Softsynths

phochos

Berliner School Artist
Ik wil naast mijn hardware ook software gaan toepassen in mijn muziek. Nu wil ik de Cubase gaan gebruiken, maar daarnaast wil ik een synthpakket waarin enkele synthesizers zitten, in ieder geval een sampler en een drumcomputer. Welk pakket kan ik dan het beste nemen. Ik weet nog niet zoveel van de softsynths omdat ik tot nu toe alleen maar op hardware synths heb gespeeld.

Gaarne uitleg daarover.

Alvast bedankt.

Phochos

P.S. Zat zelf aan de Moog Modular V te denken of een Prophet 52.

Zelf heb ik cubase se (goedkope versie van sx (studio case) met vst plugins) deze heeft enkele dingen niet als sl en sx (die ik toch niet gebruik).In de studio case zit een light versie van "the grand", en Halion, en nog een paar plugins.
Er zit ook een light versie van een sampler bij.

Je kan altijd eerst ook de gratis superwave vst proberen.Das een plugin die in de buurt van een jp 8000 komt (heb ik mij laten vertellen). Die tip heb ik gehad van een een mede forum lid (staat ook hier wel een link op 't forum).

Daarnaast moet je goed je hardware afstemmen, anders levert het alleen maar ergenis op.
Denk bijv. aan een midex interface in combinatie met cubase. Dit levert een hele strakke midi timing op.

inieder geval suc6.

Reaktor !!!

Synths,Samplers,Drumsynths,Effecten,Modulaire opzet met Subtractieve Synthese en FM maar ook granulaire Synthese SUPERPAKKET !!!!

Is dat toevallig Reaktor 4? Daar heb je natuurlijk wel een vreselijk grote computer voor nodig. Ik heb maar een Pentium 3 met 778 mhz snelheid, is dat rap genoeg? En hoeveel kost het Reaktor programma precies?

Phochos

Een absolute must have is de Superwave Bundle. Die bestaat uit 3 soft synths, de Superwave Performer, de Superwave Pro en de Superwave Trance. Echt een heerlijke interface om mee tewerken en alle knoppen zijn aan te sturen via cc. Een sterk punt vind ik een grote set bruikbare presets. Ze hebben ook een klein nadeel, de cpu belasting is aan de hoge kant, maar daar tegenover staat zeeeer vet geluid. De hele bundle kost 99,99 dollar en daar krijg je heel veel voor (dat is als je hem voor 14 februari aanschaft)

Laatst gewijzigd:
Veel fabrikanten bieden demo's aan van hun software. Dan kan je het zelf ervaren.
er zijn topics waarin mensen hgun favoriete softsynths opnoemen. Misschien is zo'n topic een goed begin samen met de demo's?

Origineel geplaatst door phochos
Is dat toevallig Reaktor 4? Daar heb je natuurlijk wel een vreselijk grote computer voor nodig. Ik heb maar een Pentium 3 met 778 mhz snelheid, is dat rap genoeg? En hoeveel kost het Reaktor programma precies?

Phochos

dat wordt misschien een beetje krap aan voor reaktor. er staat dat reaktor minimaal 500 mhz nodig heeft maar om het echt soepel te laten draaien heb je denk ik wel wat meer nodig. je zou de demo even kunnen proberen, die staat op de NI site.

maaruh, je zei dat je aan een moog modulair zat te denken, dat kan je gerust vergeten met die computer van je. ik heb een amd athlon 2000+ en bij sommige patches had mijn computer het toch echt moeilijk, het ging echter wel om een beta versie, dus misschien dat in de uiteindelijk versie/updates er wat zuiniger om gegaan wordt met cpu kracht. maar dan nog ben ik bang de je computer moog modulair gaat trekken.

Origineel geplaatst door phochos

Phochos

softsynths gaan draaien met een p3 778 kun je beter uit je hoofd zetten. dat leidt alleen maar tot teleurstellingen. de huidige softsynths zijn wat veeleisender geworden als een paar jaar geleden. Dus mijn advies, investeer eerst maar in een nieuwe computer ;)

Zou idd met een dergelijke computer geen softsynths moeten draaien. Heb een AMD 1200 mHz, en die draait op 75% CPU wanneer ik Logic, ES E (synhtje bij Logic) en Carbon draai (6xpolyphone).

Ik zou eerst beginnen met freeware synths. Dat je ongeveer een beetje door krijgt hoe het werkt. En dan ook een freeware VST host gebruiken zodat je met midi zo'n softsynth kan bedienen.

Veel info over VST synths en hosts is te vinden op:
http://www.kvr-vst.com/

En daar staan ook links op naar commerciele VST's en daar zijn ook veel demo's te vinden meestal.

Ik zou eerst een degelijke geluidskaart kopen wil je met de computer werken, en misschien je computer 'upgraden'.

