Synthesizer abc

citizhen

Nieuwkomer
hallo ik ben nieuw hier en ik zoek een beetje newby help.

Ik pruts al lange tijd met softsynths dat lukt allemaal heel goewd.
maar ik zou toch willen weten waarvoor de knopjes effectief dienen.
Kunnen jullie mij links geven of uitleg hoe de meeste synths werken wat alles zowat betekent.
Ik wil op termijn mijn eigen sounds leren bouwen.
je moet ergens beginnen hé.

Khoop dat ik een beetje hulp krijg hiero :L

Engels is geen probleem, dus links en uitleg mag in het engels zijn ook

alvast bedankt

Re: Cynth abc

Re: Cynth abc

volgens mij is schrijven ook niet je sterkste kant...

wil je specifiek over een bepaalde softsynth iets weten of gaat het meer om benaming zoals VCO, LFO, VCF en ENV etc?
maak eerst eens een screenshot van je softsynth en zet die ff in een post... dan weten we waar we over praten...

- een VCO (of DCO) de oscillator bestaande uit een WAVEFORM, COARSE (of OCTAVE) een FINETUNE, een LFO DEPTH regeling om de hoeveelheid modulatie van de LFO te regelen

- een LFO een laag frequent oscillator (voor modulatie op o.a. de VCO, VCF)

- een VCF filter meestal laag doorlatent) bestaande uit een CUTOFF FREQUENCY, een RESO (resonantie), een diepte instelling voor het regelen van de hoeveelheid ENV signaal naar de CUTOFF FREQ.

- een VCA (versterking van het signaal)

- ENV de envelope bestaande uit ATTACK, DECAY, SUSTAIN en RELEASE... deze signalen worden gebruikt voor modulatie op de VCO en VCF...

- PWM puls breedte modulatie, het varieren van de puls breedte, de snelheid waarmee word geregeld door de LFO

dit is slechts een klein overzicht van de meest voorkomende onderdelen van een doorsnee synth...

Back