ADAT <---> SP/DIF convertors

r.5

Vers lid geweest
Aangezien ik aan het overwegen ben om een digitaal mengpaneel aan te schaffen,
zie deze thread en omdat ik dan natuurlijk al mijn huidige gear
met zo weinig mogelijk AD/DA conversies wil connecteren, zit ik met de volgende vragen:

Is het mogelijk om de SP/DIF I/O van mijn TC electronics aan de ADAT I/O van bvb een O1V96 te hangen?

Bestaan hiervoor betaalbare convertors en veranderen deze ook iets aan de geluidskwaliteit?

Nee die bestaan niet.

Zoek anders even naar de naam Friendchip.

Origineel geplaatst door fuse
Nee die bestaan niet.

Zoek anders even naar de naam Friendchip.
Bedankt voor de tip. Hier is de URL.:biertje:

Spijtig dat de DMX12 dit niet kan, want dan was ik voor 500€ gesteld.
Voor een DMX16 met de nodige MQA & MCO4 betaal je meer dan 1000€.

Is deze van Behringer ook al voldoende?

Da's alleen een converter van opti/coax spdif van/naar AES/EBU.

Trouwens had ik de voorganger hiervan en die wordclock was zo slecht dat hij het geluid alleen maar slechter maakte. Hopelijk dat deze versie dit verbeterd heeft. Want anders is het vette troep.

Vind het wel irritant dat alleen die Friendchip zoiets kan bieden.
Maar voor 1000 euri? Nah.

Trouwens had ik de voorganger hiervan en die wordclock was zo slecht dat hij het geluid alleen maar slechter maakte. Hopelijk dat deze versie dit verbeterd heeft. Want anders is het vette troep.

Tis dan natuurlijk ook van Behringer. :D

Vond net ook de z-8.8a maar vermoed dat hij even duur zal zijn.

Ik zou me er niet zo druk in maken om alles gewoon analoog te doen. Ik zie trouwens dat je ook met een hardware sampler werkt, dat zou dan ook een theoretisch verlies moeten zijn. Maar heeft die O1v96 normaal geen SPDIF in en out? (of eventueel uitbreidingskaartjes hiervoor?) Zelfs m'n Tascam TM-D1000 heeft dit.

Stel je hebt een apparaat of 4 met spdif out dan kun je met geen mogelijkheid die allemaal aansluiten op een digitaal medium. Terwijl die toch prima op een Adat input zouden moeten passen. Maar dan zit je ook weer met wordclocks etc te hannessen.

Met een galm zou een ruisloze verbinding wel zo fijn zijn. En dan is een gebalanceerde input wel de meest praktische oplossing.

Origineel geplaatst door Backdrop
Deze is toch ook wel interessant lijkt me.
RME

Ik weet nu niet precies hoeveel deze kost, maar voor de prijs van zo'n convertor heb je dikwijls al een UAD of Powercore (en dan heb je soms nog over). Dan kan je eventueel nog je externe effecten gebruiken voor echt realtime dingen en bij het mixen/opnemen in de computer overschakelen op een Powercore of zo.

Bestaan hiervoor betaalbare convertors en veranderen deze ook iets aan de geluidskwaliteit
Veel verschil ga je alleszins niet merken.

ja wel vreemd dat die 01v/96 geen spdif heeft
ook geen AES/EBU btw ?

ik weet iig dat m-aduio of midiman .. ooit een digitale patchbay had maar die kan ik niet meer op hun site vinden
of die adat aan kon weet ik ook niet zeker

maar misschien wel interssant !

Origineel geplaatst door MadR
ja wel vreemd dat die 01v/96 geen spdif heeft
Jawel hoor. Maar hij heeft maar één in- en uitgang. Ze hadden ook makkelijk zat een paar ingangen van dat ding analoog/digitaal kunnen maken zodat je je FX ook digitaal kon aansluiten.

Maar die spdif in/out kun je ook makkelijk zat routen en gebruiken om een digitale compressor/FX unit als insert over elk willekeurig spoor te jassen.

ik weet iig dat m-aduio of midiman .. ooit een digitale patchbay had maar die kan ik niet meer op hun site vinden of die adat aan kon weet ik ook niet zeker
Die is al zo oud dat hij uit produktie gehaald is. Misschien dat je hem nog op ebay of marktplaats of zo tegenkomt.

