'Ardour', een sequencer a la Pro Tools voor Linux.

Origineel geplaatst door Saskija
Zowel Linux als Ardour zijn nog lang niet geschikt voor serieus gebruik door muzikanten. Aan de OS-kant ontbreekt het aan drivers voor bijna alle (semi) professionele muziekkaarten, aan de softwarekant staan de applicaties nog in de kinderschoenen. Ik ken iemand in Finland die een presentatie hield voor een Linux-gebruikersgroep over het maken van muziek en zelfs zij kon het eerlijk gezegd nog niet aanraden. De software was buggy en deed soms vreemde dingen; je moest echt een techneut zijn om het aan de praat te krijgen en de documentatie was slecht of zelfs helemaal afwezig. Ze had een nummer in Ardour gemaakt, maar ze kwam erachter dat als je meer dan 8 tracks gebruikte er op de laatst toegevoegde tracks tussen de 500-1000ms vertraging zat tussen het linker- en rechterkanaal. Ze had ook problemen met de samplerate conversie. Over de andere software was ze ook niet enthousiast: Muse kreeg ze niet aan de praat, Rosegarden kon niet met MIDI overweg, Oxygen (drumsequencer) had heel slechte presets.

Zie verder http://209.152.172.192/~worton/fin/forum/showthread.php?s=&threadid=1070&highlight=linux en http://www.karoliinasalminen.com/mp3/welcomesong.mp3 voor het nummer in kwestie.

Ik ben er zeker van dat als er een paar major-software-fabrikanten, zoals Steinberg en Cakewalk (Digidesign en apple natuurlijk niet, omdat zij de eigen markt draaiende willen houden..) met software komen die Linux compatibel is. Dan volgen de geluidskaarten en plugins direct!

Op de site staat:

What it isn't

Ardour is not:

- a sound file editor
- a MIDI sequencer (though that is planned)
- a loop-based music system

Da's dan weer jammer. Zijn er geen echte sequencers voor linux ?

Origineel geplaatst door ikke
Ik ben er zeker van dat als er een paar major-software-fabrikanten, zoals Steinberg en Cakewalk (Digidesign en apple natuurlijk niet, omdat zij de eigen markt draaiende willen houden..) met software komen die Linux compatibel is. Dan volgen de geluidskaarten en plugins direct!

*waarom* zouden zij voor het linux platform gaan ontwikkelen? er is voor hun geen enkele reden om dat te gaan doen..de userbase is beperkt, linux is toch meer een server dan een desktop omgeving, hoe je het ook wendt of keert, en de meeste linux gebruikers zijn gewend aan open-source GNU stuff, dus betalen voor software zal ook behoorlijk wat weerstand opleveren...kortom: geen enkele commerciele reden om het te doen, zeker niet nu mac OS X en windows XP zo stabiel zijn geworden

Olaf je maakt ergens wel een punt. De mogelijkheden van linux zijn technisch superieur, maar commercieel gezien zijn er voor ontwikkelaars veel nadelen.

*waarom* dan toch voor linux ontwikkelen?

Door het opensource gedoe, is linux een uitstekend platform voor fabricanten om te customisen. Misschien dat steinberg ooit een bootable daw op basis van nuendo/linux maakt.

Denk aan final-scratch.... zoiets zou ook goed voor ableton live kunnen! :dj:

Origineel geplaatst door maxdox
Olaf je maakt ergens wel een punt. De mogelijkheden van linux zijn technisch superieur, maar commercieel gezien zijn er voor ontwikkelaars veel nadelen.

*waarom* dan toch voor linux ontwikkelen?

Door het opensource gedoe, is linux een uitstekend platform voor fabricanten om te customisen. Misschien dat steinberg ooit een bootable daw op basis van nuendo/linux maakt.

