Usb

dj wb

Ingeburgerd
hoi ik heb een dell inspiron 8500 p4 2.2 ghz computer
met 512 mb ram

nu wil ik d'r een usb geluids kaart bij kopen om te gaan produceren alleen heb ik d'r de balle verstand van
1. moet ik meteen een duurder apperaat kopen 400 / 500 euro
met zoals ik het zie het enige verschil meer kanalen (zal wel niet zo zijn maar licht mij in ;) )

of kan ik ook af met een apperaat van 200 euro (en d'r nog wat extra geheugen in laten proppen bijv.)

en dan nog wat die dingen zien d'r allemaal zo verschillend uit ....
deze heeft schuifjes

tascam-us224.jpg

dit is een kastje met knopjes (en je hoort hier veel mensen over0
maudio-audiopfile_usb.jpg

en dan heb je dit nog zonder knopjes .....

esi-gigaport-ag.jpg

hellup :walker:

Welkom wb !

Enkele tips:
Zet voor jezelf op een rijtje wat je wil doen: midi, audio, allebei, hoeveel sporen audio tegelijkertijd, enz.
Vervolgens bekijk je op internet de specs van de kastjes die je gezien hebt. Mocht je iets tegenkomen wat je niet begrijpt, toets gerust het ding of de kreet in in de mooie zoekfunctie (in het rood rechtsboven in je scherm te vinden).
Als je dan nog vragen hebt, stel ze gerust.
(niet om je te dissen hoor, maar dergelijke vragen verdienen een pasklaar antwoord, en dat gaat alleen als er specifieker gevraagd wordt)

nog 1 dingetje: firewire schijnt nèt iets lekkerder te werken bij audio als usb.

veel suk6

(ow ja........dell zuigt..........probeer maar eens te upgraden, is niet te doen.....)

Origineel geplaatst door dj wb

weet niet waar ik naar moet zoeken .....

In je eigen brein, denk ik.
Wat wil je gaan doen, en waarmee ?
Wil je complete nummers maken, of alleen met geluidjes klooien.
Wil je met hardware-synth's werken, of alleen met software.
Waarom wil je eigenlijk een externe geluidskaart ?? Wil je soms ook met een laptop kunnen werken ofzo ?

Audio -> geluid (bijvoorbeeld .wav en .mp3)
Midi -> data, commando's waarmee je een hardware-synth en/of software-synth kunt aansturen. (makkelijk als je meer tonen tegelijk wilt horen als dat je vingers hebt ;) )

Origineel geplaatst door gemmetje
In je eigen brein, denk ik.
Wat wil je gaan doen, en waarmee ?
Wil je complete nummers maken, of alleen met geluidjes klooien.
Wil je met hardware-synth's werken, of alleen met software.
Waarom wil je eigenlijk een externe geluidskaart ?? Wil je soms ook met een laptop kunnen werken ofzo ?

Audio -> geluid (bijvoorbeeld .wav en .mp3)
Midi -> data, commando's waarmee je een hardware-synth en/of software-synth kunt aansturen. (makkelijk als je meer tonen tegelijk wilt horen als dat je vingers hebt ;) )

wil complete nummers maken :!)
in heb beginsel eigenlijk alleen maar software matig
later misschien hardware synth
waarom extern geluidskaart heb alleen een laptop ....
of heb je ook interne kaarten voor laptops :koffie:
maar midi en audio lijkt me beide wel handig
:peukie:

:stupid sorry, ik wist niet dat een inspiron een leptop is.......

Als je alleen softwarematig wil werken, kun je het in principe zelfs zonder geluidskaart. (als je je line-out gebruikt voor het monitoren). Alles kan binnen je compje blijven, totdat je zo ver bent om het op cd te fikken.

Als je hardware-synth's wil gaan gebruiken, zul je toch echt aan een kaartje moeten wat zowel met midi als audio uit de voeten kan. Midi om je synth's aan te sturen middels een sequencer-programma zoals cubase en logic, en audio(-ingangen) om het geluid van je synth-jes weer terug op te kunnen nemen op je HD.

Een bakje met knopjes en/of schuifjes werkt vaak het makkelijkst (vanwege "het bedieningsgemak"), maar meestal kun je in principe alle zaken wel bedienen met het muisje of de touch-pad.

