EXS24 op G5

David

Ouwe rot
In de Sound on Sound van deze maand (maart '04) staat een interessante test over het gebruik van de EXS24 softsampler op de PowerMac G5. De test gaat over het aantal EXS24 en het aantal voices dat de G5 tegelijk aankan.

De testmachine :
- Dual G5 2 Ghz
- 8GB RAM
- OS X 10.3.1
- Logic Platinum 6.3

De EXS24 :
- 64 stereo voices gebruikt per EXS24
- harp instrument met 386,7 MB aan samples (16bit / 44.1 kHz) uit de Vienna Symphony Library

De gebruikte audio hardware :
- standaard built-in audio van de G5
- CoreAudio drivers
- buffer size 512 samples

De testresultaten (zonder EXS24 filter) :
- in 16-bit mode : 11x EXS24 (met elk 64 stereo voices) = 704 stereo voices op de G5
- in 32-bit floating-point mode : 51x EXS24 (met elk 64 voices) = 3.264 stereo voices :halleluja
- disk streaming (16bit mode) : 9x EXS24 (met elk 64 voices) = 512 stereo voices

Testresultaten mét EXS24 filter :
- in 16-bit mode : 3x EXS24 (met elk 64 stereo voices) = 192 stereo voices op de G5
- in 32-bit floating-point mode : 4x EXS24 (met elk 64 voices) = 256 stereo voices

Het hele artikel kan je hier nalezen :
http://www.soundonsound.com/sos/mar....htm?session=592f222eb09875eb3ddec0ffc09fef5c

Laatst gewijzigd:
8Gb ?

ziek !!!!!!!!!!!!!!

trouwens die g5 is dus helemaal niet zo snel
256 voices met filter ?

das dus 4 * e6400 .. en volgens mij komen die bakken uit 1994
wat dus inhoud dat het geheugen en board van de g5 erg snel zijn
maar die processor eigenlijk voor deze tijd niks bijzonders is ..

Origineel geplaatst door MadR
8Gb ?
ziek !!!!!!!!!!!!!!
Sound on Sound wou gewoon objectief testen wat de machine aankan als je 'm echt volledig zou uitbouwen en maximaal zou benutten. De G5 kan idd 8 GB ram slikken.

trouwens die g5 is dus helemaal niet zo snel
256 voices met filter ?

das dus 4 * e6400 .. en volgens mij komen die bakken uit 1994
e6400 is uit 1997.
Het oermodel EIV is eind 1994 voorgesteld, en in 1995 op de markt gekomen. :geslaagd:

wat dus inhoud dat het geheugen en board van de g5 erg snel zijn
maar die processor eigenlijk voor deze tijd niks bijzonders is ..
Dat is nogal cru gesteld. :o:

Origineel geplaatst door David
Sound on Sound wou gewoon objectief testen wat de machine aankan als je 'm echt volledig zou uitbouwen en maximaal zou benutten. De G5 kan idd 8 GB ram slikken.

e6400 is uit 1997.
Het oermodel EIV is eind 1994 voorgesteld, en in 1995 op de markt gekomen. :geslaagd:

Dat is nogal cru gesteld. :o:

ik weet niet wat die 32 bit floatingpoint uitmaakt in filters t.o.v. die in emu (zijn die 16 bit intern ? dacht het niet)
maar moest er nog effe over nadenken

die 1100+ samples is iig erg cool !
snel moederboard iig !

Maar ik blijf bij mijn mening dat 256 voices met filters toch niet echt veel is ...
misschien in vergelijking met de oude g4's wel maar
volgens mij kan de snelste pc wel meer aan

ik zou het eigenlijk moeten testen op een pc

Ik vind het allemaal erg grappig klinken, maar wat is de prijs van deze volledig uitgebreide dual G5 met 8 GB aan geheugen.....volgens mij een godsvermogen :)

Ik wacht zo ie zo met overstappen totdat de G5's een beetje betaalbaar worden, en tot die tijd ga ik lekker verder met mn G4

Origineel geplaatst door C-Code
Ik vind het allemaal erg grappig klinken, maar wat is de prijs van deze volledig uitgebreide dual G5 met 8 GB aan geheugen.....volgens mij een godsvermogen :)

