pedaaltjes of effectbak

cangoeroes

Ouwe rot
Ik vraag me al een tijdje af wat nu precies het verschil is tussen al die pedaaltjes van bijv. Boss die vaak analoog zijn, en bijv. de grotere 19" effectbakken/ muliteffecten e.d.

de pedaaltjes zijn eigenlijk voor gitaristen bedoeld, maar betekend dit ook dat hierdoor het bereik qua Hz ook kleiner is?

kan je bijv. een pedaal-phaser van BOSS ook voor je synth inzetten met acceptabel resultaat ?

Pedaaltjes zijn bedoeld om tussen gitaar en versterker te schakelen. Geschikt voor het gitaarsignaal, maar niet zo geschikt voor lijnsignalen als uit een synth. Vele mythes bestaan over hoe goed vooral de oudere soms zijn, in werkelijkheid zijn die oude vaak ruisbakken. Veel modernere zijn digitaal en hebben meer mogelijkheden vwb instellingen, vb. langere delaytijden etc. Vele gitaristen zweren bij deze pedalen, maar ik vindt het altijd een hoop rompslomp, al de patch-snoertjes, als die adaptors of batterijen. Kortom leuk als je er een of twee nodig hebt, maar dan alleen voor gitaar.

De multieffecten zijn een heel ander verhaal. Afhankelijk van de prijs krijg je een aantal effecten tegelijk die soms allemaal tegelijk gebruikt kunnen worden, soms maar een paar tegelijk. Vaak ook alleen in bepaalde configuraties. Over het algemeen geldt bij deze apparaten dat de kwaliteit en veelzijdigheid recht evenredig is met de prijs. Voordeel tov losse pedaaltejs is, dat de multieffecten vaak ook op lijn-niveau te gebruiken zijn. Ze worden dan ook meestal in de effectlus van de gitaarversterker geplugt en niet tussen gitaar en versterker. Dit maakt deze units veelzijdiger in het gebruik. Het gebruik is niet beperkt tot alleen gitaar, maar ze zijn meer universeel toepasbaas. Wel maken veel fabrikanten units speciaal voor gitaar, dus met de echte gitaareffecten als chorus, delay, reverb, en distortion of overdrive. Hoewel dit natuurlijk niet echt alleen effecten voor gitaar zijn, zijn de parameters er vaak wel voor aangepast.

Ik zelf heb bijv. een Rocktron intellefex. Een van de duurdere units toen ik hem een jaar of tien geleden kocht. Gebruik hem nu als reverb voor de zang en klinkt stukken beter als de Midiverb van Alesis die ik tot voor kort gebruikte.

Back