Conversie SP/DIF naar AES/EBU

rejo

Stamgast
Ik ben benieuwd of jullie misschien ervaring hebben met (betaalbare) conversie van SP/DIF naar AES/EBU.

De huidige situatie: De digital-out (SP/DIF coaxiaal, 24 bit) van m’n Marian Marc 2 soundcard gaat naar de input (SP/DIF coaxiaal, 20 bit) van m’n Yamaha 03D. Bij de input op de Yamaha wordt de woordlengte dus ingekort, met alle -onvermijdelijke- kwaliteitsverliezen van dien. (ik werk altijd op 44.1 kHz en de 03D is altijd de clockmaster)
Als het nummer klaar is, gaat de complete mix terug naar de input van de soundcard. Dus: output Yamaha 03D (SP/DIF coaxiaal, 20 bit) naar input van Marc 2 (SP/DIF coaxiaal, 24 bit) om het hele nummer netjes op te nemen.
Dit werkt grandioos allemaal, geen enkel probleem. Máár... wel 2 maal een eigenlijk overbodige woordlengte-verandering. Overbodig, want de Yamaha heeft óók AES/EBU inputs en outputs. En die werken wél fijn op 24 bit. Net zoals de SP/DIF uitgang van de Marian. U voelt ‘m al....

Wat ik dus zou willen is: Soundcard-output (SP/DIF coaxiaal, 24 bit) naar de Yamaha 03D input op AES/EBU 24 bit (en andersom)... En dan échte conversie, niet een andere plug erop...
De soundcard wil ik niet inruilen, want die bevalt me erg goed. Fantastisch geluid, lage latency, stabiel. De 03D wil -of eigenlijk: kán- ik voorlopig ook nog niet kwijt.

Weten julie of er misschien een simpele -goede- converter op de markt is? Het zou dus eentje moeten zijn die “beide kanten op gaat”. (of 2 aparte modelletjes; beetje modelletje DI-Box zeg maar). Moet wel van goede kwaliteit zijn. Ik wil er maximaal tot ongeveer 200 euro aan besteden, anders kan ik net zo goed een nieuwe kaart met AES/EBU kopen. Ik heb tot nu alleen iets van Behringer gezien, maar dat ding is teveel kermis. Iemand misschien ervaring met zelf bouwen? Of überhaupt met omzetting van SP/DIF naar AES/EBU?

Laatst gewijzigd:
Ik denk zelfs dat je gewoon 1 kabel kan solderen van spdif cinch naar canon jack AES/EBU en dat dat werkt.

Maar ik dacht ook dat spdif maximaal 20 bit kon ditheren, dus het zou me verwonderen dat jij uit die Marian 24 bit dithered:confused:

In principe heb je geen convertors nodig want alles is al digitaal! Als je 24 bit wil gaan op 44.1 dan moet je alles over AES/EBU met een bijbehorende PCI kaart met/of over ADAT gaat dat ook dacht ik. (da's dan 8 kanalen tegelijk als je wil)

Wat er ook mogelijk is zijn die masterwordclock + convertors van Apogee die schitterend werk leveren voor al deze patchmogelijkheden. Maar die kosten een BOM en zijn volgens mij in dit verhaal niet eens nodig.

Enfin ik ben ook niet "de" doorwinterde connecteur op digitaal gebied, er zijn vast nog DSF leden die nog dieper van deze zaak op de hoogte zijn....

Heb nog is nagedacht:
Wat ik zou doen is niet ditheren op de kaart. De 03D is dus Master wordclock en er is ook een 75 OHMkabel die naar de MAriankaart gaat dus?

--->gewoon alles via spdif 20 bit ditheren aangegeven in het DIO menu van de O3D!

Het verschil tussen 20 en 24 ga je niet horen, 16 is wel minder en soms "wel" hoorbaar

:okdan:

volgens mij zijn AES/EBU en SPDIF niet zomaar even om te zetten. AES/EBU heeft geloof ik als verschil tussen 0 en 1 bit zeg maar +/- 5Volt (of zoiets) en heeft SPDIF zeker een 10x lager verschil (+/-0.5 Volt). AES/ABU is dus veel ongevoeliger voor kleine storingen. Het lijkt mij niet dat je dat zo even in een kabeltje omzet. Nu heb ik EMU-samplers waar je dat wel kunt uitwisselen (of AES/EBU of SPDIF) dus wellicht is het toch een kwestie van versterken/verzwakken van digitale signaal. Wat ik ook weet is dat een AES/EBU signaal direct in een SPDIF ingang geen goed idee is, je blaast hem op.