Dual G5 / 2 Ghz met 1 GB DDR400 ram = 3.665 euro, incl BTW (België)
Dual G5 / 2 Ghz met 2 GB DDR400 ram = 4.559 euro
Dual G5 / 2 Ghz met 4 GB DDR400 ram = 6.011 euro
Dual G5 / 2 Ghz met 8 GB DDR400 ram = 8.975 euro

http://store.apple.com/Apple/WebObj.../wo/tl1iFOPwseqJ2YjRWk3sKQwPh9q/2.0.7.1.0.5.3

Laatst gewijzigd:
ik weet niet wat die 32 bit floatingpoint uitmaakt in filters t.o.v. die in emu (zijn die 16 bit intern ? dacht het niet)
maar moest er nog effe over nadenken
Ik citeer even uit het artikel 'Apple Notes' van Sound on Sound (maart 2004) :

There's an oft-forgotten option in the EXS24 editor window's preferences that lets you select 32-bit floating-point storage for samples, rather than the 16- or 24-bit integer format of the data as it's stored on a disk. This option offers a huge improvement in terms of performance, since, as discussed last month, Logic's audio system is based around 32-bit floating-point arithmetic. So if the EXS24 sampler stores sample data in a 16- or 24-bit integer format, it has to convert every sample into 32-bit floating-point when retrieving the data from memory. However, when the samples are loaded into memory as 32-bit floating-point, this integer to floating-point conversion isn't necessary — the only downside being that the same instrument will require either twice the memory, or a third more, when the 32-bit floating-point storage option is enabled.

Choosing 32-bit floating-point sample storage allowed me to run an incredible 51 instances of EXS24 on the G5 before overloading the system at the 52nd.

In the case of the VSL's 16-bit harp instrument, enabling 32-bit floating-point storage doubled the amount of memory required to 773.4MB — and suddenly the Power Mac G5's 8GB memory limit seemed small again! However, in terms of performance with the same 11 instances of EXS24, Logic's CPU meters dropped to around 25 and 15 percent respectively

http://www.soundonsound.com/sos/mar....htm?session=592f222eb09875eb3ddec0ffc09fef5c

die 1100+ samples is iig erg cool !
snel moederboard iig !
Frontside bus van 1 Ghz per processor.
Bij het laatste model G4 was dit 167 Mhz...

Maar ik blijf bij mijn mening dat 256 voices met filters toch niet echt veel is ...
misschien in vergelijking met de oude g4's wel
Vergeet echter niet dat het over stereo voices gaat.
De Emu E6400 waar je het nog over had, heeft "slechts" 64 voices = 32 stereo voices.
En dan zijn die 256 stereo voices = 512 mono voices op de G5 mét filter toch meteen wel een heel pak meer.
Bovendien - als we de test van Sound on Sound mogen geloven (en waarom niet?)- haalden ze maar liefst 3264 *stereo* voices (zonder filter) uit de G5. Dat vind ik toch indrukwekkend qua capaciteit. Niet dat je dat absoluut nodig hebt in de praktijk, maar het blijft toch een interessante én objectieve test.

volgens mij kan de snelste pc wel meer aan
ik zou het eigenlijk moeten testen op een pc
Laat maar weten :biertje:

Dual G5 / 2 Ghz met 1 GB DDR400 ram = 3.665 euro, incl BTW (België)
Dual G5 / 2 Ghz met 2 GB DDR400 ram = 4.559 euro
Dual G5 / 2 Ghz met 4 GB DDR400 ram = 6.011 euro
Dual G5 / 2 Ghz met 8 GB DDR400 ram = 8.975 euro

http://store.apple.com/Apple/WebObj.../wo/tl1iFOPwseqJ2YjRWk3sKQwPh9q/2.0.7.1.0.5.3

De prijzen van het geheugen bij de Apple store zijn buitenproportioneel!!
Hieronder de prijzen als je je geheugen elders gaat halen.
Dual G5 / 2 Ghz met 1 GB DDR400 ram = 3.455 euro
Dual G5 / 2 Ghz met 2 GB DDR400 ram = 3.903 euro
Dual G5 / 2 Ghz met 4 GB DDR400 ram = 4.474 euro
Dual G5 / 2 Ghz met 8 GB DDR400 ram = 5.618 euro

Let wel: dit is niet het goedkoopste geheugen maar merk geheugen. (Corsair)

Groeten,

Radiance

Origineel geplaatst door radiance
De prijzen van het geheugen bij de Apple store zijn buitenproportioneel!!

