Klassiek of Jazz?

nick nova

Resonator
Geïnspireerd door EDP's klassieker, schoot me het volgende te binnen, iets wat me vroeger met iemand enige uren filsosofie heeft doen praktiseren.

De vraag luidde: Wat prefeer je: Klassiek boven Jazz, of vice versa?

Het kwam er op neer dat klassiekliefhebbers mathematisch en conservatief zouden denken en Jazz-men meer progressief en improvisatoir waren.

:z

Re: Klassiek of Jazz?

Origineel geplaatst door nick nova
Geïnspireerd door EDP's klassieker, schoot me het volgende te binnen, iets wat me vroeger met iemand enige uren filsosofie heeft doen praktiseren.

De vraag luidde: Wat prefeer je: Klassiek boven Jazz, of vice versa?

Het kwam er op neer dat klassiekliefhebbers mathematisch en conservatief zouden denken en Jazz-men meer progressief en improvisatoir waren.

:z

ik ben absoluut een klassieke muziek fan, maar in beperkte maten, dingen als het requim van beethoven, of the mattheus passion zijn geweldig zou kan ik nog wel meer dingen opnoemen bv satie enz, maar ik hou het toch wel een beetje bij de "romatische" compositieies zoals ze dat noemen.

jazz daarintegen prefereer (wat een kut woord) ik ook maar ook weer in beperkte maten. ik zal straks wel iets jazzerigs uploaden, is een nummer waar ik nu mee bezig ben...

Jazz uiteraard.... :)

Ik ben zelf pianist/toetsenist, en heb een combo (we spelen een mengvorm van jazz/funk en een vleugje pop en latin).

Vlees of vis..

Vlees of vis..

Klassiek én Jazz natuurlijk...

Beetje rare vraagstelling.. want Klassiek is zeker niet vrij van improvisatie.. en Jazz is op zijn beurt niet zonder stijfheid..

Mja. Persoonlijk hou ik meer van klassiek, omdat dat emotief dieper doordringt. Jazz lijkt me in het algemeen meer aan de oppervlakte en intellectualistisch te zijn (mijn perceptie qua gevoel). Daar ikzelf nogal emotief ben ingesteld, leg ik dan de link dat klassieke muziek zich meer richt naar het hart, en jazz naar het kopje. Zoals er ook mensen zijn die meer met het kopje leven dan met het hart. En vandaar de voorkeur voor het ene of het andere?

'Jazz' en '(modern)klassiek' zijn hele brede begrippen; klassiek van Bach - Mahler - Stravinsky - Satie - Andre Rieu (ben geen echte kenner, hoor) en jazz van ragtime, swing, bigband, bebop, hardbop, freejazz, mwandishi, miles, weather report, headhunters, vocalisten (Ella, Sinatra) tot steve coleman & five elements) En er zijn ook wel moderne mengvormen van 'klassiek' en 'jazz' te verzinnen

wat ik bedoel te zeggen, je kan al deze muziek niet in 2 categorien stoppen, maar dit is mijn persoonlijke mening..jullie raden het al, mijn voorkeur gaat uit naar (bepaalde) jazz... (even over de muzikanten kant: het lijkt me niet leuk om iedere avond precies hetzelfde te spelen)

MAAR ben het toch wel met NickNOVA eens dat 'over het algemeen' gezien jazz ook meer het intellect stimuleert (sommige jazz-soorten raken mij dan ook diep op emotioneel vlak), maar dat heb je al snel als muziek wat ingewikkelder wordt, maar je hebt dus ook wat intellectuelere 'moderne klassieke' muziek zoals bijv stravinsky ofzo..
En natuurlijk ervaart iedereen muziek weer anders.. -maar dat is een ander verhaal-

Wat vinden jullie van deze tweedeling:
Dans- en Luistermuziek...

Op de dansvloer kan ik dus helemaal uit mijn dak gaan op bepaalde muziek, die ik dus echt nooit in mijn CD-speler thuis zou zetten..

Jazz zaterdagnacht in een live muziekcafé, en dan zondagochtend wat rustig klassiek op de achtergrond om weer een beetje bij te komen...

Maar geen van beiden echt favoriete genres eigenlijk.

Jazz & Klassiek al ben ik rete kieskeurig (ook een mooie combi *zie een eerdere SF contest inzending) maar buiten dat, in beidde muzieksoorten zit veel moois (of kan dat zitten) Ome Willem jazz laat ik dus ook aan mij voorbij gaan :) Laatst hier in Budapest nog "Rigoletto" geweest met mijn vrouw (zeker een aanrader) En ik ga zelfs dit jaar naar het Budavári Palotakoncert :D

Maar Jazz en Klassiek zijn goed te doen :koffie:

*disclamer:

Mijn vrouw is natuurlijk geen aanrader voor jullie :D

yeps, dat vroeg ik mij ook af, wat voor jazz bedoel je precies, en wat voor klassiek?

biggeswing laat ik graag aan mijzelf voorbijgaan, net zoals de mannen met strooien hoedjes op die op een klarinet spelen....

maar een lekker stukkie bebob van bv Rolins, Davis, Hancock of Dulfer gaat er nutulk wel in.
en bij klassiek is het niet anders...
:mega:

Ik hou niet van slechte klassieke muziek en ook niet van slechte jazz..

Zoals ieder genre heb je natuurlijk goede en slechte voorbeelden (al dan niet smaakgebonden). Sommig 'modern klassiek' waar ze proberen zo veel mogelijk dissonante noten naast elkaar op een balk te proppen is ook het aanhoren niet waard, evenals het zouteloze getoeter van witte mensen jazz.

Dit moet een absoluut record zijn, een draadje van ruim 13 jaar oud schoppen :D.

Anyway, gevoelsmatig ben ik het wel met TS eens. Klassiek is voor mij inderdaad wat meer wiskundig. Maar de emotie die ik bij bijvoorbeeld de Russische romantici voel, is net zo intens als wanneer ik naar wat rokerige jazz improvisaties luister. Aan de andere kant zit ik liever in een rokerige jazz club dan keurig rechtop in pak in een concertzaal :).

kCMhErX.png

Back