chorus namaken uit de Juno 106

wokenangel

www.munami.nl
Ik was gisteren een beetje aan het rommelen met de Juno 106, en vond de chorus echt erg goed klinken. Eigenlijk alle goede string geluiden die er in zitten hebben het chorus II effect erover. Maar je kunt de parameters van de chorus niet bekijken, dus heb ik geen idee hoe je een soortgelijke chorus in elkaar kunt draaien.

Heeft iemand van jullie al eens gepoogd de Juno-Chorus te kopieren? Of is het een standaard chorus die makkelijk na te maken is?

Roland heeft een aantal jaar geleden ook een effectmodule op de markt gebracht (ongeveer ten tijde van de juno's) waar ook een hele goede chorus in schijnt te zitten. Ik heb me eigenlijk altijd afgevraagd of dat dezelfde was. Iig die juno 106 chorus klinkt echt heel erg goed. Zoiets zou ik graag als effectmodule willen hebben.

Op deze site staan de schema's van de Juno-6
inclusief chorus.

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door sander
Die van de Juno-6/60 is toch veel beter dan de 106 als ik me niet vergis. Ik herinner me zoiets.

Absoluut! Meer noise ook... maar dat is waarschijnlijk ook een van
de redenen waarom het zo goed klinkt :D

Mvg.

CoolRunning

De chorus unit van Roland van destijds is de SDD-320 (die ik trouwens momenteel te koop heb staan). Qua chorus is dat min of meer te vergelijken met die van de 106, klinkt echter in de hoogste stand nog zwaarder dan de 106 en is trouwens stereo.

Wat ook in de buurt komt is een oude analoge 19´´ Chorus van Boss.
Type CE300 een model uit de 80´s.
De oude gitaarpedalen van Boss werken ook goed op synths bv een CE3 sterep-chorus.
Een BF2 flanger is ook interessant omdat je met een flanger ook een chorus kan maken.
Ook had Boss in de 80´s een halve 19´´ rack serie.
De pedalen moet je rond de 50 euro kunnen krijgen.
Niet exact de Juno Chorus maar toch een mooie volle analoge chorus voor weinig

Re: chorus namaken uit de Juno 106

Origineel geplaatst door wokenangel
Maar je kunt de parameters van de chorus niet bekijken, dus heb ik geen idee hoe je een soortgelijke chorus in elkaar kunt draaien.
hoezo kun je die als parameter niet bekijken? het is toch gewoon qua value 0, 1 of 2... een cutoff freq kun je toch ook niet bekijken en die loopt van 0 - 127... dat wil toch ook nix zeggen over de werking van een filter...

6 vind het een rare vraag...

Origineel geplaatst door sander
Die van de Juno-6/60 is toch veel beter dan de 106 als ik me niet vergis. Ik herinner me zoiets.
bevestiging...!

Re: Re: chorus namaken uit de Juno 106

Re: Re: chorus namaken uit de Juno 106

Origineel geplaatst door 6 trak
hoezo kun je die als parameter niet bekijken? het is toch gewoon qua value 0, 1 of 2... een cutoff freq kun je toch ook niet bekijken en die loopt van 0 - 127... dat wil toch ook nix zeggen over de werking van een filter...

6 vind het een rare vraag...

Kijk eens bij andere chorussen. Vaak kan je de snelheid en diepte regelen, en natuurlijk nog de mix tussen het droge geluid en de chorus.

Dat soort parameters zie je dus niet op de juno.

Ik vind het niet zo'n rare vraag

chorus verhaal van de juno ----> roland

het leuke is dat roland die zelfe chorus in meerdere synths heeft gebruikt
de opbouw is het zelfde en de klank ook

in welke synth komt deze chorus meer voor

de hele juno serie de hele mks serie de jx serie bla bla bla

nu kun je dus zo'n chorus na maken maar is dat zo verstandig omdat deze chorus een nare eigenschap heeft dat deze vaak ruisen of gaan ruisen na verloop van tijd en zo betrouwbaar vind ik die chorus niet in de rolands al klinken ze wel goed
ik heb div problemen al meegemaakt met de roland chorus in div synths zoals te veel ruis, rare zoem erin ,oscilerende chorus etc etc etc en probeer dan maar eens te zoeken wat er mis is
ik heb bv in de mks een paar weerstanden verwisseld door wat andere type's om de chorus wat minder te laten ruisen en dat werkt maar echt zuiver nee

een goed altenatief voor die chorus is een BOSS SE50 of SE70 kopen en daar de chorus van gebruiken die klinkt super

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Kijk eens bij andere chorussen. Vaak kan je de snelheid en diepte regelen, en natuurlijk nog de mix tussen het droge geluid en de chorus.

