thread 808

Slipperman

Rooibosje iemand?
hmm naja dis dus de 808e thread in dit forum ;) op naar de 909 ghehe... maar goed we zullen eens een goede vraag ofzoiets stellen :) anders istbeetje onzin ;)

de vraag luid:

welke cd's van welke artiesten zijn voor jou voorbeelden voor je producer geklooi (mag dus van alles zijn. componeren, afmixing etc.) kortom welke cd's gebruik je als houvast, haal je je ideeen vandaan etc.?

hierzo:

enigma 4, u2 pop, genesis duke

thread 808 dus :D

Attachments

• thread808.jpg
    thread808.jpg
    11,2 KB · Bekeken: 87
Re: thread 808

Origineel geplaatst door Slipperman

welke cd's van welke artiesten zijn voor jou voorbeelden voor je producer geklooi (mag dus van alles zijn. componeren, afmixing etc.) kortom welke cd's gebruik je als houvast, haal je je ideeen vandaan etc.?

Ik luister naar erg veel verschillende muziek, en pik m'n houvast dus ook uit verschillende dingen.

Opbouw:
De opbouw van vele muziek uit de jaren 80 kan ik erg waarderen (zoals the Cure, Depeche Mode, enz.).
Het "slepende" in die muziek probeer ik ook wel eens in m'n muziek te verwerken.
Soms komt er in de top40 ook wel es een plaatje voorbij waaruit ik ideeën put m.b.t. opbouw.

Sounds:
Dit is erg afhankelijk van de stijl waar ik op dat moment mee bezig ben. Als er lage bassen in m'n muziek zitten, is de sound vaak geïnspireerd door een wat oudere hip-hop track ofzo. Voor orgel-sounds (die ik nogal eens gebruik) put ik nog wel eens inspiratie uit muziek van Santana e.d.

toeval bestaat niet ;)

Maar dat is puur toevallig.

erm... nou vooruit, inspi muziek... erm

Italo, Vangelis, Jan Hammer, DM, Yazoo, Human League, Ultravox etc etc ect... maar ook gewoon rock bands (andere instr. maar wel met de zelfde feel)
trouwens, het componeren van electronische muziek in den beginne staat zeer dicht bij de rock, of denken jullie dat dat genre er zo maar ff ineens was...? nou dan...

Origineel geplaatst door 6 trak
trouwens, het componeren van electronische muziek in den beginne staat zeer dicht bij de rock, of denken jullie dat dat genre er zo maar ff ineens was...? nou dan...

Denk zelf eerder klassieke muziek. Van de eerste muziek die met synths gemaakt werd waren er veel klassieke stukken op nagespeeld. Denk ook dat die dingen toen zo duur waren dat er alleen 'professionele muzikanten' mee konden werken.

ik zet meestal de song aan in een lange loop of helemaal dus op repeat... en dan ga ik er diverse plaatjes overheen/doorheen mixen...

Phew.... Prodigy (de breaks! de bass!). Olive (die sound is gewoon supermooi helder op 't perspex-achtige af. Achterop de CD staat ook "sound programming" - nou, dat "programming" is volgens mij zeker van toepassing daar). Chick Corea (album : The Mad Hatter) - waanzinnige solo's en akkoordovergangen die ik niet moet proberen (al wil ik dat wel :) ). Ken Ishii - dat spul klinkt allemaal zo lekker... en het mooie ervan is dat 't gelijk op m'n voorstellingsvermogen werkt. Steden van neon, staal, glas en beton.

En dan hier op 't forum. Ik heb niets dan respect als ik hier sommige beats hoor, dan heb ik zoiets van "shit, en dat moet ik ook leren". Het detail, de groove, de drive die gewoon meedogenloos doorgaat. Werelds. De heren PjotrG, Mattsecond en Forcesupreme mogen zich aangesproken voelen, overigens. Onder andere.

Ik zie er niet tegen op (in de zin van "dat krijg ik -nooit- voor elkaar");he, de aanhouder wint, maar ik mag hopen dat ik 't net zo lekker kan laten klinken.

Re: thread 808

de vraag luid:

Gary Numan - Ongeveer alles tot Berserker
Kate Bush - Hounds of love
Suzanne Ciani - 7 waves
Nico - Alles
Joy Division - Alles
Bauhaus - Alles
Natalie Imbruglia - White lillies island
Soft machine - 7

Origineel geplaatst door fuse
Denk zelf eerder klassieke muziek. Van de eerste muziek die met synths gemaakt werd waren er veel klassieke stukken op nagespeeld. Denk ook dat die dingen toen zo duur waren dat er alleen 'professionele muzikanten' mee konden werken.
ook dat...

* DaftPunk (homework)
* Mr.Oizo
* Amon Tobin
* The Prodigy
* Aphex Twin
* Diepe roggel van mn eigen

En nog vele andere invloeden uit diversen genre's van het afgelopen millenium.
't is maar wat het oor graag wilt horen en de geest wilt voelen. :engel:

Inspiratoren qua muziek, geluid e.d.;

* Kraftwerk - eenvoud - Album Man Machine
* Jean Michel Jarre - Oud werk - Opbouw - Timing qua geluidjes - Oxygene, Equinoxe.
* Leonard Cohen - Oud werk Zeker qua muziek maar ook qua geluid, warmte en diepgang.
* Air - Moon Safari - sound
* Royksop (schrijf je dat zo) - Lekker geluid.
* YMO - geluiden en composities. After Service en eerste albums
* Jaap Fischer - eenvoud en Timing - alles
* Boudewijn de Groot - Romantiek - Picknick en daarvoor vooral.
* Cardigans en Astrud Gilberto - Eerste van de Cardigans en van Astrud alles.

Verder nog vele en voor al de muziek waar ik van hou is eingenlijk maar een
(logische) reden. Het maakt niet uit wat het is als het mij maar raakt.

Back