Emu ESI4000 en interne HD?

Jos de Lange

Stamgast
De ESI4k heeft standaard een floppydisk ingebouwd.
Deze floppydisk kan verwisseld worden voor een interne scsi-zipdisk.

Weet iemand of ipv de zipper er een normale scsi-HD in geplaatst
kan worden? Of een scsi CD-Rom speler?

(Ik weet dat de ESI4k ook een aansluiting voor extern scsi-spul heeft.)

Jos

CD rom sowieso niet aangezien die te breed is.

Harde schijf weet ik niet, ik denk eigenlijk dat de voeding niet krachtig genoeg is.

Zodra je trouwens een scsi apparaat erin bouwt kost het je wel je scsi poort op de achterkant (tenzij je handig bent).

Ik heb voor mijn esi2000 zelf een kabel in elkaar gezet om een interne zipdrive en een scsi poort naar achteren te kunnen gebruiken.

Origineel geplaatst door SILML75
Harde schijf weet ik niet, ik denk eigenlijk dat de voeding niet krachtig genoeg is.

Ja... daar zeg je wat. De externe HD's zullen van een eigen voeding voorzien zijn.

Zodra je trouwens een scsi apparaat erin bouwt kost het je wel je scsi poort op de achterkant (tenzij je handig bent).

Dat ben ik nog nergens in de handleiding tegen gekomen.
Dus intern een scsi-app. kan niet samen met een extern scsi=app.?
Kan het zijn dat de ESI4k afwijkt van de ESI2k?

Ik heb voor mijn esi2000 zelf een kabel in elkaar gezet om een interne zipdrive en een scsi poort naar achteren te kunnen gebruiken.

Nou.... als ik omhoog zit, dan "klop ik een keertje bij je aan" voor het schema :-)

scsi hd lukt, maar 1) de voeding zal het niet aankunnen in de meeste gevallen
2) de koeling laat de wensen over

kzou voor extern gaan

Origineel geplaatst door rvooh
scsi hd lukt, maar 1) de voeding zal het niet aankunnen in de meeste gevallen
2) de koeling laat de wensen over

kzou voor extern gaan

Ik ga sowieso voor een externe HD.
Alleen dacht ik; wat hebben we aan een interne floppydisk van 1,44MB :-)
Komt ook door de nog onwetendheid m.b.t. kwaliteit en de grootte van de samples.

inderdaad bedankt, leuke link.
heb nog ergens een mo drive , zou het lastig zijn deze in te bouwen?

Origineel geplaatst door sunny pedaal
inderdaad bedankt, leuke link.
heb nog ergens een mo drive , zou het lastig zijn deze in te bouwen?

Daar kan ik je (nog) geen antwoord opgeven.
Mijn ESI4k is als het goed is onderweg naar mij; van marktplaats naar A'doorn :-)
Eveneens gaat via dezelfde 'route' volgende week een interne scsi-zipper naar mij toe.
Dan zal ik mij er ook over gaan 'buigen' :-)

Ik zou zeggen....gewoon proberen.
Je moet wel elke nieuwe interne/externe bron mounten via het instellingen-menu.

Suc6!

Origineel geplaatst door Jos de Lange
Daar kan ik je (nog) geen antwoord opgeven.
Mijn ESI4k is als het goed is onderweg naar mij; van marktplaats naar A'doorn :-)
Eveneens gaat via dezelfde 'route' volgende week een interne scsi-zipper naar mij toe.
Dan zal ik mij er ook over gaan 'buigen' :-)

Ik zou zeggen....gewoon proberen.
Je moet wel elke nieuwe interne/externe bron mounten via het instellingen-menu.

Suc6!

Na kun je al gaan zoeken naar een HD....

http://www.emu.com/support/compatibility/ESI4000/ESI4000_drive.asp

En Nog een ESI-4000 Folder ( PDF )

http://www.soundofmusic.se/synth/esi4000/pdf/esi4k_productinfo.pdf

Origineel geplaatst door Digimod
Na kun je al gaan zoeken naar een HD....

Ik had al een Seagate HD, alleen staat die niet in de lijst (comtability).

Zoek nog wel 2x 64mb simms voor de Esi4K.
Heb je daar ook nog een tip voor? :-)

er was op marktplaats->computers->geheugen altijd een gast die het redelijk goedkoop aanbood.
Anders moet je daar ff checken.

er was op marktplaats->computers->geheugen altijd een gast die het redelijk goedkoop aanbood.
Anders moet je daar ff checken.

