Motif ES gebruikers?

Candyman

Ingeburgerd
Ben benieuwd naar de meningen over de Yamaha Motif ES serie. Heb zelf een ES7, maar haal nog steeds veel geluiden uit mijn Roland XP-80. Het is de bedoeling dat ik live alleen de Motif ES7 ga gebruiken. Misschien dat dit mogelijk wordt met het samplegeheugen dat ik heb besteld. Heeft iemand ervaring met het samplen van klanken van een synth (XP-80) om die vervolgens te gebruiken in een andere synth (Motif)?

Alvast bedankt voor de reacties!

Re: Motif ES gebruikers?

Origineel geplaatst door Candyman
Ben benieuwd naar de meningen over de Yamaha Motif ES serie. Heb zelf een ES7, maar haal nog steeds veel geluiden uit mijn Roland XP-80. Het is de bedoeling dat ik live alleen de Motif ES7 ga gebruiken. Misschien dat dit mogelijk wordt met het samplegeheugen dat ik heb besteld. Heeft iemand ervaring met het samplen van klanken van een synth (XP-80) om die vervolgens te gebruiken in een andere synth (Motif)?

Alvast bedankt voor de reacties!

Ik doe haast niet anders met mijn yamaha a4k (ongeveer dezelfde sampler als the ES, maar dan uitgebreider denk ik).

Tip: gebruik de kale golfvormen los van elkaar en ga die dan weer stapelen en met filters, envelopes en effecten bewerken in je patch. Mijn MC303 klonk nog nooit zo goed als gesampled door mijn a4k!

Re: Re: Motif ES gebruikers?

Re: Re: Motif ES gebruikers?

Origineel geplaatst door bazziman
Ik doe haast niet anders met mijn yamaha a4k (ongeveer dezelfde sampler als the ES, maar dan uitgebreider denk ik).

Tip: gebruik de kale golfvormen los van elkaar en ga die dan weer stapelen en met filters, envelopes en effecten bewerken in je patch. Mijn MC303 klonk nog nooit zo goed als gesampled door mijn a4k!

maar je bent dus tevreden over de motif ES?

motif es

motif es

misschien begrijp ik het niet, maar waarom de geluiden uit de Roland samplen terwijl je een motif es hebt? Je zult nu toch ruimschoots keuze uit geluiden hebben vanuit de Motif , wat ik tot nu toe gehoord heb uit de motif es klinkt zeer overtuigend, als je de geluiden uit de motif niks vindt waarom heb je dan toch voor dit instrument gekozen?

Ik ben nog niet helemaal tevreden over de ES. In de performance mode kun je slechts 4 voices splitten/layeren. Ik heb minimaal het dubbele nodig (XP-80 kan er 16 tegelijk!). Het is mogelijk om in Mix (song) mode 16 voices in te stellen op hetzelfde kanaal, zodat ze tegelijk klinken, maar dan moeten deze mix settings wel op extern geheugen (smartmedia) opgeslagen worden en elke keer bij het opstarten opnieuw geladen worden.

De Motif klinkt vet, helder/veel definitie, maar kan in vergelijking met de Roland ook een beetje steriel/kil klinken. De Roland prikt wat beter door de mix (juiste frequenties) en klinkt warmer, maar klinkt ook erg gecompressed en minder dynamisch.

Ik heb vanmiddag samplegeheugen (2x 256 MB SD Dimm, besteld bij Yamaha) proberen te installeren, maar de Motif geeft aan dat er geen Dimm's geinstalleerd zijn. :confused:

Je kunt ook je eigen voices samenstellen hoor. Dan ga je de afzonderlijke samples per voice layeren. Ben je wel even bezig. Maar dan krijg je ook zat layers.
Alleen is dat eerlijk gezegd onzin IMHO. Al die voices zijn al multisampled en sommige zelfs multi layersampled. Denk dat je gewoon een pietsje verwend bent hoor. ;)

En als bepaalde voices je niet aanstaan dan kun je ze altijd nog editten.
Zo goed ken ik de Motif niet maar je hebt toch ook performance mode? Die kunnen nog veel meer. Of dat is dan weer de song mode?

En de gewone Motif vond ik qua sound maar schriel afsteken bij de EX5. Maar denk met die ES versie dat ze nu ongeveer up to par zijn met elkaar. Hetzij de EX5 FDSP heeft maar geen aparte expansions en dat hele fancy resampling gedoe.

En als je er meer uit wilt halen dan er nu inzit zul je dat zelf moeten programmeren. ;)

Als je in een top-40/top-100 coverband zit, zul je veel sounds tegelijkertijd nodig hebben. 4 voices is echt niet genoeg! Al zou je alleen een piano met strings eronder in de linkerhand hebben en 2 strings voices (octaaf verschil) in de rechterhand, dan ben je er al doorheen. Om maar niet te spreken over alle synth en Efx geluiden die je nodig hebt.

