Ervaar je concurrentie van AI? Ik hoor in mijn vakgebied dat mensen overstappen van music libraries naar diensten als Suno, ook voor effecten en soundscapes. Dat is goedkoper.
Ik ben geen expert, maar volg het wereldje op de voet. Wat ik heb begrepen is het volgende...
In de wereld van de 'royalty free' stock music is AI muziek wellicht sterk in opkomst omdat er minder barrières zijn.
Echter AI muziek heeft binnen de wereld van de TV productie bedrijven, die veel gebruik maken van exclusieve production music libraries, nog geen voeten aan de grond gekregen. Bij dit soort production music word je muziek exclusief bij een bepaald label ondergebracht; muziek die vervolgens (exclusief) kan worden gelicenseerd aan de klant (het TV productie bedrijf), die bij gebruik daarvan royalties moet betalen.
Er zijn verschillende redenen dat AI muziek daar (nog) niet is doorgedrongen.
De wereld van TV productie en de exclusieve production music libraries is tamelijk ouderwets en traditioneel.
Volledig AI gegenereerde muziek heeft juridisch gezien een onzekere status en daar is men huiverig voor. Je kan er geen auteursrecht op hebben: het is van niemand en dus van iedereen. Dus een exclusieve licentie verkrijgen ligt ook lastig. Ook is er een risico op claims zodra de AI muziek sterke overeenkomsten zou vertonen met auteursrechtelijk beschermde muziek. Vooral dat laatste schijnt een belangrijke reden te zijn dat AI muziek wordt gemeden. Ze moeten er niet aan denken om zulke claims te krijgen, terwijl er soms vele tientallen fragmenten aan production music onder één TV programma worden gebruikt. Kortom, ze spelen het op safe.
Ook hebben ze al de keuze uit ontzettend veel door mensen gemaakte production music, waarom zou je dan überhaupt AI muziek nodig hebben...
Daarnaast is er het kwaliteitsaspect. De kwaliteit van de audio van bijv. Suno is niet optimaal en bevat vaak nog artifacten e.d. Ook is het verkrijgen van de stems bij AI muziek nog een lastig ding of werkt het niet optimaal, terwijl men die stems juist erbij wil hebben voor de flexibiliteit voor de editors (inclusief diverse mixes en edits van dezelfde track).
Vooralsnog is het mensenwerk. Dus voor wie het interessant vindt, het is (nog) niet te laat om in te stappen.
Maar wellicht komt er ooit een moment dat AI muziek wel wordt omarmd...