Die tascam (dat blauwe ding) is wel iets meer als wat je nodig zult hebben. Ik kan het type niet lezen, maar het is òf een complete HD-recorder, òf een geluidskaartje met ingebouwde controller. (met een controller kun je een synth editten (zowel hard- als softsynth's) en je sequencer-programma bedienen (de start/stop-knoppen))

Als je alleen softwarematig wil werken, kun je het in principe zelfs zonder geluidskaart. (als je je line-out gebruikt voor het monitoren). Alles kan binnen je compje blijven, totdat je zo ver bent om het op cd te fikken.

maar ut geluid is dan toch matig =)

wat is een goed geluidskaartje(usb apperaatje want d'r passen geen kaarten in mijn laptop ;) ) om mee te beginnen ?
met line in's and out's

laten we met de hardware-synths nog maar effe wachten ....:biertje:

maar ut geluid is dan toch matig =)

wat is een goed geluidskaartje(usb apperaatje want d'r passen geen kaarten in mijn laptop ;) ) om mee te beginnen ?
met line in's and out's

laten we met de hardware-synths nog maar effe wachten ....:biertje:
waar heb je line-ins voor nodig dan?

zoals gezegd is firewire over t algemeen beter aan te raden dan USB. heb zelf n inspiron en die geeft problemen met USB kaarten, anderen hebben dat weer niet...

firewire is wel duurder natuurlijk

nee meer om stukjes van vinyl te halen of voor nintendo sounds bijvoorbeeld....

ik ga niet zingen daar ben ik niet zo goed in :koffie:

nee meer om stukjes van vinyl te halen of voor nintendo sounds bijvoorbeeld....

ik ga niet zingen daar ben ik niet zo goed in :koffie:
met een MIC kan je meer dan alleen zang opnemen hé

denk dat jij iets als een M-audio Audiophile USB zoekt, niet duur en moet wel 2e hands te vinden zijn ook

ik gebruik zelf een Emagic EMI 6/2m, ben er gelukkig mee, maar die heeft wel meteen 6 inputs

pcmcia kaarten passen toch wel in je laptop: een uitstekend idee: de echo-produkten lijn, goeie kwaliteit geluidskaarten, en de i-o versie heeft een stereo in en uitgang (200 euro)

kijk eens op:

http://www.echoaudio.com/Products/Indigo/index.php ;)

wel een paar nadelen, maar 1 in en output stereo dus je kunt maar een apparaat per keer opnemen, geen midi in en uit, dus een midi interface zul je moeten aanschaffen als je met een keyboard/knoppen-controller wilt gaan werken.

Origineel geplaatst door chrizz

wel een paar nadelen, maar 1 in en output stereo dus je kunt maar een apparaat per keer opnemen, geen midi in en uit, dus een midi interface zul je moeten aanschaffen als je met een keyboard/knoppen-controller wilt gaan werken.
niet als je een USB-MIDI controller neemt a la Evolution, is meteen ook MIDI interface

zo n controller met toetsen en knoppen wil je zowiezo! zeker met softsynths is het (bijna) onmisbaar

:confused:

dis weer wat nieuws wat ik nodig heb dus :P

dus om mee te beginnen
is
zo'n evolution uc 16

evolution-uc16.jpg

en een
geluids usb apperaatje als de M Audio Audiophile USB

maar dan reist de vraag nu
kan ik dan niet beter zo'n tascam us 224 of 428

volgens mij is dat alles in 1 ......
The US-224, is compact, highly affordable USB DAW controller and audio interface, for use with popular PC or Macintosh™ based recording and sequencing software packages.

US-428_full.jpg

ik heb geen ervaring met zo'n tascam ding, kan er niet veel overzeggen

over de midi controller: neem er 1 met toetsen, dan kan je je softsynths daarmee bespelen. vééééél beter dan klikken met de muis! met de muis kan je nooit goed jammen en sounds proberen, heb je echt een keyboard voor nodig

ik heb de mk249c, 49 toetsen en 12 draaiknoppen, perfect. nog wat sliders erbij zouden lekker zijn ;) . heeft ook enkel MIDI out, denk dat nieuwere modellen ook IN hebben

zo'n oxygen met geluids kaart van midiman .. u33 erbij en klaar is kees !

Origineel geplaatst door MadR
zo'n oxygen met geluids kaart van midiman .. u33 erbij en klaar is kees !

een oxygen is toch ook een midi controller
als je d'r dan een uc 33 bij neemt wat ook een midi controller is dat dan niet lichtelijk overdreven om mee te beginnen....

oke dat je keys nodig hebt maar kan je dan niet een simpelere keys bij nemen
zoals
Evolution - E Keys

of een geavanceerdere
midi controller zoals een m-audio ozone ...
ozo800.jpg

maar dan heb je weer geen schuiven .....
of een
edirol PCR-A30
die wel schuivjes heeft :frons:
pcr30_top_L.jpg

of een korg midikontrol
lrg_microkontrol.jpg

en wat mij lijkt zijn keys toch vooral voor melodietjes(trancy sounds) enzo of zit ik daar helemaal fout bij?

Laatst gewijzigd:
Back