Gisteren kreeg ik van de geluidsman bevestigd dat de Motif ES veel minder goed door de mix prikt dan de XP-80.
De Motif ES heeft een vrij vlakke sound. Je zult dus veel moeten EQ-en. Als je de Motif ES en XP-80 naast elkaar beluistert, dan heeft de Motif ES een realistischere sound. Maar in de band komt de XP-80 beter tot zijn recht.

Je zult dus veel moeten EQ-en.

Waarom? Als dat al nodig mag zijn, dan doe je dat toch gewoon 1 keertje op je Motif ES en bewaar je die instelling zodat je geluidsman rustig verder mag maffen :D

Enne, ... hopelijk heb je de gain-knop op je Motif ES al gevonden, ja toch :eureka:

Gisteren kreeg ik van de geluidsman bevestigd dat de Motif ES veel minder goed door de mix prikt dan de XP-80.
De Motif ES heeft een vrij vlakke sound. Je zult dus veel moeten EQ-en. Als je de Motif ES en XP-80 naast elkaar beluistert, dan heeft de Motif ES een realistischere sound. Maar in de band komt de XP-80 beter tot zijn recht.

Da's raar. Ik heb een XP-30 en een S90 (=Motif classic zonder sequencer en sampler), en van die twee klinkt de S90 echt stukker beter in de mix. De XP klinkt veel te iel; vooral bassen komen helemaal niet door. De sound van onze band is er met de S90 echt stukken op vooruit gegaan (behalve dat we dat zelf vinden krijg ik dat ook regelmatig te horen). En ik vind mijn S90 juist beter met 'dikke' sounds, alle klavierinstrumtent (clavinet, piano's, el. piano's) en synthgeluiden, maar de XP juist uitblinken in 'klassieke' geluiden (orkestgeluiden e.d.). Maar de layerbeperking van de Motifs in performance-mode is in een band echt vervelend; ik zou ze gewoon allebei houden. :eureka:

Als je echt zo rigoureus wil layeren, dan kan dat volgens mij met een MOTIF ES ook. Ik heb hem niet, maar op m'n SY99 kan je gewoon een multi programmeren ... daar steek je dan alle klanken in die je wil layeren (tot maximaal 16). Ken daarna iedere klank toe aan het zelfde MIDI-kanaal ... en voila ... 16 gelayerde klanken. De SY99 kan het niet bijhouden vanwege een te lage maximale polyfonie, maar de MOTIF ES zou zoiets wel aan moeten kunnen ;)

Ik denk gewoon dat je je wat meer moet verdiepen in de mogelijkheden van de MOTIF, zowel in gebruik als in synthese. Als de MOTIF echt niet goed zat, dan zou hij niet zo massaal gebruikt worden, denk ik ;)

Experimenteer er maar eens wat op los :okdan:

:doei:

Ik heb de laatste tijd veel op www.motifator.com zitten dwalen en ben erachter gekomen dat je niet zoals bij andere workstations in multi/performance mode tot 16 parts kan instellen. Het is inderdaad mogelijk om 16 voices te layeren, maar dit is erg omslachtig en niet erg snel te doen. Je kunt performance settings kopieren naar song/mix mode en vervolgens weer aan een master toewijzen. Je moet alles wel op extern geheugen opslaan en opnieuw laden bij het opstarten.
Op dit moment is het gewoon lastig dat je niet alle geluiden die je nodig hebt uit de Motif ES kunt halen en al helemaal niet makkelijk kunt experimenteren met combinaties van klanken.

Ik heb ook een S90 (Motif 8 - sampler), maar het is het DE synth voor in bands, en hij vormt de kern van mijn hele setup ik snap het probleem van de 4 kanalen niet, er zijn 4 modes, single (1 kanaal), performance (4 kanalen) en mix (16 kanalen) is niet zo simpel als zeg bv. korg, maar als je je er een beetje in verdiept zijn de mogelijkheden oneindig. qua midi is het zoooo perfect, wat je nml. kan doen in Master Mode is meteen bank en program select sysex meesturen bij het veranderen van je preset (dit hoeft niet via smartcard) dus met het veranderen van mijn preset veranderd mijn Korg en Roland JV meteen mee. En je kan volume, effect etc. van de afzonderlijke 4 channels weer regelen via schuiven. Ik snap eerlijk gezegt dat je met 4 layers niet wegkomt, het is MEER dan voldoende als je er nog een synth bovenop heb staan zoals bij mij. Slechts bij 1 nummers wat we spelen zit ik erover te denken mix mode te gebruiken, maar dat is simpelweg omdat dat het merendeel van de sounds in de S90 alle andere synths die ik heb overtreffen.