Denk aan final-scratch.... zoiets zou ook goed voor ableton live kunnen! :dj:

als je naar FS kijkt zie je een mooi voorbeeld waarom fabrikanten niet voor linux willen ontwikkelen....FS is oorspronkelijk een beOS app, toen geport naar linux, en als linux app met eigen distro en dualboot installer verkocht.....nou je wilt niet weten hoeveel gezeik stanton van gebruikers krijgt.....als het fout gaat zien mensen ineens rare command line prompts etc.etc waar ze nix van snappen.....ze zijn nu niet voor nix heeeeel hard bezig om het te porten naar windows native.....

ok, verkeerde voorbeeld :bekdicht:

....och ja, we zullen zien wat de toekomst brengt. Ik vind het wel een goed idee.

Origineel geplaatst door olafmol
linux is toch meer een server dan een desktop omgeving, hoe je het ook wendt of keert... <snip>

deze gedachte is ondertussen achterhaald, je andere opmerkingen zijn wel terecht ;)
er zijn nmlk. wel degelijk al een aantal distributies uit die gericht zijn op functie als audio workstation.

ik ben zelf ondertussen de draad alweer kwijt geraakt met linux+audio (anders kom je echt niet meer aan muziek maken toe), maar ik weet wel
dat keihard de goeie weg opgaat... Ardour is daar een voorbeeld van.

En een andere kerel 'David J. Singer' die nog niet zolang geleden ReBorn had geschreven voor
Linux, een Rebirth remake.. werd gelijk benaderd door Propheads oftie wel even wou stoppen waar die mee bezig was,
want anders... :kont:
hieronder een mailtje tussen mij en hem:
----------
> I really do wish you the best of luck on continuing development for
> Linux platform,

Thanks for your email, and the kind words about ReBorn. I am working on
a follow up program in my spare time. I don't think it will be ready for a
long time yet, but it will be worth the wait!
----------

Dit moest dus iets uitgebreiders gaan worden ala Reason/Fruity

dus al met al, geef het nog een paar jaar, en je heb volwaardige audio/midi workstation distributies
die 'out of the box' werken, met een berg aan gratis software :L
8>

voor hen die deze linux site niet kennen:
http://linux-sound.org/
samen met 'sourceforge' en 'alsa project' de bronnen om op de hoogte te blijven.

peace!
:L

Tegen die tijd zijn MPC's enzo hopeloos verouderd en alleen nog de verstokte gebruikert zal er nog een hebben

tegen die tijd is er al een MPC8000

@bionrg

Ik kijk al minstens zo 2 jaar naar die http://linux-sound.org/ site en er is zo weinig bijgekomen in al die tijd. En kijk wat er ondertussen voor Mac en PC is bijgekomen. Het verschil is echt gigantisch groot.
En dan komt er ook nog eens bij dat de meeste Linux software te technisch is en gewoon kneuterig. Omdat er hobbyisten aan hebben sleutelen met goede bedoelingen maar de ballen verstand van GUI's etc. En wat dat betreft licht dat gewoon 10 jaar achter. En ik heb niet nog een keer zin om met maar half werkende (stabiele) software te gaan proberen en meer met patches en die hele riedel bezig te zijn dan met muziek maken.

Die Linux versie van die Moog modular is wellicht interessant genoeg om op een ouwe PC te laten draaien voor erbij. Desnoods brand je een distro op een CD zodat je daarmee kunt booten en softsynth dingetjes kunt gebruiken. Maar ik heb er nu nog niet eens een 2e boot partitie voor over.

yep, het is zeker nog niet wat het wezen moet, ben ik zeker met je eens.
maar ik hou linux al 10 jaar in de gaten, als je 10 jaar geleden over een gui begon dan werd je keihard uitgelachen :D
dus wat dat betreft is gui en gebruiksvriendelijk voor zowel beginner als expert gigantisch vooruit gegaan.
en het is simpelweg niet te vergelijken met pc of mac aangezien er gewoon allemaal mensen vrijwillig aan meewerken.

dus in mijn mening, nog een paar jaartjes en de eerste volledig op linux gebaseerde DAW's
verschijnen op de markt.... zowel ook de 'betere' linux audio/midi software.
totdan zou ik mezelf ook niet bezig houden met distributies uitproberen en patches etc..
ik maak ook graag liever muziek ;)

kan iemand me 1 "echte" reden geven waarom ik mijn windows XP of OS X systeem voor een linux systeem zou moeten vervangen, behalve dan om de experimenteerdrift of politieke redenen? want daar gaat het toch om? met al die linux GUI's begint linux nu ook steeds meer op alles te lijken waar hardcore linux-fans altijd zo tegen waren......

