beginning heeft twee vragen

michel van rooy

Ingeburgerd
Ik heb een hele tijd gespaard en ik kan nu eindelijk gaan beginnen met het bouwen van mijn eigen studiootje.

Ik wil uiteindelijk komen tot een soort van depeche mode achtig geluid (hoop ik..) Probleem is dat ik echt heel erg aan het begin sta en er dus eigenlijk geen fuck vanaf weet. Ik ben bang dat ik dingen koop die later niet handig blijken te zijn. Kan iemand mij helpen ?

Op het moment heb ik alleen nog maar:
- pc (emu-audio production studie-kaart, sczi harddisk, pentium II 350mhz, 256 ram)
- toetsen

Hoe nu te beginnen ? Eigenlijk heb ik twee simpele vragen (denk ik):
- vraag een: Intern of extern sequencen ?
o zal ik mijn pc (gezien geringe rekencapaciteit. hij crasht nu al af en toe) alleen blijven gebruiken voor harddisk recording van stem en gitaar en mijn midi gaan aansturen via een mpc 2000 xl, waar dan gelijk een sampler in zit.
o Zal ik blijven sequencen op mijn compu en een losse sampler kopen (ik twijfel daarbij tussen akai s3000xl, yamaha a3000 en emu e6400 classic. Heb nog nooit met zo’n ding gewerkt dus weet niet wat goed en bruikbaar voor mij is. Had wel gehoord dat er veel effecten in a3000 zitten maar dat deze erg traag is als ik hem op mijn pc via sczi poort aansluit)
- vraag twee: Wat voor synth zal ik kopen ? een vriend van me raadde me een virus aan of een novation nova. Wat is het belangrijkste verschil ? (mogelijkheden, gebruikersgemak voor beginnneling ?). gezien bovenstaande vraag: welke combi tussen sequencer, sampler en synth is handig als ik alles wil combineren ? dus synth geluiden wil samplen en sequencen ?

Het is best wel een moeilijke vraag hoor.

De computer die je nu hebt is te traag/oud om als audio mixer te gebruiken wil je met de nieuwste software (en softsynths etc) werken. En dan upgraden naar een PIV of Athlon XP systeem is misschien dan wel interessant. Maar wil je alles met de computer doen?

Je kunt ook voor de groovebox/MPC oplossing gaan waarbij je geen computer nodig hebt en met een MPCx000 (de 4000 is wel vet maar ook erg duur) of RS7000 heel veel kunt en je daar helemaal in kunt verdiepen. Het is in ieder geval een heel andere manier van muziek maken dan op een computer maar ideaal als je op gaat treden want dat is dan weer makkelijker.

Je kunt ook sequencen (midi dus) op de computer die je hebt en met een sampler en evt extra synths modules erbij gebruiken.

Los daarvan zou ik zeggen dat je modules, synths enz altijd kunt blijven aanschaffen naar eigen smaak en inzicht. En om nou te beginnen met een virus of nova lijkt me iets teveel van het goede. Een tweedehands wavestation EX is volgens mij voor de depeche mode persoon ook interessant en ze zijn stukken goedkoper. Trouwens gebruiken die nog heel veel analoge synths en bijv een ms20 zou ook heel goed kunnen of zo.

En meestal is een losse effectenbak of een compressor ook erg handig om de hardware die je hebt nog beter te kunnen gebruiken. Als je je computer gebruikt om alle audio te processen heb je dit niet zo nodig trouwens.

En zeker niet vergeten dat je ook een mixer nodig hebt. Een spirit om mee te beginnen of een mackie als je meer wilt zou wel kunnen. Zelf ben ik een groot fan van digitale mixers.
En dan ook een paar goede monitor speakers zodat je wat je maakt ook goed kunt horen.

Maar ja, het hangt er helemaal vanaf wat je zelf wilt en wat je budget is. En je zult waarschijnlijk nog schrikken van hoe duur alles is als je het allemaal bij elkaar opteld en dan wellicht toch maar naar 2e hands gear moet gaan kijken omdat het dan iets minder pijnlijk is financieel.

Ik denk dat prijs/resultaat verhouding je het best voor een tweedehands mpc met naar keus een 2e hands virus, nova of microQ
Dit zal genoeg zijn om de basis van al je tracks te kunnen gaan leggen. Qua advies over welke synth is op het forum al veel te veel gesproken en het komt erop neer dat je het best in de winkel kunt gaan luisteren en dan proberen er ergens 2e hands op de kop te kunnen gaan tikken (bijv via interface.nl of marktplaats) In de tijd dat je je apparatuur helemaal snapt heb je ongetwijfeld alweer budget voor je volgende aankoop vergaard wat niet onverstandig een analoog synthje zal zijn.
Ook hierbij geld dat je echt zelf moet blijven luisteren totdat je er een vindt die binnen je smaak en budget valt. Zoals Fuse al zei zou ik met jouw smaak de ms20 hierbij zeker ook ff checken

Veel suc6

Back