geluidskaart vraagjes

iCe-9

Als het aan de kat lag
hallo, ik had een vraagje,

Ik wil een nieuwe geluidskaart kopen. Ik heb momenteel een nvidia onboard. Niet zo'n hele goede, dus leek het me verstandig op te upgrade, maar ik zit toch nog met wat kleine vraagjes:

1. Ik heb geen monitors! is het dan wel nuttig dat ik een nieuwe geluidskaart koop ?
2. Wat is het voornaamste verschil met mijn huidige en een betere geluidkaart? (behalve een lagere latency)

ik had deze op het oog
http://www.echoaudio.com/Products/MiaMIDI/index.php

alvast bedankt voor de info

Joost

iemand ?

Eigenlijk zie ik niet zo het verband tussen het "niet hebben van monitors" en de afweging om een nieuwe geluidskaart te kopen.

De voordelen van een fatsoenlijke geluidskaart t.o.v. je onboard-sjipje zijn legio:
- betere geluidskwaliteit
- lagere latency (maar dat wist je al)
- meer/betere in/outputs
- meer/betere mix en routingmogelijkheden
enz.

Als je voor het serieuzere muzieken gaat, vergeet dan onboard sound (& creative :duivels: ) en koop een knappe kaart !

Ik heb geen ervaring met Echo-kaarten, maar heb wel es op dit mooie forum mogen lezen dat die lang niet verkeerd zijn !
De specs zien er iig lekker uit.

Je kunt de output van je geluidskaart altijd op 'n gewone hifi-versterker aansluiten o.i.d. (net zoals je nu waarschijnlijk doet met je onboard-sound). Om deze reden zie ik dus niet echt het verband tussen monitors en 'n soundkaart.
Wat WEL zo is, is dat monitors niet/minder "kleuren" als hifi-spiekers, wat weer makkelijker is voor 'n fatsoenlijke eindmix.
Hoewel: dit heb ik ook maar van horen zeggen..... (ik doe het ook met 'n pioneer-versterker & jamo-spiekertjes) ;)

Origineel geplaatst door gemmetje
Eigenlijk zie ik niet zo het verband tussen het "niet hebben van monitors" en de afweging om een nieuwe geluidskaart te kopen.

wat betreft het verband. Iemand vroeg aan mij waarom ik andere geluidskaart ging halen, terwijl ik geen monitors heb. Dus vandaar dat ik me dat afvroeg. Verder bedankt voor je reply. Ik ga um van het weekend bestellen!

Joost

Origineel geplaatst door iCe-9
wat betreft het verband. Iemand vroeg aan mij waarom ik andere geluidskaart ging halen, terwijl ik geen monitors heb. Dus vandaar dat ik me dat afvroeg. Verder bedankt voor je reply. Ik ga um van het weekend bestellen!

Joost

Ik denk dat ie bedoelde, als de afluisterapparatuur K is dan heeft het weinig zin om alleen één zwakke schakel in je ketting op te heffen. Maar goed, het is natuurlijk wel een begin.

Origineel geplaatst door D-mike-E
Ik denk dat ie bedoelde, als de afluisterapparatuur K is dan heeft het weinig zin om alleen één zwakke schakel in je ketting op te heffen. Maar goed, het is natuurlijk wel een begin.

Mijns inziens is een fatsoenlijke geluidskaart belangrijker als fatsoenlijke monitoren.
Een geluidskaart is vaak een geluidsbron, soms indirect omdat je ermee opneemt.
Als je geluidskaart dan van brakke kwaliteit is, heb je zowiezo een kl*te-geluid, zelfs al heb je de beste monitoren die je maar vinden kunt.

Goede monitoren zijn pas echt van belang als de geluidskwaliteit van je bronnen goed is, en je toe bent aan een eindmix ofzo.

Origineel geplaatst door Almeros
Sjah...de prijzen moet ik ook maar weer eens updaten ;) Denk dat er een aantal al wel weer wat goedkoper zijn geworden, maar dit geeft iig een indicatie!

er is inderdaad een hoop goedkoper geworden!
zo nu eerst een :koffie: 8~

Back