D.:D

Origineel geplaatst door Prophet
Heb nog is nagedacht:
Wat ik zou doen is niet ditheren op de kaart. De 03D is dus Master wordclock en er is ook een 75 OHMkabel die naar de MAriankaart gaat dus?

--->gewoon alles via spdif 20 bit ditheren aangegeven in het DIO menu van de O3D!

Het verschil tussen 20 en 24 ga je niet horen, 16 is wel minder en soms "wel" hoorbaar

Da's een goeie suggestie! Ik kan dan de digital-out van de soundcard met bijvoorbeeld IDR van Waves ditheren op 20 bit (als insert op de master in Cubase SL), zodat het signaal niet opnieuw wordt geditherd aan de ingang van de 03D. Wat trouwens wel irritant is, is dat ik nergens kan vinden of de 03D aan z'n sp/dif ingang nu wel of niet dithering toepast. Maar goed, als het dezelfde woordlengte betreft, doet ie dat waarschijnlijk niet. De output kan ik dan inderdaad weer op 20 bit dithering instellen. Maar ja, ik blijf het jammer vinden dat ik niet op 24 bit kan werken, dus als iemand nog suggesties heeft voor DIY-oplossingen (ik kan wel een beetje solderen en schema's lezen enzo).

Overigens, hoewel de protocollen voor SP/DIF en AES/EBU nagenoeg hetzelfde zijn, kan je ze inderdaad niet zondermeer met behulp van een andere plug even "omzetten". Oom AES/EBU gebruikt bijvoorbeeld ook één bepaalde bit voor checksum-controle, waarbij tante sp/dif datzelfde bitje weer gebruikt voor bijvoorbeeld scms-statusbits ofzoiets. Kortom, het moet weldegelijk echt geconverteerd worden. Helaas.

Iemand anders nog ervaring hiermee?

Dit zijn overigens de specs van de Marian (hij doet dus wel degelijk 24 bit over de coaxiaal sp/dif):
- Four-channel PCI audio card
- Analog stereo I/O 24 bit/96kHz
- Digital stereo I/O: 24 bit/96kHz
- Digital CD input
- Drivers: Windows(tm) 95, 98, ME, NT 4.0, 2000, XP, ASIO 2.0, DirectSound and GSIF for Windows 95/98/ME

Hij heeft helaas geen bnc-wordclock-ingang. Synchronisatie moet dus via het ingangssignaal.

Origineel geplaatst door Prophet
http://www.funk-tonstudiotechnik.de/AES-SPDIF-Kabel.PDF

Maar kweet niet of je dan kan 24bit ditheren, normaal pakt spdif dat niet maar bij deze.:confused:
Ik denk dat je het best troubles vermijd door gewoon te kiezen tussen de twee

Hé, das een interessant. Als dat nou toch 's zou werken... Zou heel mooi zijn.

Bedankt voor de link! Ik ben zelf idd ook een beetje :confused: . maar zo te zien wordt met die kabel dus ook het voltage en impedantie aangepast. Voor het overige heb ik begrepen dat in veel gevallen de beide formaten inwisselbaar kúnnen zijn, maar dat dat niet altijd gegarandeerd is en vooral afhangt van de implementatie door de fabrikant.
Ik ga 's informeren hoe duur die kabel is en navraag doen bij Marian in Leipzig. Als 't om 2-3 tientjeswerk gaat, waag ik het er gewoon op.

Ik houd jullie op de hoogte...

voor de rest zou ik er niet te hard op flippen ze.
Ik zeg het nogmaals 24 bit vs 20 bit niet zo spectaculair verschil.

Ik zou niet teveel knoeien met die aansluitingen, zie dat je opnamen verrot gaan klinken en het pas veel later constateerd en spijt hebt van....

Bevraag je eens bij die FUNKtechnieker, laat me ook iets weten. Leg je setup wel uit hè!

Het allerbeste is natuurlijk een betere PCI PC insteekkaart van RME met ADAT voor aan te sluiten op de 03D's YGDAY ADAT. Dan zit je 44 of 48.1 en 24 BIT over en weer op 8 kanalen.