Dat soort parameters zie je dus niet op de juno.

Ik vind het niet zo'n rare vraag
ach so... "bekijken" moet dus "veranderen" zijn... tsja nee dat klopt...

Origineel geplaatst door OnAcid
Ik heb een 60 gehad en ik heb nu een 106 en volgens mij zit er echt geen (weinig) verschil in de chorus.

de beste chorus (qua ruisvrij) vind je op de alpha's welke nutuulk wel vrij instelbaar is qua rate en depth...

De chorus op de alpha is een van de mooiste die ik ken, voor 90 % is deze verantwoordelijk voor de overbekende hoover sound. Gewoon omdat je die chorus traploos in kunt stellen en bij een hoover sound staat ie meestal rond de 100 of hoger. Het is bv. met de I/II OFF chorus van een Juno 106 en ook de mks-70 niet mogelijk om een alpha achtige hoover te maken, traploze chorus Rules dus!

Ik heb ooit ook de Boss SE-50/70 bij Faab gehoord tijdens een produktie en laatst hoorde ik hem weer bij Matrixxx. Klinkt ook zeer goed deze chorus, ook heerlijk om er lichtelijk overstuurde 909 claps door te sturen... Verder zit er op de Korg Polysix ook een mooie Chorus/Phaser/Ensemble, traploos instelbaar (analoog) helaas wel mono en vervormt soms, maar dan zet je de amplifier gewoon wat zachter. Ondanks mono en een beetje vervorming vind ik deze ook geweldig klinken.

Namaken, tja softwarematig heb ik in ieder geval nog geen goede chorus gehoord. Hardwarematig kun je ze wel bouwen aan de hand van schema's, staan er zat op internet. De ultieme :eureka: manier is denk een chorus uit een defekte synth halen en deze in een kastje bouwen met voeding, controls en jack bussen. Dit zou met de chorus van een Juno 106 of een effect board van een Polysix heel goed kunnen lukken. Kennis van electronica is hier uiteraard wel bij vereist!

Proost!:biertje: :kroon: (heel verhaal kon het weer eens niet laten) :gaap:

Origineel geplaatst door dj_bomber
De chorus op de alpha is een van de mooiste die ik ken, voor 90 % is deze verantwoordelijk voor de overbekende hoover sound.
niet mee eens... vergeet niet de pwm-in-zaagtand-modulatie in combi met de sub osc en vaak word de chord-mem ook nog gebruikt om een extra octaaf lager er onder te layeren... dus 90% is wel erg hoog gegrepen...

t'iz nutuulk ook onzin dat software geen goede chorus zou kunnen genereren... wat dacht je van al die 19" fx bakken die ook digitaal zijn bijv.

niet mee eens... vergeet niet de pwm-in-zaagtand-modulatie in combi met de sub osc en vaak word de chord-mem ook nog gebruikt om een extra octaaf lager er onder te layeren... dus 90% is wel erg hoog gegrepen...

Dat is waar, een hoover bestaat uit Pulse-PWM, Zaag-PWM (kan niet op de 106) en SUB 04/05 (kan niet zo laag op de 106) en om het af te maken (maar wel erg mooi vind ik) de traploze chorus. Het door mij gestelde van 90% van die chorus is wel een beetje hoog gegrepen. Maar doe zelf eens een test zou ik zeggen, als je op de juno1/2 mks-50 de chorus rate lager dan 90 draait klinkt de hele hoover nergens meer naar.

Met reason heb ik wel eens geprobeerd te hooveren met de subtractor en de reason CF-101 chorus... klinkt ook echt nergens naar. Hoovers al a Alpha schijnt als een van de weinige op de jp-8080 mogelijk te zijn, moet ik zelf nog eens proberen.

Maar goed deze thread ging over chorussen hehe... :engel:

Ik quote 6trak even:

t'iz nutuulk ook onzin dat software geen goede chorus zou kunnen genereren... wat dacht je van al die 19" fx bakken die ook digitaal zijn bijv.

Maar met welke software kun je dan een goede chorus generen?Het is mezelf wel gelukt om het geluid breder te maken, het stereo beeld word breder. Maar wat de chorus in de 106 doet is het geluid ook vetter, mooier, haast unison maken. Is er ook software die dat kan?

Nou vooruit nog een keertje dan, alhier een Hoover uit de Alpha Juno 1.
In het begin staat de chorus rate op 90 dan draai ik deze vervolgens terug naar 56. Hij komt dan nog steeds wel redelijk uit de verf want de PWM houdt hem overeind maar is het toch eigenlijk niet helemaal. Daarna draai ik de chorus rate weer terug naar 90 en vervolgens nog even op 127 heheheh...

Back