Klopt, bij de winkel waar ik m'n laatste G4 haalde, gaf men zelfs ruiterlijk toe dat ze hun winst vooral uit RAM uitbreidingen haalden! En ze waren ook merkbaar niet zo blij dat me geen extra RAM mochten verpatsen :duivels:

Maar we dwalen af, want eigenlijk ging het hier over de EXS24 op de G5.

interresant .. kan ik toch nog een sos artikel lezen zodner abbo ..
ik had met trouwens vergist ja 1100 + voices moet dus die 3000+ zijn ..

maar stereo is wel heftiger zoals je zegt
dus 8 emu's dan .. :D

maar ik zal me opmerking aanpassen
is nu :
de g5 is niet sloom
maar die exs filters vreten wel cpu power !

En wat die pc test betreft dat wordt moeilijk natuurlijk omdat de laatste logic ver voor loopt op de oude 5.5.1 pc versie van logic

maar stereo is wel heftiger zoals je zegt
dus 8 emu's dan .. :D

Nog wat wijsneuzerij : 8)
je kan nu (terecht) opmerken dat die G5 zo duur is.
Maar die emu's waarmee je nu vergelijkt, kostten toen ook tussen de 3000 en 5000 euro, al naargelang de versie!

Vermenigvuldig dat bedrag x die 8 emu's om een vergelijkbare power te hebben als de G5 in 1 toestel aanbiedt,
en plots lijkt die G5 toch niet zo duur meer... *D

Nog wat wijsneuzerij : 8)
je kan nu (terecht) opmerken dat die G5 zo duur is.
Maar die emu's waarmee je nu vergelijkt, kostten toen ook tussen de 3000 en 5000 euro, al naargelang de versie!

Vermenigvuldig dat bedrag x die 8 emu's om een vergelijkbare power te hebben als de G5 in 1 toestel aanbiedt,
en plots lijkt die G5 toch niet zo duur meer... *D

ja maar dan moet je ook kijken wat een g5 toen zou hebben gekost
en emu5000 gaat al weg voor 550 euro tegenwoordig (nieuw thomann)

maar serieus ik vind de prijzen toch wel meevallen hoor voor die g5's
voor 2900 euro heb je toch een vette dual 2ghz met halve gieg gehuegen
dat is netzoveel als me g4 laptop 1 jaar geleden kostte ..

Ik heb ook gehoord dat Logic niet meer als 4 gb kan aanspreken.
Radiance

Inderdaad Radiance, goed opgemerkt van jou! :okdan:
'k Heb het eventjes opgezocht bij Emagic Infoweb :

The new G5 models allow for up to 8 GB of RAM. How much RAM is useful to install for Logic?

Solution:
Under OS X, Logic can access up to 2 Gigabyte of RAM. Plug-ins are not considered separate applications, but share their memory with Logic. So all plug-ins and Logic can use up to 2 GB of RAM alltogether.

Certainly, background processes of the OS, the Finder and other applications (eg. DAE) occcupate RAM as well. In order to keep the full 2 GB for Logic, it can therefore make sense to install more than 2 GB.

The system requirements are at least 128 MB of RAM for Logic. We recommend a minimum of 512 MB for a comfortable workflow. Installing large amounts of RAM makes sense when working with large sample libraries (and/or additional applications like DAE or ReWire applications running in the background).

Ik denk dat ik het bij 2 gb ram laat. Dat word dus 3 x 512mb erbij kopen. Toch?

I don't think so...
De huidige Dual G5 1,8 en 2,0 worden standaard geleverd met 512 MB, maar dat is in feite 2 latjes van elk 256 MB.

Als je het geheugen wil uitbreiden naar 1 GB, dan zal Apple die 2 latjes verwijderen en vervangen door 2 latjes van elk 512 MB.

Hetzelfde verhaal als je naar 2 GB wil (= dus inderdaad het huidige maximum dat Logic kan adresseren) : de 2 latjes van 256 worden vervangen door 2 latjes van elk 1 GB.
Vermoedelijk krijg je in Logic ook de beste prestaties als je eenzelfde soort latjes gebruikt? ipv verschillende soorten latjes door mekaar te mixen...

Voor 4 GB : 4 latjes van 1GB, en voor 8 GB : 8 latjes van 1 GB.
Het type geheugen dat je nodig hebt, is DDR400 SDRAM (PC3200).

Back