Maar dan nog.... Als je "echt" van totaalgeluid wil verbeteren, koop je best een digitale tafel van de nieuwste generatie, die klinkt zowizoo al beter dan onze 03D (ja ik heb die ook) ;) (maar ja money hè? bij mij ook het probleem soms)

DM24 Tascam, O1V96 Yam 02R96 Yam of DM1000 Yamaha
:{

Ach, het is inderdaad geen halszaak; meer iets wat ik al een een tijdje gewoon wilde uitzoeken, ook "voor de weet". Ik denk dat ik het idee van die impedantie/voltageconverter gewoon even zelf ga (latn) fabrieken. Heb inmiddels wat schema's gevonden die een HTS-vriend van me eens lekker mag uitpluizen... Kwa onderdelen kost het een appel en een ei. Helaas zit dat uitbreidingslot al vol met een MY8AD (8 x analoog gebalanceerd in); en eigenlijk kom ik nóg chronisch kanalen te kort (...). In mijn geval is 8 kanalen over-en-weer (adat) met Cubase niet interessant trouwens. Ik mix bijna alles op de tafel; uit Cubase komen alleen zang + effecten en af en toe een VSTi. Ik hoef ook geen orkest realtime op te nemen en dan heb ik aan één input op de soundcard dus genoeg. Zang gaat vanuit een (externe) pre-amp rechtstreeks de kaart in en een parallel-signaal gaat de 03d in, voor de hoofdtelefoonmix. Werkt prima. En ik heb toch m'n 24-bit opname. Maar het gaat mij indd meer om het totaalgeluid. ;) Het valt ook een beetje onder de operatie "en nu alleen nog maar echt goede -korte- en wanneer mogelijk gebalanceerde kabels, fatsoenlijke digitale interlinks, geen midi/audio/stroomkabels bij elkaar; piekstroomfilters gebruiken ,de verzekering op orde brengen...". Zeg maar dat weekje extra aandacht, wat het allemaal net even beter maakt... Daarna ga ik namelijk album afmixen, dus wil ik geen gezeik.

Trouwens... als ik héél eerlijk ben, ik vind de 03D helemaal niet zo slecht klinken! Ik zorg altijd dat het ingangsniveau in orde is (gebruik maken van volledige bandbreedte van converter) en v.w.b. EQ pas ik aleen filtering van maximaal zeg 4 tot 6 dB toe; géén extreme Q-instellingen, en dus geen boostst van freq. Ook comps en gates met beleid gebruiken. De resultaten zijn wat mij betreft dan prima. De mic-inputs zijn "standaard", maar ach, wie gebruik die nu eigenlijk? Ik niet in ieder geval. Ik vind dat als je serieus zang gaat opnemen, je toch altijd een goeie pre-amp met bijbehorende mic moet gebruiken. Van mij mogen die mic-preamps / 48v er dus eigenijk helemaal af. Maar aan de andere kant is het wel weer makkelijk voor live-inzet; voor als je bv actieve di's gebruikt.

Een nieuwe tafel zou ik natuurlijk ook wel willen, maar afgezien van meer kanalen heb ik dat nu dus eigenlijk niet écht nodig (de patchbay voldoet ook...). Die hele 96 kHz-hype (want dat is het wat mij betreft wel een beetje) laat ik even tot rust komen en dan kijk ik over 2, 3 jaar wel weer 's verder. Ik snap Yamaha (en de anderen) natuurlijk wel: die hebben de markt nu zo ongeveer wel voor 99% voorzien, dus ze moeten weer iets nieuws bouwen, wat natuurlijk veel beter is (en tuurlijk, de converters zijn beter, de faders langer, het scherm nog groter etc etc; maar was de oude generatie nu echt zó slecht? ik durf te stellen van niet - hoewel inserts op de mastersectie eigenlijk niet mogen ontbreken, maar goed, is weer een extra paartje da/ad). Maar wat mij -als wantrouwende consument met een stel gezonde oren- betreft, voldoet de 03d dus nog prima. Het grote voordeel van "Operatie 96Khz" is, dat ik binnen afzienbare tijd een puike tweedehands 03d of o2r ernaast kan parkeren ;). Ik gebruik voornamelijk virtueel-analogen, digitale drummodeles van bijna 10 jaar oud, achterhaalde 16 bit samplers en tamlijk verrotte jaren-80 krakende digitale synths, met gemiddeld genomen zéér middelmatige 16 - 20 bit standaard da converters. dus of ik daar nu een state-of the art ad achter zet, of een redelijke middelmoter, zoals op de 03d; als dat wat je erin stopt matig is, zal het nooit beter worden (de jp8000 bijvoorbeeld ruist als een idioot). Maar goed, ik draaf doorrrr.. En ik ben nog steeds helemaal blij met de 03d; ik heb hem al heel wat jaren, maar het verbaasd me tot op de dag van vandaag nog steeds af en toe wat je er allemaal mee kan wat betreft routing / automatisering / aansluitmogelijkheden etc. Een heel verschil met de 01v, waar ik ook een tijdje mee heb gewerkt.
Misschien moet ik maar een fanclub gaan oprichten...