Jawel hoor. Maar hij heeft maar één in- en uitgang. Ze hadden ook makkelijk zat een paar ingangen van dat ding analoog/digitaal kunnen maken zodat je je FX ook digitaal kon aansluiten.

Maar die spdif in/out kun je ook makkelijk zat routen en gebruiken om een digitale compressor/FX unit als insert over elk willekeurig spoor te jassen.

Die is al zo oud dat hij uit produktie gehaald is. Misschien dat je hem nog op ebay of marktplaats of zo tegenkomt.

ah oke .. dan zal ie wel meer spdif apparaten er aan hebben hangen ..
misschien valt daar nog wat te vogelen ...

Origineel geplaatst door Toon
Maar heeft die O1v96 normaal geen SPDIF in en out? (of eventueel uitbreidingskaartjes hiervoor?)
De 01V96 heeft maar 1 SP/DIF I/O en maar 1 uitbreidingsslot waarvoor wel een AES/EBU kaartje bestaat.
Ik was wel al van plan om er een mLAN kaartje in te steken zodat ik snel, gemakkelijk en goedkoop
mijn PC kon aansluiten en waaraan ik later nog eens 8 analoge I/O kon bijhangen met bvb de i88x.
Stel je hebt een apparaat of 4 met spdif out dan kun je met geen mogelijkheid die allemaal aansluiten op een digitaal medium. Terwijl die toch prima op een Adat input zouden moeten passen. Maar dan zit je ook weer met wordclocks etc te hannessen.
Ik dacht er net hetzelfde over. Heb ondertussen al een M-One & Triple-C en ga me (misschien ooit) :D
nog wel een D-Two & een FireworX kopen. Stel je dan volgende signal flow eens voor:

Mic->O1V96->Modular->O1V96->FireworX->O1V96->M-One->O1V96->Triple-C->O1V96->Sampler

Hoeveel AD/DA conversies gebeuren er hier indien ik geen SP/DIF zou gebruiken? Bijna 20?
Met alle nodige kwaliteitsverlies & latency problemen tot gevolg.
Ik zou graag het aantal AD/DA conversies beperken.
Van wordclock heb ik helaas nog geen kaas gegeten...

Ik zit zelf met smart de release van de MY16-mlan expansie uit te wachten.

Die MY8-mlan zou ik dus nooit kopen. Want die is niet compatible met die nieuwere (zonder computer die het kan vertalen, te lang om uit te leggen).

Maar ik denk dan toch dat die Friendchip de enige optie is. Misschien dat je hem goedkoop 2e hands in ebay.de kunt scoren?

Ge weet ooit nooit nie. ;)

Ik zit zelf met smart de release van de MY16-mlan expansie uit te wachten.

Maar ik denk dan toch dat die Friendchip de enige optie is. Misschien dat je hem goedkoop 2e hands in ebay.de kunt scoren? Ge weet ooit nooit nie. ;)

Ik wist niet dat er een MY16-mLAN expansie ging uitkomen :o:

Bedankt voor de tips :biertje: en misschien brengt er iemand nog wel
een 8 channel mLAN-SP/DIF of mLAN-AES/EBU interface uit. :geslaagd:

Als je met die RME aan de slag moet dan wordt al snel die Friendchip ook een stuk gunstiger voor meedere IO's. En nog kunnen patchen ook.

Maar die digitale meuk is gewoon duur.

Bijv die R-bus van/naar Adat is ook zo'n bakje wat 600 euri kost of zo.
En dat je zeker weet dat de componenten maar een appel en een ei kosten en dat ding qua kostprijs nog eens een keer of 10 of zo over de kop gaat.

Ik vernam net op mLAN Central dat die 32 channel (16 i/o) mLAN kaart er nu echt wel aankomt en

blijkbaar heeft TC Technologies een nieuwe mLAN compatibele chip ontwikkeld - de DICE II -
die o.a. kan converteren tussen AES, ADAT & TDIF. :okdan:

Lap, weer een reden minder om de 01V96 niet te kopen :(

Dat wist ik ook wel, maar hij is mij te vaag.
Ik ga mezelf niet meer zo lekker zitten maken voor wat er nog komt.

Eerst zien, dan zien. ;)

En die 01v96 is echt wel de moeite waard hoor.

Over een maandje weten we meer denk ik dan maar. ;)

Back