de argumenten waren altijd: het is veeeeeel stabieler, en het is gratis.......dat eerste argument is al wel behoorlijk afgebrokkelt, het 2e argument staat natuurlijk nog, maar je hebt er geen kont aan als de software die erop gaat draaien niet gratis is......en over het open-source argument: hoeveel mensen ken jij die hun OS zelf doorspitten en modificeren? want reken maar niet dat een commerciele DAW applicatie als open source gereleased wordt ;)

Dezelfde reden waarom 80% van de Apple gebruikers een Apple heeft.
'Omdat het geen Windows is' :D

Maar dingen zoals digital rights management, veiligheid van je OS en de noodzaak van een 500Mb grote c:\windows directory spelen dan ook mee.
En dat je niet afhankelijk bent van een bedrijf dat 90% van de markt in handen heeft en kan doen en laten zo het haar uit komt.

En trouwens kun je met de huidige Linux x86 versies al een heel groot gedeelte van de bestaande Windows software gewoon gebruiken. Mbv Wine of WineX.
Dus ook de nieuwste games etc.

ondertussen dik een jaar verder. en wat vind men nu van de ontwikkelingen?

ikzelf gebruik nu naar alle tevredenheid fedora core 3. wine is tegenwoordig 'commercieel' (transgaming/crossoveroffice) wat inhoud dat het nog steeds te gebruiken is maar dan in combinatie met ondersteuning tegen betaling.
ardour is wat verder gegaan en werkt nog steeds. ik ben er erg blij mee. senquensen doe ik met hardware dus op dat gebied praat ik niet mee maar gewoon meersporen opnemen is goed mogelijk met linux, ook voor de gemiddelde computernewbie. alles instaleert een stuk makkelijker, dus het "nikswerktgoed'oplinux"argument verwaait een beetje moet ik zeggen.
feit blijft dat ik geen zin meer heb om heel veel te betalen voor xp als ik hetzelfde kan met linux voor gratis, maar goed: ieder zn eigen smaak

mmm... Linux is nu niet echt iets voor de beginnende pc´ist.. Ik begreep er in het begin geen flikker van! Heb uren gespendeerd aan hoe ik een simpel proggietje moest installeren. Bij Wondows: klik, klik en gedaan :)
En die Wine draait ook niet de dingen die ik wil! Ik kreeg enkel wat Native Instruments aan de praat. Bv de FM7 werkt helemaal onder Wine. Maar iets vd Props bv niet, ook geen flash mx (:D niet dat ik dat verwachtte maar toch..)

denk dat het moeilijk is en blijft voor een fabrikant als steinberg of andere pc gerelateerde produkten
produkten voor open source te gaan maken.
en de betaalde versies zoals suse zijn ook niet echt goedkoop:)

linux heeft in het begin de boot gemist door niet op tijd een makkelijke grafische interface te maken.
logisch , het is ook geen bedrijf

je kan het beste zelf goed leren programmeren en voor linux een mooie pakket bouwen,want het moet zeker kunnen
the gimp is toch ook een topprogramma, en zo zijn er meer toplinuxprogs

root

Origineel geplaatst door turtel the gimp is toch ook een topprogramma, en zo zijn er meer toplinuxprogs

root [/B]
hm.. het is een aardig teken programma m.i. en ik gebruik het veel, maar geen top programma. Zelf zie ik het somber in w.b. linuxje en professionele applicaties.. veel vind ik er gewoon goedkoop uitzien en veel open source is toch een stukkie minder qua performance. Tsja..

Origineel geplaatst door ikke
....ook geen flash mx (:D niet dat ik dat verwachtte maar toch..)

probeer het nog es want flash mx doet het bij mij wel...

neat, maar fedora staat er momenteel niet meer op :stupid ... ik wou toch maar Reason op mn laptop draaien dus moest windblows ikspee (wind blows in spe :D) der trug op

Back