Reason 2.5 & Midi via USB

Yidaki

Nieuwkomer
Dag Lezer,

Sinds enkele dagen in het trotse bezit van een externe midi-controler van Edirol(=Roland) Type (PCR-50). Ik werk zelf met Reason 2.5 en vreemd genoeg geeft Reason 2.5 aan dat er geen midi binnenkomt. Als gevolg hiervan krijg ik het niet voor elkaar om mijn controller (bv een draaiknop) toe te wijzen aan bv de cutoff van 'n synth in Reason. Dit werkt wel als ik het test met Fruity Loops echter dit programma werkt niet geheel prettig en naar behoefte.

In m'n handleiding v.d. Edirol staat beschreven hoe ik de Advanced Midi moet instellen. Deze stappen heb ik 100% kunnen uitvoeren, de Midi-page in Reason 2.5 staat echter niet beschreven in m'n handleiding. Weet iemand hoe ik het voor elkaar krijg dat als ik aan een van m'n controllers draai Reason ook 'merkt cq waarneemt' dat er midi signalen binnenkomen. Zelf heb ik het vermoeden dat omdat ik geen Midi-kabel maar een USB kabel gebruik (FruityLoops, Cubase, Sonar & ReBirth hebben er geen problemen mee) dit bij Reason ervoor zorgt dat deze niet goed merkt dat er Midi-signalen binnenkomen. Vreemd is echter dat Reason wel reageerd op de toetsen die ik aansla.

Heeft iemand mischien een tip dan wel oplossing voor dit probleem??

gr. Stefan

P.S. Ik heb een JPG toegevoegd waar je kunt zien dat ik maar geen Midi binnenkrijg terwijl op ik op hetzelfde moment aan een draaiknop van m'n Edirol PCR-50 draai. Jammer genoeg dus geen Midi-signalen herkent binnen Reason 2.5

Attachments

• reason-midi-learn.jpg
    reason-midi-learn.jpg
    11,9 KB · Bekeken: 130
Je moet oftwel in de preferences in reason de MIDI in poort instellen zodat hij signalen van de controller ontvangt. Dan beneden in de secuencer de module aanklikken (plug icoontje) en dan ook de controller instellen zodat ie de juiste signalen zend (bv channel 07 is volume..). Anders kan je ook 'learn from MIDI' kiezen (enable MIDI remote mapping in het options menu!) en gewoon een knop manueel toewijzen in reason. Raadpleeg ook de MIDI implemanteion chart van beide apparaten. Veel succes!

Origineel geplaatst door ikke
Je moet oftwel in de preferences in reason de MIDI in poort instellen zodat hij signalen van de controller ontvangt. Dan beneden in de secuencer de module aanklikken (plug icoontje) en dan ook de controller instellen zodat ie de juiste signalen zend (bv channel 07 is volume..). Anders kan je ook 'learn from MIDI' kiezen (enable MIDI remote mapping in het options menu!) en gewoon een knop manueel toewijzen in reason. Raadpleeg ook de MIDI implemanteion chart van beide apparaten. Veel succes!

Dag Ikke,

Dank je voor je antwoord echter ik heb alles goed staan in Reason echter wierd genoeg krijgt hij dus wel toetsaanslagen door(op de geselecteerde module). Wat je zei m.b.t. 'Enable Midi Remote Mapping' en 'Edit Midi Remote Mapping' al gedaan. Ik zie dus alle groene pijltjes staan bij de assignable controlers in Reason. Als ik echter 'Learn from MIDI' heb aangevinkt en aan een van m'n hardware controllers ga draaien zie ik dat er geen midi-siganlen worden waargenomen door Reason. Als ik geen oplossing vindt voor dit probleem moet ik jammer genoeg mijn Edirol PCR-50 terugbrengen naar de winkel. Ik heb hem alleen gekocht om in Reason 2.5 mee te kunnen werken.

gr. Stefan

Dat MOET werken, hoor. Blijven proberen zouk zeggen. Spit de handleiding nog een paar honderd keer door en je komt er wel uit. 8o)

Back