Origineel geplaatst door quifster
softsynths gaan draaien met een p3 778 kun je beter uit je hoofd zetten. dat leidt alleen maar tot teleurstellingen. de huidige softsynths zijn wat veeleisender geworden als een paar jaar geleden. Dus mijn advies, investeer eerst maar in een nieuwe computer ;)

Hmmm stierenschijt.........nee maar dit verhaal gaat niet altijd op. Ken mensen met een p3 800 en die draaien meerdere softsynths probleemloos bij elkaar ook splinternieuwe. Ik volg de ontwikkelingen rond de softsynth al vanaf dat de eerste in principe geboren was en mij ervaring leert mij dat er naast een aantal zware softsynths de sofsynhs steeds beter geprogrammeerd worden. Ik heb oude softsynths die mij processorkracht opvreet als een klein kind met een happy meal. Ik heb daarentegen nieuwe softsynths die amper een hap ervan durven nemen. En tuurlijk zijn er van die nieuwe softsynrhs met 128 oscs en 500 filters en 20 Lfo's die veel van je comp eisen maar er zijn er zat die spaarzaam met je rekenkracht om gaan. Ik denk dat je met een upgrade van je geluidkaart al een heel end komt.

Heeft Pochos verteld wat voor geluidskaart hij heeft? Nee hoor.
Dus hoe weet je wat hij heeft voldoende is voor wat hij wil?

En het metteen beginnen van opnoemen een bonk softsynths is wel leuk maar schiet je daar wat mee op?

Dus doe eerst even rustig aan en kijk wat er te koop is.

Die Moog V is heel erg gaaf en klinkt als een klok, zelfs op een SB Live.
Maar ik zou daar toch eerst de demo van proberen.

Origineel geplaatst door Exilim
Ik denk dat je met een upgrade van je geluidkaart al een heel end komt.

ik begrijp niet wat een upgrade van een geluidskaart voor positieve invloed heeft op de gebruikte cpu waarde. Tenzij je een dsp kaart koopt zoals creamware waarin je synths kan inladen. Maar dan ben je weer erg duur bezig.

Softsynths gebruiken nou eenmaal cpu en afhankelijk van de samplerate en latency van je kaart wordt mede bepaald hoeveel cpu een softsynth nodig heeft. probeer maar een de native fm7 op 96 khz te draaien. Klinkt waaaanzinnig goed. maar je cpu is ook gelijk enorm hoog.

Je hebt gelijk dat er vst instrumenten zijn die ook op een p3 778 draaien. Maar aangezien de hier genoemde synths zoals moog modular V, superwave. reaktor etc.. erg cpu intensief zijn, is het niet echt reeel om te verwachten dat dat lekker gaat lopen op zo'n machine. Daar komen nog eens eisen bij als het beschikbare memory van je computer, harddisk snelheid, besturingssysteem, ander geinstalleerde zaken. Allemaal dingen die de prestaties kunnen beinvloeden.

dus ik zeg niet dat het niet kan. Heel veel kan. maar als je gaat investeren in zo'n softsynth zou ik in ieder geval checken of je machine dat aankan in de configuratie zoals je hem hebt staan, het is zonde van het geld als je erachter komt dat het niet te gebruiken is tenzij je weer flink investeert in je computer, op zich niet erg als je het maar van te voren weet en dat het een weloverwogen beslissing is.

Je zou ook eens kunnen kijken naar buzz (http://www.buzzmachines.com), dat is freeware en draait op een p133 al goed.

Het is een sequencer met daarbij een modulair synthesizer/drummodule/effect systeem dat ook VST(i)'s ondersteunt. En het mooie is dat het gratis is. Er zitten bij de grootste instalatie versie (38meg volgens mij) gigantisch veel synths (FM analoog samplebased etc etc) drums (909, 808 clonen en andere coole drums), en veel heel veel effecten (compressors, chorus, reverbs delays etc etc).

Het zal misschien niet zo goed zijn als cubase met dure vsttjes maar je betaald er dan ook niks voor..... maar ik moet zeggen dat sommige niet gratis vst programmas slechter zijn dan de gratiz buzz plugins.

het is maar een idee :eureka:

Ow ja en je geluidskaar haalt niet uit, je gewoon alles op slaan als een wav bestand (zonder dat daar je geluidskaart aan te pas komt, je hebt dus 0,0 ruis!!!!)

buzzz heb ik ook wel eens geprobeerd,
maar zo vlot op mijn toshiba (p pro 200mmx) draait dat toch ook weer niet hoor...

ofwel ligt het aan mij? maar ik leek dit proggie vol potentie niet goed te vatten en niet goed draaiende te krijgen.

greetz

Origineel geplaatst door cloudman
buzzz heb ik ook wel eens geprobeerd,
maar zo vlot op mijn toshiba (p pro 200mmx) draait dat toch ook weer niet hoor...

ofwel ligt het aan mij? maar ik leek dit proggie vol potentie niet goed te vatten en niet goed draaiende te krijgen.

greetz

Als ik op mijn p333 (nu mijn traagste pc), buzz draai heb ik bij de demo songs (anathron heet ie volgens mij) een processor load van 10 procent. Alleen zodra ik vst's ga gebruiken dan loopt het wat sneller op..

Back