wav

iCe-9

Als het aan de kat lag
ok mensjes,
ik ben erg tevreden over mijn mix en ik wou er een wav van maken (in flstudio). Dit om zo nog wat fx erlangs te gooien(anders trekt mijn cpu het niet)
Bij het wav maken viel me het op dat je de keuze hebt uit drie mogelijkheden (zie plaatje). Ik heb ze vervolgens allemaal geprobeerd en ik vraag me nou af wat eigenlijk het verschil is tussen deze settings. Ik had in eeste instanite gekozen voor 32 bit float (16.8 ) en vervolgens 32 bit float (0.24), maar bij deze twee settings kwam er erg veel kraak in de mix. Die van 16 bit deed het wel goed. Als die van 32 bits een betere kwaliteit hebben, wil ik natuurlijk die werkende krijgen.

Dus vandaar mijn vraag, wat nou precies het verschil is tussen deze settings!

Attachments

• wav.jpg
    wav.jpg
    5,4 KB · Bekeken: 104
niet allemaal tegelijk!

ondersteunt je geluidskaart wel 32 bits playback?

Wat is betere kwaliteit. Die zonder tikken natuurlijk :L

Origineel geplaatst door Pjotr G
ondersteunt je geluidskaart wel 32 bits playback?

Wat is betere kwaliteit. Die zonder tikken natuurlijk :L

ja snap ik, ik zal ff uitzoeken of mijn GK dat ondersteud. Maar als ik het goed aan de praat krijg, is het dan niet zo dat die van 32 bits, betere kwaliteit levert ?

als je na de mixdown naar wav nog veel digitaal gaat bewerken misschien. Maar onthoudt dat CD kwaliteit ook 16-bits is, en geen conversie is altijd nog beter dan een of andere hevig geditherde ge pre-post- filterde conversie.

als je na de mixdown naar wav nog veel digitaal gaat bewerken misschien. Maar onthoudt dat CD kwaliteit ook 16-bits is, en geen conversie is altijd nog beter dan een of andere hevig geditherde ge pre-post- filterde conversie.

ok dank jewel
maar wat bedoelen ze nou eigenlijk met depth 16bit en 32 bit
ik kan me er eigenlijk niet zo veel bij voorstellen

Saven als 32bit, bewerken met fx, daarna met dithering ( anders krijg je tikjes) saven naar 16bit (om de boel ook nog ergens anders af te kunnen spelen behalve dan op je pc)

Op deze manier verlies je het minst qua qualiteit ( op bit nivo dan)

Meer bitdiepte geeft meer dynamiek/headroom. Bij 8 bits zijn er bijvoorbeeld 256 verschillende " volume-laagjes" waarop een "brokje" signaal kan zijn. Bij 16 bits zijn er dat al 65,536. Dit loopt exponentieel door. Bij 32 bit is het 2^32 (2 tot de 32ste)

Dat is trouwens niet waar. Ik spreek niet uit ervaring maar uit alles wat ik op internet en in bladen heb gelezen over mastering en zo wordt altijd gezegd dat het beter is om 24 (of 32) bits op te nemen en te ditheren naar 16 bit, dan direct 16 bit op te nemen. (als je goede dithering algoritmes tot je beschikking hebt tenminste).

Meer bitdiepte geeft meer dynamiek/headroom. Bij 8 bits zijn er bijvoorbeeld 256 verschillende " volume-laagjes" waarop een "brokje" signaal kan zijn. Bij 16 bits zijn er dat al 65,536. Dit loopt exponentieel door. Bij 32 bit is het 2^32 (2 tot de 32ste)

Kijk, hier kan ik wat mee,
bedankt :okdan:

dan is er ook nog 32 bits floating point wat inhoud dat het een variabele bitrate is... het programma bekijkt het stukje muziek en bepaald zelf welke bitrate het beste is. zo bespaar je ruimte en worden toch de goede bitrates gekozen. zachtere stukken bijvoorbeeld voldoen al met 16 andere hele drukke met 32 bijvoorbeeld...

Origineel geplaatst door Slipperman
dan is er ook nog 32 bits floating point wat inhoud dat het een variabele bitrate is... het programma bekijkt het stukje muziek en bepaald zelf welke bitrate het beste is. zo bespaar je ruimte en worden toch de goede bitrates gekozen. zachtere stukken bijvoorbeeld voldoen al met 16 andere hele drukke met 32 bijvoorbeeld...

cool! Als een soort plugin ofzo ?

Origineel geplaatst door Slipperman

Mij lijkt in zachtere stukken juist een hogere bitrate nodig, omdat er al veel dynamiek verloren gaat aan het onder 0 dB zitten van het signaal (hoe zachter hoe meer dynamiek verloren), en omdat de S/N ratio dan ook hoger wordt.

Back