Maar goed, ik laat wel weten wat uit het kabel-experiment is geworden...

Dat komt wel dik in orde zo te horen!

En trouwens, als je vandaag of morgen een supernummer hebt gemaakt, ga die niet minder brokken maken dan dat hij gemixed zou zijn op iets dat 5 x duurder is. Het nieuwste van het nieuwste zal ik maar zeggen.
Je hebt Pro materiaal en je kan daar blijven in kopen en upgraden, tot je er misselijk van word. En dan ben je niet meer met geluid bezig maar met snobisme.

Als je bekijkt hoe hard de generatie voor ons moest werken om iets goed te krijgen en hoe wij nu al dat gebruikgemak zomaar in onze schoot geworpen krijgen, Automix, total recall, scene recalls, FX a volontè, comprssie en noem maar op en noem maar op...

Ik denk dat wij soms veel te veel mogelijkheden hebben en daarmee soms onze inspiratie verblind word of afgeleid. Maar soit voor mij mag het ook altijd meer ze, daar niet van. Het kan soms ook inspirerend werken. Ik heb dat dan eerder met nieuwe synths. MEERRR!! met gevolg ik nog twee synths moet uitspitten JP8080 en Korg Z1 en denk ik al aan wat anders erbij omdat het geluid me aanstaat. Niet dat dat een probleem vormt want ermee werken kan ik en de voornaamste zaken weet je direkt na wat handleiding maar toch....Tijd hè... IK maak liever nummers en zoek de juiste klank instant en hoe en van waar hij komt intresserd me dan niet, als hij er maar is en (super)goed is. Ik weet wel wie er in welk goed is. Ik sta toch nog elke dag versteld van zoiets als bvb de Nordlead 1(exp) Maar ook de Virus enfin tot daar ...

Het belangrijkste is de keuze van de geluiden of de aard van de opname en natuurlijk het idee van het nummer in zijn totaliteit. We weten ondertussen allen wel, dat we meer moeite moeten doen op een digitale tafel om het vet te laten klinken. Maar dat motiveerd om je synths goed te leren uitspitten of met andere middelen het geluid extra dimensie te geven.
Kritische klankkeuze geloof ik nog het meeste in. Eq en compressie ben ik normaal zuinig.
Al durfde ik soms wel in de mastering men boekje te buiten gaan. Maar daar heb ik mijn les ook al geleerd ondertussen.

Ah en Baa De Weej: ik ben ook nog altijd kontent van men O3D'eetje

Conversie naar AES/EBU is mogelijk.

Conversie naar AES/EBU is mogelijk.

Hoi,

Een nomaal kabeltje solderen zonder naar de impedantie te kijken is mogelijk als je de kabel maar niet te lang maakt.
Zelf heb ik ook zo'n kabeltje gemaakt om van SPdif naar een AES/EBU ingang van mijn Tascam TM-D8000 te gaan.
De aansluiting gebruiken zoals van een mono jack > XLR gebalanceerd, dan komt alles goed.

Gr,
Dide

ff een vraagje van een totale leek op het gebied van digitale connecties in audio-opname gebeuren e.d.

Ik zit erover te denken ooit zo'n quantec Yardstick galm aan te schaffen maar die heeft alleen AES/EBU connectoren
Als inputs heb ik thuis alleen adat, sp/dif coaxiaal en analoge jacks. (heb een motu 2408 mkII)

Ik heb nog nooit AES/EBU gebruikt dus ik weet hier niets van eigenlijk

Wat zijn m'n mogelijkheden?