Wegdoen die motif, als hij niet datgeen biedt waar je hem voor gebruikt moet je hem verkopen en wat anders doen met dat geld.

Origineel geplaatst door bobaphat
Wegdoen die motif, als hij niet datgeen biedt waar je hem voor gebruikt moet je hem verkopen en wat anders doen met dat geld.

... of meer tijd en energie er in steken om hem uit te spitten en er toch uit te halen wat je zoekt. En als je de golfvorm die je wil er toch niet in zit, dan kan je nog steeds met de sampler van de MOTIF ES werken :okdan:

:doei:

Inderdaad kun je in de Motif "maar" 4 voices splitten/layeren in een performance. In het genoemde voorbeeld met een piano en strings gelayered en strings geoctaveerd zit je dan inderdaad vol. Echter veel voices bestaan uit minder dan de maximale 4 elements per voice. In het voorbeeld van Candyman zou je dus een nieuwe voice kunnen maken met een piano en een string. Maak daarnaast een voice met een geoctaveerde string en je hebt weer 2 voices beschikbaar in je performance.

Ben zelf druk bezig met het programmeren van voices en performances om hem klaar te krijgen voor live optredens (met alleen de Motif ES) en ben tot nog toe niet tegen het probleem van te weinig voices in een performance aangelopen (en by the way, ik vind de Motif ES fantastisch klinken en niet alleen dankzij de 2 effecten per voice los van de generale chorus en reverb).

Mocht dat alsnog gebeuren dan programmeer ik het in een song/mix. Het eenmalig laden bij een optreden zie ik niet echt als een probleem. Smartmediakaartje erin en in enkele seconden is alles voor elkaar (als je externe samples wilt gebruiken moet je zowieso het e.e.a. inladen (duurt dan wel wat langer)). Mijn geluiden selectie doe ik via de Master mode (hier staat alles op alfabetische volgorde (op titelsong) geprogrammeerd) en of ik dan een voice, performance of song gebruik maakt op dat moment niet zo veel meer uit.

Nog even iets dat voor mij nog niet helemaal duidelijk is geworden. Je moet dus alles wat je maakt op extern geheugen opslaan, maar kun je dat dan ook gewoon gemakkelijk via usb naar je pc doorsluizen of kun je het alleen op een smartmedia geval zetten (en vervolgens op je pc als je wil)?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door kGk
Nog even iets dat voor mij nog niet helemaal duidelijk is geworden. Je moet dus alles wat je maakt op extern geheugen opslaan, maar kun je dat dan ook gewoon gemakkelijk via usb naar je pc doorsluizen of kun je het alleen op een smartmedia geval zetten (en vervolgens op je pc als je wil)?

De Motif (Classic) kan op scsi-schijven en smartmedia kaarten data bewaren. De Motif ES kan op usb-opslagmedia en smartmedia kaarten data bewaren.

Via usb kan je wel data versturen maar het gaat gewoon veel sneller via een smartmedia kaart of een usb-drive.
In ieder geval heb je sowieso één smartmedia kaart nodig als je ooit het OS wil upgraden.

Ideetje... pak gewoon zo'n 4 voice setup, resample 'm in je motif, pak een 2e 4 voice setup, resample deze ook en layer deze 2 samples dan. Zo heb je al 8 voices, gebruik je maar 2 polyfonie en heb je nog 2 voices over!

goed idee of niet-uitvoerbaar idee?

Het is mogelijk om in Mix (song) mode 16 voices in te stellen op hetzelfde kanaal, zodat ze tegelijk klinken, maar dan moeten deze mix settings wel op extern geheugen (smartmedia) opgeslagen worden en elke keer bij het opstarten opnieuw geladen worden.

Misschien een wat late reactie maar toch nuttig voor iemand die met hetzelfde probleem worstelt.

Je hoeft niet eens je mix settings op een extern geheugen te bewaren, je kan gewoon gebruik maken van een template waar je slechts eenmaal die instellingen bewaard. Templates worden bewaard in SRAM en zijn nog steeds beschikbaar als je hem weer inschakelt.

Wanneer je terug die 'setup' wil gebruiken, ga je naar Song Mode en via een Job laad je die template terug in. Voila, al je mix instellingen (Voices, panning, Reverb,...) staan onmiddellijk terug zoals je ze had bewaard. Je Motif wordt trouwens geleverd met een aantal preset templates (die je natuurlijk kan wijzigen) zodat je direct aan de slag kan met opnemen.

Ook al worden templates bewaard in SRAM, het blijft natuurlijk verstandig om backups te maken, just in case.

Is er nog een andere MODULE dan de motif/Es versie ?
Van Yamaha met precies DEZELFDE sounds ?

Wat is het verschil tussen de ES en de wat oudere Motifs ?

Back