Klopt. Daar staat ook al een week lang een 'gezocht-advertentie' van mij.
Ik volg die rubriek bijna dagelijks, helaas heeft het nog niets opgeleverd :-(

ik heb hem even opengeschroeft en het volgende vastgesteld ( tellingen zijn op het blote oog) :
op het moederbord zitten twee aansluitingen
1. een 34 pins stekker voor de floppydrive , inclusief een klein stekkertje voor de voeding ( 3 draden)
2. een 50 pins stekker verbonden met de externe scsi in/uitgang.

nu heb ik ook m'n mo drive opengeschroeft en geconstateerd dat die een 50 pins scsi aansluiting heeft en een 4 draads voeding.
mijn vraag is hoe kan ik dit nu het beste aansluiten?, op die externe scsi of op die floppy aansluiting en welke verloopstekkers moet ik daarvoor aanschaffen.? bij emu zag ik vaag iets staan over een 3/2 verloopstuk voor 28€ , het fijne kon ik er niet van maken. en wat doe ik met die voedingsdraden.( en de terminatie)
misschien vind iemand dit zo simpel dat hij even van advies kan dienen, of heeft iemand al eerder een mo drive in een esi4000 ingebouwd en heeft hij/zij nog goede tips.
ik ga zelf ook nog even wat discussieboards langsstruinen.:eureka:

nu heb ik ook m'n mo drive opengeschroeft en geconstateerd dat die een 50 pins scsi aansluiting heeft en een 4 draads voeding.
mijn vraag is hoe kan ik dit nu het beste aansluiten?, op die externe scsi of op die floppy aansluiting en welke verloopstekkers moet ik daarvoor aanschaffen.? bij emu zag ik vaag iets staan over een 3/2 verloopstuk voor 28€ , het fijne kon ik er niet van maken. en wat doe ik met die voedingsdraden.( en de terminatie)

Allereerst, Sunny pedaal, kan jij zelf het best bepalen of je die floppy veel gebruikt.
Aangezien ik de sampler nog moet ontvangen, is mijn ervaring 0,0.
Ik vraag me dus al een hele tijd af of de floppy met het max. van 1,44Mb ons veel van dienst kan zijn.
(Zijn de betere samples juist niet veel groter?)
Je voelt het al; ik zou zeggen floppy eruit en MO erin.
Vervolgens moet je dan weten welke voedingspaaning(en) die MO nodig heeft.
Misschien volstaat 1 spanning en moet je die 2 draden uit de voedingskabel van de sampler halen.
Mischien dat je op het internet info kan vinden over jou MO?

Heb je nu al een scsi-app. extern eraan hangen?
Indien niet dan is ook die aansluiting vrij voor je MO.

Wat betreft de terminator; volgens mij kan je uitproberen of de MO wel of niet ge-terminator-ed moet worden.
Ik denk dat je de MO daar niet mee kan vernielen. Hij is m.i. wel of niet zichtbaar in het scsi-menu v.d. sampler.

Let wel; ik heb er nog geen ervaring mee, misschien dat iemand anders hier een duit in het zakje kan doen?

dank voor de reaktie al zo snel.
ik dacht ook mo ipv floppy!
heb op yahoo.groups gekeken o.a. en denk dat ik een splitsstekker nodig heb met aan 1 kant 50pins stekker naar 2 keer 50pins stekker. tap de verbinding dan dus af van de externe scsi ( die het trouwens bij mij goed doet).
de voeding moet ik inderdaad nazoeken.
maar waar zou ik zo'n (ouderwetse) splitstekker vandaan kunnen halen? bij emu zit hij zo te zien niet meer in het pakket, ook niet voor 28 €. en hij zal toch wel zo'n 2 X25 cm lang moeten zijn

maar waar zou ik zo'n (ouderwetse) splitstekker vandaan kunnen halen? bij emu zit hij zo te zien niet meer in het pakket, ook niet voor 28 €. en hij zal toch wel zo'n 2 X25 cm lang moeten zijn

Als ik je goed begrijp ga de MO extern aansluiten?
Of moet die nw kabel van binnen naar buiten en weer terug?
Kijk eens op; http://www.storagereview.com/guide2000/ref/hdd/if/scsi/
en dan bladeren naar de kabels en connectors, misschien heb je daar wat aan?

Ik heb zelf mijn interne kabel uit elkaar gesloopt en die aan een kabel gezet met 2 van die andere connectoren om hem op het mainboard en de zipdrive aan te sluiten. Werkt perfect e zo moeilijk is het maken van een scsi kabel niet.

Nog mensen hier trouwes die interesse hebben in SCSI kabels? Ik gebruik ze zelf niet meer en heb nog ee hele voorraad liggen. Zelfde geldt voor een zgan scsi kaartje en cdrom speler.

(bedankt voor de tips zover)
dus ik moet een :
a female regular density internal ribbon "A" cable. met drie connectors hebben of maken.
is het werkelijk eenvoudig om zo'n interne scsi kabel te maken . waar begin ik?
50 draads vlakband +??
overigens ,1 of 2 korte scsi 50 pins kabels zou ik wel nog kunnen gebruiken.

heb ondertussen een interne HD gestoken
werkt perfect, 4GB, en past binnen het vermogen van de voeding
gewoon floppyvoeding doorknippen en pinouts checken, je moet ergens 2 kabeltjes wisselen ofzo

maar zit ik nog te prullen met die kabels naar die scsi poort (naar buiten toe)
ik knutselde al een simpel point-to-point omzetstuk (male male dus),
maar dit bleek niet te werken, alhoewel het ook kon dat de pinnetjes net-niet lang genoeg waren..

iemand een tip?
heb al gedacht aan een ander type scsi connector in de case steken, waar ik makkelijker de interne kabel kan aan bevestigen..

Back