillende kabels zodat ik zeker wist dat ik daar alles mee kon wat ik wilde. Alleen als er straks dat PCI-X komt dan zal ik wellicht een PCI-X SCSI dingetje moeten scoren. Of anders iets van USB naar SCSI of zo. Of gewoon die oude computer bewaren waar het nog mee kan.

Als je andere kabels wilt moet je denk ik toch 2e hands dingen opzoeken of heel veel betalen voor de kabelboeren die ze nog verkopen of toch even geluk hebben.

ik heb voor mijn adaptec op windows XP extra ASPI drivers moeten instaleren voor dat de scsi kaart ging werken
ook voor dat hij windows opstart kan ik nog een appart scsi menu in waar ik div instellingen kan maken

ik heb hier ooit eens een draad voor opengemaakt omdat ik ook zo'n probleem had maar dankzij onze forumleden ben ik er toch uitgekoem
je zal alleen ff die draad moeten zoeken

Misschien belachelijk antwoord, maar kijk of je SCSI kabel wel goed om hebt van je PC naar je zipdrive! Heb dat zelf dus eens in alle haast meegemaakt, ( :stupid ) En windows liep dus ook vast.

Origineel geplaatst door matrixxx
ik heb voor mijn adaptec op windows XP extra ASPI drivers moeten instaleren voor dat de scsi kaart ging werken
ook voor dat hij windows opstart kan ik nog een appart scsi menu in waar ik div instellingen kan maken

ik heb hier ooit eens een draad voor opengemaakt omdat ik ook zo'n probleem had maar dankzij onze forumleden ben ik er toch uitgekoem
je zal alleen ff die draad moeten zoeken

Idd. in win 2000 zit nog en aspi layer bij in het softwarepakket. Bij Win XP zit dit niet meer bij. Deze kan je waarschijnlijk downloaden vanaf de website van het merk waarvan je PCI kaart afkomstig is. Mijn akai moest ook reeds aanstaan alvoor ik de PC opstartte, anders ging het gewoon niet. Je SCSI kabel moet ook afgesloten zijn m.a.w. geen open connectors. Dit kan je oplossen met een soort van eindplug met ingebouwde weerstand. Verder moet je ID van je PC en je S2000 goed zijn ingesteld, maar die instellingen ontglippen me even. MESA en andere progjes kreeg ik echter niet aan de praat, dus daar kan ik je niet mee helpen. Het enige dat wel goed reageerde was recycle.

SCSI-kaart werkt, maar kabel niet.

SCSI-kaart werkt, maar kabel niet.

Ik heb het gisteravond nog 'ns geprobeerd, dus een HighResolution (HR) 50 naar DB-25 kabel tussen m'n PC en m'n S2000, en weer bleef Windows hangen in het openingsscherm. Vervolgens pc uit, en heb ik er een HR 50 naar HR 50 kabel aangehangen en er een externe CD-Rom-lezer aangehangen (voor 4 euro gekocht; zie anere thread), en dit werkte perfect. Windows verkenner ziet dit station gewoon als een te lezen drive.
Dus mijn conclusie is dat die kabel (ook voor 4 euro gekocht) niet helemaal tof is. Zoals gezegd; het is een kabel met halverwege een verdikking waar een HD 50 vrouwtjes ingang zit met daarbij een 6 volt voedingsingang. Wie kent dit; heeft deze kabel misschien voor de goede doorvoer van uiteinde naar uiteinde óók die 6 volt nodig?

In dit zelfde verband. SlamDub, wat bedoel je met of de kabel tussen Akai en Zipdrive wel goed om zit? Maakt het dan wat uit welke kant van de kabel waar zit? Dat is toch gewoon DB-25 naar DB-25, en dan maakt dat toch geen verschil?

Dat die kabel in het midden nog meer stekkertjes ofzo heeft vindt ik idd vreemd. ik zou gewoon een nieuwe kabel scoren bij de plaatselijke pc boer. Hebben m waarschijnlijk niet op voorraad maar bestellen kan altijd. Is mij ook gelukt :)

En je moet idd ook nog ff de aspi layer installeren. Waar je die vandaan haalt maakt niet uit. je kan m downloaden bij adaptec. Werkte bij mij prima terwijl de aspi driver van de website van de fabrikant niet werkten. cunclusie: aspi driver is niet afhankelijk van de kaart die je in je pc hebt zitten.

Origineel geplaatst door Traxopia
Dat die kabel in het midden nog meer stekkertjes ofzo heeft vindt ik idd vreemd. ik zou gewoon een nieuwe kabel scoren bij de plaatselijke pc boer. Hebben m waarschijnlijk niet op voorraad maar bestellen kan altijd. Is mij ook gelukt :)

Klopt, kost 120 euro, dus... toch maar niet.

En je moet idd ook nog ff de aspi layer installeren. Waar je die vandaan haalt maakt niet uit. je kan m downloaden bij adaptec. Werkte bij mij prima terwijl de aspi driver van de website van de fabrikant niet werkten. cunclusie: aspi driver is niet afhankelijk van de kaart die je in je pc hebt zitten.

Die layer is toch níet om de SCSI-kaart onder windows te kunnen laten draaien, want dat deed 'ie al?
Ik had begrepen dat dit voor een goed functioneren van MESA nodig is.
Klopt dit?

Back