SysEx mixermap

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Om wat meer uit onze DEP3 te halen, had ik bedacht om maar es een mixemapje in Cubase te schrijven. Nu kan de DEP3 alleen maar SysEx ontvangen :( en dat is niet exht mijn sterkste punt. De header snap ik op zich wel, maarwat moet ik met msb en lsb aan? Ben al aant het kloten geweest, maar kom er niet uit. De codering heb ik hier neergezet.
De checksum maakt Cubase zelf aan bij de optie st. Roland Checksum, toch?
iemand verder een idee?

Origineel geplaatst door 6 trak
Least Significant Byte... Most Significant Byte...
a, weet ik dat. Maar wat mag ik er mee doen?

Code:
f 0aaa aaaa Adress MSB
g 0bbb bbbb Adress LSB
in jouw'n geval is het zelfs Most Significant BYTE

de waarde wordt gemaakt uit 2 BYTES (dus 16 bit)
en om dus pcies aan te geven welke BYTE het laagste qua waarden is en welke de hoogste, om de totale waarde tot stand te brengen, gebruik je dus LSB en MSB...
wat je ermee moet doen... nix verder... t'iz alleen om aan te geven in welke volgorde de bytes staan...

Pitchbend is een goed voorbeeld van MSB en LSB, deze heeft immers ook values die hoger gaan dan de standaard 127

Laatst gewijzigd:
zeer waarschijnlijk heeft het apparaat dus meer dan 127 parameters...
de checksum is nodig omdat er meer data waarden kunnen worden opgegeven...
bij een standaard sysex string, de alleen waarden 1 data byte stuurt is de checksum dus ook niet nodig...

en vul maar in:
Code:
[DEC]  240, 65, kanaal, 34, 34, adres(hoog), adres(laag), xx, xx, xx, xx, xx, checksum, 247

[HEX]  F0, 41, kanaal, 22, 22, adres(hoog), adres(laag), xx, xx, xx, xx, xx, checksum, F7

Laatst gewijzigd:
zeer waarschijnlijk heeft het apparaat dus meer dan 127 parameters...
de checksum is nodig omdat er meer data waarden kunnen worden opgegeven...
bij een standaard sysex string, de alleen waarden 1 data byte stuurt is de checksum dus ook niet nodig...

en vul maar in:
Code:
[DEC]  240, 65, kanaal, 34, 34, adres(hoog), adres(laag), xx, xx, xx, xx, xx, checksum, 247

[HEX]  F0, 41, kanaal, 22, 22, adres(hoog), adres(laag), xx, xx, xx, xx, xx, checksum, F7

thanx 6! ik denk dat k er nu wel uit kom

:halleluja

btw: een checksum kun je vrij simpel bereken... gewoon je calculator in windows op HEX en BYTE zetten en ga maar optellen...
de som word nl ge-MOD op 256... dit houd in dat telkens als 256 word bereikt de uitkomst weer vanaf 0 verder gaat...

mocht je dit ergens voor nodig hebben...

nee ok, in dit opzicht heb je gelijk nutuulk omdat de XX data niet statisch is...

btw: waar maak jij die mixermap in? Cubase neem ik aan? maak anders eens een keer een screenshot als ie af is... loik! :)
Cubase idd, zal wel ff screenshot maken als ie af is

=(
kom er nog steeds niet helemaal uit. Ik snap nog niet precies hoe ik een parameter specificeer e.d.
't zijn m'n eerste stapkes in de wondere wereld van SysEx weet je, dus eeh...

Origineel geplaatst door ProtoHuman
=(
kom er nog steeds niet helemaal uit. Ik snap nog niet precies hoe ik een parameter specificeer e.d...
"specificeer"...? ...verklaar u nader...

die MSB en LSB is het parameter nummer... ff opzoeken in je Manual achterin bij MIDI... die hele lijst moet er in staan...
maar volgens mij ben jij geen individuele sound parameters aan het editen maar een sysexdump string volgens mij...

normale wijze heb je maar 1 data byte (XX) voor sound para's... maar in deze string zie ik meerdere 'XX' bytes...

toch maar ff zoeken in de manual hoe dat dan wel zit...
1 enkele para-change string zou er zo uit moeten zien:

Code:
F0, 41, kanaal, 22, 22, adres(hoog), adres(laag), xx, F7
de checksum is dus ook niet meer nodig aangezien er maar 1 data byte is...

die MSB en LSB is het parameter nummer... ff opzoeken in je Manual achterin bij MIDI... die hele lijst moet er in staan...
maar volgens mij ben jij geen individuele sound parameters aan het editen maar een sysexdump string volgens mij...

normale wijze heb je maar 1 data byte (XX) voor sound para's... maar in deze string zie ik meerdere 'XX' bytes...

ja die indruk kreeg ik ook al. Ik ben bang dat het niet lukt zoals ik zou willen... maar thanx anyway.

btw, de manual heeft niet veel meer te vertellen dan de link hierboven. Alleen nog de standaard midi implementation.

i.p.v. dat ze dat ding nu gewoon ff cc's hadden gegeven.....

Back