De goedkoopste manier is de SPdif van je Motu gebruiken en op de eenvoudigste manier een verloop van SPdif > AES/EBU maken zoals beschreven.
Je bent dan wel wat kanalen kwijt op je Motu.
Of je koopt een AD converter bv de Flying Cow van M-Audio dan heb je analoog in/uit.
Deze kost +- 250 Euro

Gtz,
Dide

Hoezo ben ik wat kanalen kwijt? Ik gebruik op dit moment alleen de 8 i/o analoge jacks.
De Sp/dif is ongebruikt en vrij voor evt. die galm

Als ik me niet vergis zou ik de (a) 8 analoge i/o + (b) de sp/dif coaxiaal + (c) 1 adat slot tegelijk kunnen gebruiken op de motu...

Zoals je het beschrijft heb je gelijk maarzelf heb ik ook een motu 2408 waarvan ik alle tdif poorten gebruik en in dat geval zou ik kanalen verliezen.
Maar gebruik je ze niet allemaal dan maakt dat inderdaad niet uit.

Gtz,
Dide

Om even terug te komen op m'n aanvankelijke vraag. Het werkt dus inmiddels!
Een technisch handige vriend van me heeft de kabels plus bijbehorende "elektronica" voor me gefabriceerd.
De AES/EBU TO SP/DIF-Converter is relatief simpel, want behoeft slechts een aanpassing in impedantie (weerstandje...). Zonder "werkt" het ook wel, maar dan krijg je er dus gratis een berg jitter bij... En dat is niet bevorderlijk voor een goed geluid, zo heb ik ondermeer geleerd van Bob Katz in zijn fantastische boek "Mastering audio" (echt een aanrader trouwens!). De andere conversie is gecompliceerder en werkt eenvoudigweg niet goed zonder actieve elektronica.

Zo gezegd, zo gedaan dus. En inmiddels werkt de hele DAW op 24 bit. De 03D fungeert als masterclock (gewoon op 44.1 Khz). De AES/EBU-output wordt gedithered uitgestuurd. De sp/dif output van de soundcard wordt met IDR van Waves (24 bit, type 2, geen noiseshaping) weer teruggestuurd naar de 03D. Dit is noodzakelijk omdat door alle digitale toevoegingen, vermenigvuldigingen, eq, etc. etc. Cubase intern op wel 80 tot 151 bits werkt (!). Floating point wel te verstaan. Zonder goede dithering wordt de output dus getruncated met alle kwantificeringsfouten van dien. Niet echt rampzalig zou je zeggen, maar een gemiddeld digitaal signaal is al een paar generaties "verouderd" voordat deze uiteindelijk op een cd-tje komt. Alle reden dus voor zorgvuldige kwantificering en dithering bij elke verandering van bitdiepte. Ik ben nu nog aan het uitzoeken of Cubase zelf iets doet met de outputs qua kwantificering, want misschien zit de IDR er wel voor niets tussen!! Vooralsnog kan ik hier helemaal niets over vinden, en ga ik ervan uit dat de project-settings bepalend zijn (en die heb ik dus op 24 bit staan) en dat de outputs zonder dithering worden gegenereerd.

Voor de liefhebbers hier het schemaatje: :L

aesebu-to-spdif-converter-v.gif

:biertje:

De sp/dif output van de soundcard wordt met IDR van Waves (24 bit, type 2, geen noiseshaping) weer teruggestuurd naar de 03D. Dit is noodzakelijk omdat door alle digitale toevoegingen, vermenigvuldigingen, eq, etc. etc. Cubase intern op wel 80 tot 151 bits werkt (!). Floating point wel te verstaan. Zonder goede dithering wordt de output dus getruncated met alle kwantificeringsfouten van dien.

Snap je het zelf nog? :D ikke niet iig

Ik snap het nog wel, alleen omschreef ik het misschien een beetje omslachtig.
Het komt erop neer dat Cubase intern op een hoge bitdiepte werkt. En dat dus met beleid teruggebracht moet worden naar -in dit geval- 24 bit.

Een dergelijke verbinding heb ik enige tijd geleden gekocht bij Helios in Haarlem; het kwam neer op 2 kabeltjes en een omzetter van Neutrik. Even los van het formaat aan beide kanten (bemonsteringsfrequentie en bitdiepte) gaat het naar mijn idee inderdaad voornamelijk om de impedantie die verschilt.

Het werkt bij mij prima allemaal, maar ik kan helaas niet meer zeggen wat het heeft gekost want ik zit op mijn werk en de nota ligt thuis. Echt goedkoop was het echter niet geloof ik.

Back